Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Firmy inwestują w innowacje, ale nie wykorzystują zewnętrznego wsparcia finansowego! – wynika z „Międzynarodowego Barometru Innowacji 2020” Grupy doradczej Ayming.

Z „Międzynarodowego Barometru Innowacji 2020”, przygotowanego przez grupę doradczą Ayming, wynika, że ankietowani z 12 krajów na świecie przejawiają entuzjazm wobec poziomu aktywności swoich organizacji w obszarze innowacji i B+R. Aż 75 proc. z nich przewiduje podwyżkę budżetów na projekty innowacyjne, a 83 proc. jest zadowolonych z liczby podejmowanych przez nie działań B+R. Optymizm przedsiębiorców okazuje się nieuzasadniony, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że w większości krajów zakładane przez rządy cele dotyczące zwiększania poziomu wydatków na B+R nie są osiągane. Jeśli ma się to zmienić, firmy muszą zacząć wykorzystywać zewnętrzne formy finansowania.  

 

Zgodnie z celami unijnej strategii „Europa 2020”, w tym roku inwestycje na badania i rozwój powinny osiągnąć poziom 3 proc. PKB Unii Europejskiej. Jednak opublikowany w 2019 roku Europejski Ranking Innowacyjności wskazuje, że tylko trzy kraje spełniają ten wymóg – Szwecja (3,4 proc. rodzimego PKB), Austria (3,16 proc.) i Dania (3,05 proc.). Polska przeznacza zaledwie 1,03 proc. swojego PKB na wydatki związane z działalnością badawczo-rozwojową, przy czym jej celem jest osiągnięcie 1,7 proc. Tak wygląda perspektywa rządowa. A jak swoją aktywność w obszarze innowacyjności oceniają przedsiębiorcy?

 

Samozadowolenie biznesu

Ankietowani, zapytani o to, czy podejmują wystarczająco dużo działań z zakresu B+R i innowacyjności, wykazują niemal jednomyślne samozadowolenie. 83 proc. z nich jest usatysfakcjonowana swoją aktywnością w tym zakresie. Wśród respondentów z Polski i Belgii aż 92 proc. wyraża zadowolenie z intensywności prowadzonych działań badawczo-rozwojowych. Większymi optymistami są tyko przedsiębiorcy z Włoch, wśród których aż 96 proc. jest zdania, że ich potencjał B+R jest w pełni wykorzystywany. Na drugim biegunie znajdują się przedstawiciele firm z Wielkiej Brytanii, USA i Francji. Tylko 68 proc. z nich jest zadowolonych ze swoich obecnych działań w obszarze innowacji oraz badań i rozwoju. Na taki wynik wpływ może mieć presja wywierana przez lokalne rządy, aby zintensyfikować działania B+R rodzimych firm. Na co dzień konkurują one z gospodarkami krajów azjatyckich, które rozwijają się szybciej niż zachodnie i prowadzą dynamiczną ekspansję na kolejne rynki.

 

Poziom samozadowolenia firm powinien skłaniać do refleksji. Moim zdaniem nie ma czegoś takiego, jak „wystarczająco dużo” B+R. Rządy zdają sobie z tego sprawę, ale firmy również muszą to zrozumieć, jeśli nasze gospodarki i społeczeństwa mają rozwijać się w tempie, na jakie liczymy. Jak wskazują dane ekonomiczne, większość firm nie podejmuje wystarczających działań B+R, ponieważ rządowe cele wydatkowe nie są wykorzystywane, w szczególności w Europie. Mamy do czynienia z ewidentnym rozdźwiękiem pomiędzy tym, czego oczekują rządy, a opinią osób działających w obszarze innowacji – komentuje Mark Smith, Partner w Ayming Wielka Brytania i Irlandia.

 

Potencjał a realizacja

 Choć wiele firm ocenia swój poziom aktywności w obszarze B+R jako „wystarczający”, w rzeczywistości mało które przedsiębiorstwa w pełni realizują swój potencjał. Najbardziej krytycznie do swoich osiągnięć podchodzą przedstawiciele firm z branży farmaceutycznej i ochrony zdrowia, wśród których zaledwie 70 proc. uważa, że ich poziom aktywności w obszarze B+R i innowacji jest wystarczający.

 

Firmy z branży farmaceutycznej i ochrony zdrowia potrzebują ciągłego rozwijania i usprawniania produktów, a ich działalność jest mocno uzależniona od prowadzonych prac badawczo-rozwojowych, co z pewnością wpływa na ocenę tej aktywności przez badanych. Dla porównania, dobra konsumpcyjne, takie jak produkty spożywcze, luksusowa odzież czy obuwie, wymagają mniej intensywnych działań B+R. W ich przypadku kluczowe jest ciągłe zapewnianie wysokiej jakości, a nie inwestowanie w innowacyjne rozwiązania stwierdza Magdalena Burzyńska, Dyrektor Zarządzający Ayming Polska.

