Firma Sony ogłosiła na targach IBC 2018 kolejne innowacyjne rozwiązania, które pozwalają mediom rejestrować, przetwarzać i rozpowszechniać atrakcyjne materiały 4K i HDR dla widzów z całego świata.
Wizyta na stanowisku 13.A10 była okazją do poznania takich nowości Sony, jak nowa generacja systemów kamerowych 4K/HD HDR do produkcji na żywo HDC-P50, HDC-3500, HDC-3100 i HDC-3170, jednostka sterująca HDCU-3170, kamkorder kompaktowy HXR-NX200, monitor referencyjny 4K HDR BVM-HX310 czy aktualizacje wielu obecnych produktów, w tym najnowocześniejszej kamery filmowej VENICE i rozwiązań IP Live. Dominującym elementem ekspozycji jest system wyświetlacza Crystal LED o rozdzielczości 5K x 2K, na którym pojawiają się urzekające obrazy o niespotykanej jakości.
„Podobnie jak w latach ubiegłych ogłaszamy na targach IBC nowe rozwiązania dla mediów, będące najlepszymi dostępnymi narzędziami do tworzenia wspaniałych materiałów i udostępniania ich widzom z całego świata — mówi Stuart Almond, dyrektor ds. marketingu w dziale Sony Professional Solutions Europe. — Firma Sony słucha głosów swoich klientów i wspólnie z nimi wypracowuje rozwiązania, które pomagają mediom sprostać obecnym wyzwaniom i zapewniają technologie potrzebne do rozwoju i urzeczywistniania wizji jutra.”
Nieograniczony potencjał
Współcześni widzowie chcą mieć dostęp do materiałów z najróżniejszych urządzeń, z każdego miejsca i w dowolnym momencie. Aby pomóc twórcom treści w spełnieniu tych nieustannie zmieniających się oczekiwań, Sony wprowadza do oferty Intelligent Media Services: szereg serwisów i mikroserwisów, które zmieniają tradycyjne łańcuchy produkcji mediów, nadają materiałom dodatkową wartość, mocniej angażują widzów i umożliwiają abonowanie usług OTT. Rozwiązania dostarczane przez Sony są dostosowane do potrzeb klienta. Pozwalają tworzyć, kontrolować, łączyć i przekazywać materiały w dowolnym momencie, w dowolne miejsce i na niespotykaną wcześniej liczbę platform dystrybucji.
Nową ofertę Sony Intelligent Media Services tworzą:
- Nowe rozwiązania dla mediów — w pełni zarządzana usługa cyfrowego łańcucha dostaw obejmująca dystrybucję materiałów w różnych modelach dostosowanych do potrzeb klienta.
- Virtual Production — oferowane w modelu abonamentowym, działające w chmurze rozwiązanie, które na życzenie zapewnia pełny zestaw narzędzi do realizacji produkcji i profesjonalnej, strumieniowej transmisji na wiele platform równocześnie — bez infrastruktury i wstępnych nakładów inwestycyjnych. Rozwiązanie Virtual Production posłużyło firmie Red Bull do rejestracji i transmisji materiału na żywo z zawodów motocyklowych Alpenbrevet, które odbywały się w odległym zakątku Alp Szwajcarskich.
- Chmurowe serwisy produkcyjne — abonamentowy serwis ENG XDCAM air oraz system do produkcji wiadomości na różne platformy Media Backbone Hive to chmurowe rozwiązania, które ułatwiają twórcom treści gromadzenie, edycję i kontrolę materiału przed rozpowszechnieniem go za pośrednictwem różnych platform i serwisów OTT, w formie plików i strumieniowych transmisji na żywo.
Z technologią XDCAM air wiąże się także aktualizacja (do wersji 2.0)* wewnętrznego oprogramowania kamkorderów kompaktowych XDCAM Sony PXW-Z280 i PXW-Z190. Rozszerza ona możliwości obu modeli o strumieniową transmisję QoS przez dwa łącza, strumieniową transmisję w formacie HEVC, interkom sieciowy i zdalne sterowanie.
