Firmy Eve i Blade rozszerzają partnerstwo „latających samochodów” na Europę
W poniedziałek producent samolotów elektrycznych Eve i firma Blade Air Mobility poinformowali, że rozszerzają współpracę w celu zintegrowania wyczekiwanego latającego samochodu Eve z europejską siatką tras Blade, zaczynając od Francji.
Jak podaje Reuters, umowa jest zgodna z podobnymi umowami między firmami, które obecnie uczestniczą w Paris Airshow, w celu korzystania z elektrycznych pojazdów pionowego startu i lądowania Eve (eVTOL) w Indiach i Stanach Zjednoczonych.
Nie wiadomo, czy umowa obejmie nowe zakupy eVTOL przez Blade, którego obecna europejska działalność obejmuje latanie konwencjonalnymi helikopterami między Niceą a Monako. Eve i Blade zgodziły się w zeszłym roku na rozmieszczenie do 200 samolotów elektrycznych w Indiach, po podpisaniu listu intencyjnego dotyczącego operacji w USA, gdzie Eve spodziewa się dostarczać do 60 pojazdów rocznie.
Eve jest kontrolowana przez brazylijskiego producenta samolotów Embraer i spodziewa się rozpocząć komercyjną eksploatację swojego pojazdu w 2026 roku. Eve i Blade powiedzieli w oświadczeniu, że zgodnie z nowym protokołem ustaleń Blade skupi się na opracowaniu praktycznych zastosowań mobilności lotniczej, w tym na określeniu przyszłych tras we Francji i innych krajach europejskich.
„Przedłużenie naszej współpracy z Eve podkreśla zaangażowanie Blade w przewodzenie w przejściu z pionowego samolotu konwencjonalnego na elektryczny” – powiedział Rob Wiesenthal, dyrektor generalny Blade.
Blade nabył w zeszłym roku czarterowe i regularne operacje lotnicze europejskich firm Monacair, Heli Securite i Azur Helicoptere, które, jak powiedział, będą „kluczowe” dla trwających dyskusji technicznych i handlowych z Eve.
Dyrektor generalny Eve, Andre Stein, powiedział, że spodziewa się, że rozszerzona współpraca z Blade pozwoli firmom połączyć wiedzę i zasoby, aby uczynić podróżowanie bardziej dostępnym i wprowadzić ulepszenia w zakresie ochrony środowiska.
Eve ma portfel prawie 2800 zamówień przed rozpoczęciem produkcji, a jej rozwój jest wspierany przez inwestorów, takich jak United Airlines i Rolls-Royce. Firma niedawno ogłosiła pierwszych dostawców sprzętu dla swoich eVTOL i spodziewa się rozpocząć budowę pierwszego pełnowymiarowego prototypu w drugiej połowie roku. Dodatkowe testy planowane są na 2024 rok.