 

Większy budżet na B+R, ale bez wsparcia z zewnątrz

Budujący jest fakt, że aż 91 proc. respondentów posiada w swojej organizacji wydzielony budżet na działania B+R. Co piąta firma przeznacza na ten cel ponad 3 proc. rocznego przychodu, a co czwarta – mniej niż 1 proc. Biorąc pod uwagę przyszłe prognozy budżetowe, firmy po raz kolejny wykazują optymizm. 75 proc. z nich spodziewa się podwyżki budżetów przeznaczanych na projekty innowacyjne w ciągu najbliższych trzech lat. Co ciekawe, co czwarty przedstawiciel kadry zarządzającej i właściciel firmy przewiduje znaczny wzrost budżetu. Obecnie przedsiębiorcy mają kilka możliwości finansowania działalności badawczo-rozwojowej. Najpopularniejszym źródłem finansowania pozostają własne zasoby przedsiębiorstwa – korzysta z nich 49 proc. ankietowanych. Jest to o tyle zaskakujące, że większość rządów oferuje ulgi podatkowe i dotacje zachęcające do wprowadzania innowacji. Jednak ich potencjał wciąż nie jest wykorzystywany – stosuje je mniej niż połowa respondentów. W przypadku ankietowanych z Polski aż 56 proc. z nich rozwija innowacje na bazie wewnętrznych budżetów, 40 proc. korzysta z unijnych dotacji, a zaledwie 12 proc. – z odliczeń podatkowych w ramach ulgi B+R.

 

– W Polsce dostępny jest szeroki wachlarz form wsparcia dla przedsiębiorców prowadzących działania B+R. Do wyboru są m.in. ulgi podatkowe (ulga B+R, IP Box, ulga dla twórców), dotacje unijne czy program Horyzont 2020. Każda firma może wybrać dla siebie najbardziej optymalne rozwiązanie w zależności od tego, na jakim etapie rozwoju się znajduje. Istotna jest świadomość istnienia zewnętrznych form wsparcia finansowego i nieograniczanie się jedynie do wewnętrznych budżetów na innowacje – dodaje Agnieszka Hrynkiewicz-Sudnik, Dyrektor Obszaru Podatków i Innowacji w Ayming Polska.

 

Ulga B+R do wypromowania

W Polsce najbardziej przystępną i atrakcyjną formą wspierania projektów innowacyjnych jest ulga badawczo-rozwojowa. Mimo to wciąż poziom jej wykorzystania pozostaje niezadowalający. Skalę niewykorzystanego potencjału dobrze obrazują ostatnie dane Ministerstwa Finansów, które podało, że 1844 płatników PIT i CIT rozliczyło ulgę B+R w 2018 roku. Choć trend jest wyraźnie rosnący, ponieważ rok wcześniej skorzystało z niej 1090 podatników, to wciąż nie osiągnięto planu budżetowego.

 

Należy pamiętać, że ulga B+R obowiązuje w Polsce dopiero od 2016 roku i wciąż wielu przedsiębiorców nie zna mechanizmu jej działania. Dlatego kluczowe jest dalsze promowanie tej preferencji podatkowej i podkreślanie korzyści finansowych, które z niej płyną. Dla przykładu, jeśli podatnik ponosi koszty kwalifikowane w wysokości 400 tys. zł, przy stawce CIT 19 proc. może uzyskać aż 76 tys. zł odliczenia za rok podatkowy 2019 – tłumaczy Marek Dalka, Manager Działu Innowacji, Ulg i Dotacji w Ayming Polska.

 

Raport do pobrania„Międzynarodowy Barometr Innowacji 2020”

 

https://itreseller.pl/itrnewaccenture-opublikowalo-raport-technology-vision-2020-ktory-okresla-piec-kluczowych-trendow-z-ktorymi-musza-zmierzyc-sie-firmy-w-ciagu-najblizszych-trzech-lat-aby-rozwiazac-problem-tech-cla/

 

Raport powstał na podstawie szczegółowej ankiety przeprowadzonej w drugiej połowie 2019 r. wśród 300 ankietowanych – CFO, kadry zarządzającej, właścicieli firm i ekspertów B+R – w 12 krajach: w Belgii, Kanadzie, Czechach, Francji, Irlandii, Włoszech, Polsce, Portugalii, Słowacji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych. Raport został uzupełniony o pogłębioną analizę wyników przeprowadzoną przez ekspertów Ayming ze wszystkich wymienionych krajów.