*W przypadku kamkordera PXW-Z190 wymagana jest licencja CBKZ-SLNW1 (do nabycia oddzielnie).
- Bezpieczeństwo zasobów — rozwiązania Optical Disc Archive i Memnon gwarantują bezpieczeństwo cennych zasobów oraz ich dostępność z dowolnego miejsca na świecie. Wynika to z elastycznej struktury systemu, który może pracować zarówno w chmurze, jak i siedzibie klienta, oraz wyjątkowej wytrzymałości fizycznego nośnika danych, używanego do przechowywania uporządkowanego, chronionego i dostępnego on-line zbioru zasobów.
Oprócz tego na stoisku Sony prezentowano zaawansowane, ale przystępne cenowo rozwiązanie do organizacji pracy i zarządzania materiałami: Media Backbone NavigatorX.
Sztuka produkcji na żywo
Firma Sony ogłosiła cztery nowe systemy kamerowe do produkcji na żywo. Powiększą one rozwijającą się rodzinę produktów Sony z serii HDC, które cieszą się dobrą opinią wśród stacji telewizyjnych i mediów z całego świata. Dwa spośród nich — system kamerowy 4K HDR typu „Point of View” (POV) HDC-P50 oraz przenośny system kamerowy HDC-3500 — są wyposażone w pierwszy na świecie przetwornik obrazu o rozdzielczości 4K z trzema matrycami CMOS typu 2/3″ i globalną migawką. Na targach IBC 2018 miała też miejsce premiera dwóch przenośnych systemów kamerowych: HDC-3100 (z łączem światłowodowym) i HDC-3170 (z łączem Triax). Ta nowa generacja urządzeń zapewni twórcom treści niespotykaną dotąd elastyczność i mobilność, a ponadto — jak można się spodziewać po rozwiązaniach Sony — najwyższą jakość obrazu 4K/HD HDR oraz współpracę z łączami IP. W ofercie Sony pojawiła się także nowa jednostka sterująca do kamery (CCU) HDCU-3170, przeznaczona do współpracy z nowymi systemami kamerowymi.
Jednym z najważniejszych trendów w branży jest szybko rosnąca popularność rozwiązań IP Live. Umożliwiają one produkcję na żywo z użyciem łączy IP, obniżają koszty infrastruktury i optymalizują organizację pracy. Sony wprowadza nowe karty rozszerzające i karty łączy do wieloformatowych mikserów wideo z serii XVS oraz do jednostki sterującej do kamery. Zapewnią one zgodność ze standardem SMPTE ST 2110 kolejnych urządzeń do produkcji na żywo.
Rynek przygotowuje się na nadejście przyszłości pod znakiem łączy IP, czego świadectwem jest szybko powiększające się grono użytkowników rozwiązań Sony IP Live, umożliwiających transmisję programu telewizyjnego na żywo przez łącza IP. Sony wspiera kolejnych klientów z sektora mediów wdrażających rozwiązania IP: komercyjną stację telewizyjną SIC i organizację France Galop w Europie, stacje Mie Television Broadcasting Co Ltd i NARA TELEVISION Co Ltd w Japonii, Topcool media i Zhejiang Broadcast & TV Group w Chinach oraz nadawców telewizji w USA.
Aby wyeliminować powszechnie występujące problemy z reprodukcją czerni oraz zapewnić wierną reprodukcję barw i duży kontrast, Sony wprowadza nowy monitor referencyjny 4K HDR: BVM-HX310. Jest on wyposażony w panel LCD Sony o najwyższym kontraście i daje pełne możliwości reprodukcji materiałów 4K i HDR (High Dynamic Range). Obraz wyświetlany na pełnym ekranie ma jasność zgodną z branżowym standardem: do 1000 cd/m2. Produkcje HDR ułatwia współczynnik kontrastu na poziomie 1 000 000:1. Wraz z nowym monitorem referencyjnym Sony wprowadza także nową markę technologiczną: TRIMASTER HX.
Moc emocji. Klatka po klatce
Z myślą o produkcji filmów i seriali firma Sony rozszerza twórczy potencjał flagowej kamery filmowej CineAlta VENICE, wprowadzając wewnętrzne oprogramowanie w wersji 3.0 oraz nowy system rozszerzenia. Lekki (ważący 1,9 kg w wersji z mocowaniem typu PL i 1,4 kg z mocowaniem typu E), łatwy w użyciu system rozszerzenia do zdalnej obsługi pozwala odseparować blok pełnoklatkowego przetwornika obrazu od korpusu kamery — bez pogorszenia jakości obrazu. Rozwiązanie to zasadniczo zwiększy mobilność i funkcjonalność kamery VENICE przy korzystaniu z uchwytów typu gimbal, obudów podwodnych i trzymanych w rękach systemów stabilizacji obrazu oraz przy filmowaniu z helikoptera, w zestawach 3D/VR i w ograniczonej przestrzeni, na przykład w kabinie pojazdu. W wersji 3.0 wewnętrznego oprogramowania pojawi się także nowy profil formatu zapisu X-OCN XT. Pozwoli on użytkownikom przenośnego rejestratora Sony AXS-R7 utrwalać obraz o najwyższej jakości — w plikach o objętości podobnej jak w formacie F55RAW. Umożliwi to sprawną pracę bez znaczących kosztów. Wprowadzenie nowej wersji oprogramowania i systemu rozszerzenia nastąpi w lutym 2019 r.
Twórzmy razem
Sony wprowadza także nowy kamkorder kompaktowy NXCAM HXR-NX200. Jest on przeznaczony do obsługi różnego rodzaju wydarzeń, podczas których utrwala wspaniały obraz o rozdzielczości 4K i pięknej, naturalnej kolorystyce. Model HXR-NX200 będzie opłacalnym rozwiązaniem dla zawodowych wideofilmowców, łączącym pełny zestaw funkcji z wytrzymałością, małymi wymiarami i dużą wydajnością akumulatora. 14,2-megapikselowy przetwornik obrazu CMOS Exmor R™ typu 1,0″ umożliwia uzyskanie wysokiej czułości, a w rezultacie doskonałej jakości obrazu 4K. Zaletą dużego przetwornika jest ponadto lepsza jakość obrazu HD. Najnowszy model z rodziny NXCAM doskonale sprawdzi się podczas filmowania w plenerach i w ruchu. Dzięki niemu twórcy treści i wideofilmowcy unikną zbędnych komplikacji i będą mogli skupić się na tym, co robią najlepiej.
Wśród prezentowanych rozwiązań Sony znajdzie się także cyfrowy odbiornik bezprzewodowy DWX Sony DWR-R03D połączony z mikserem cyfrowym Yamaha z serii QL. Opracowywane obecnie aktualizacje wewnętrznego oprogramowania tego odbiornika (wersja 1.10) oraz mikserów z serii CL i QL (wersja 5.10) zapewnią kontrolę nad pracą modelu DWR-R03D bezpośrednio z miksera, poprzez rozszerzenie obsługi formatu Dante. Co istotne, odbiornik DWR-R03D można dodawać także do mikserów Yamaha bez sterownika Dante. Obecna współpraca przyczyni się do dalszego zwiększenia funkcjonalności cyfrowego systemu bezprzewodowego DWX. Udostępnienie nowego, bezpłatnego oprogramowania wewnętrznego odbiornika planowane jest na listopad.
Z najnowszymi rozwiązaniami Sony prezentowanymi na targach IBC 2018 będzie można szczegółowo zapoznać się na stanowisku 13.A10 w budynku Elicium w centrum ekspozycyjnym RAI w Amsterdamie.
Więcej informacji można znaleźć pod adresemwww.pro.sony/ibc