Firmy liczą na czterokrotny zwrot z inwestycji w projekty AI, jednak napotykają trudności w ich wdrożeniu, wynika z badania Avanade „Trendlines: AI Value Report 2025”

Z badania „Trendlines: AI Value Report 2025” wykonanego na zlecenie Avanade, wiodącego dostawcy rozwiązań Microsoft wynika, że kierownictwo firm sektora mid-market jest optymistyczne wobec zastosowania sztucznej inteligencji (AI) w ich biznesie. Większość z nich spodziewa się nawet czterokrotnego zwrotu z inwestycji w rozwiązania AI w ciągu 12 miesięcy. Jednak, pomimo entuzjazmu liderów, w procesie implementacji nowych technologii prawie połowa przedsiębiorstw  zatrzymuje się na etapie uzasadnienia biznesowego (48 proc.) lub proof of concept (44 proc.).

Badanie przeprowadzone na zlecenie Avanade przez McGuire Research Services i Vanson Bourne wśród ponad 4 tys. liderów przedsiębiorstw sektora mid-market (o rocznych przychodach między 500 mln a 5 mld USD) oraz specjalistów IT, wskazuje na wyraźny entuzjazm firm wobec potencjału rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Aż 85 proc. organizacji planuje przyspieszyć wdrażanie AI w obawie przed utratą konkurencyjności, a ponad połowa (53 proc.) zamierza zwiększyć o 25 proc. wydatki na projekty związane z generatywną AI (GenAI). Ponadto większość ankietowanych spodziewa się nawet czterokrotnego zwrotu z inwestycji w narzędzia AI w ciągu 12 miesięcy. Jednak mimo pozytywnego nastawienia, wiele firm nie jest jeszcze gotowych w pełni wykorzystać potencjał nowych technologii i osiągnąć wymierne korzyści z implementacji AI.

Raport Avanade „Trendlines: AI Value Report 2025” wskazuje, że niemal połowa organizacji wdrażających sztuczną inteligencję utknęła na etapie tworzenia uzasadnienia biznesowego (48 proc.) lub proof of concept (44 proc.). Co więcej, 76 proc. liderów obawia się, że problemy z jakością i zarządzaniem danymi mogą spowolnić adopcję nowych technologii. Biznes zmaga się również z wyzwaniami dotyczącymi infrastruktury IT i bezpieczeństwa danych – aż 95 proc. firm przyspiesza modernizację starszych systemów, 44 proc. planuje wdrożenie nowych platform danych, a 41 proc. wprowadzenie standardów zarządzania danymi. Aby wspierać skalowanie AI, firmy będą koncentrować się na wydatkach związanych z danymi i analityką (27 proc.), automatyzacją (17 proc.), bezpieczeństwem danych i cyberodpornością (15 proc.).

 

– Decyzje inwestycyjne liderów przedsiębiorstw sektora mid-market w zakresie wdrażania technologii AI muszą przekładać się na większą efektywność, napędzanie innowacji oraz zrównoważony rozwój. Firmy wciąż zastanawiają się nad tym, jak dzięki adopcji sztucznej inteligencji generować zarówno wzrost, jak i oszczędności. Optymalizacja dzięki AI to nie tylko szybsze realizowanie zadań, ale przede wszystkim zmiana sposobu pracy. Kluczowe znaczenie w tym procesie mają odpowiednia komunikacja z pracownikami oraz przygotowanie ich do korzystania z narzędzi AI. Liderzy powinni zastanowić się, jak wspierać tę współpracę, mierzyć efektywność i oceniać rzeczywistą wartość, jaką sztuczna inteligencja wnosi do ich organizacji – podkreśla Rodrigo Caserta, CEO Avanade.

 

Wdrażanie narzędzi sztucznej inteligencji umożliwia nie tylko zwiększenie efektywności organizacji, ale także budowanie kultury innowacyjności i zrównoważonego wzrostu. Aby wspierać firmy w procesie adopcji rozwiązań opartych na GenAI, Avanade opracowało szereg nowych usług dedykowanych przedsiębiorstwom z sektora mid-market:

  • Przyspieszenie generowania przychodów: Zwiększenie sprzedaży dzięki zaawansowanym narzędziom AI i automatyzacji wykraczającej poza tradycyjne systemy CRM.
  • Tworzenie i modernizacja aplikacji AI: Optymalizacja procesów biznesowych i zwiększanie wydajności.
  • Napędzanie transformacji biznesowej dzięki Microsoft 365 Copilot: Optymalizacja pracy zespołów, zwiększenie produktywności i innowacyjności poprzez zaawansowane narzędzia AI.
  • Modernizacja systemów ERP: Przejście ze starszych systemów ERP na systemy oparte na AI, które poprawiają zarządzanie zasobami i efektywność operacyjną przy jednoczesnej oszczędności czasu i kosztów.
  • Zintegrowana ochrona przed zagrożeniami: Zarządzanie bezpieczeństwem dzięki automatyzacji i AI, które umożliwiają szybkie wykrywanie zagrożeń i natychmiastowe reagowanie.
  • Migracja i zabezpieczenie środowisk IT: Bezpieczna modernizacja infrastruktury cyfrowej z wykorzystaniem Microsoft Azure pozwala zwiększyć interoperacyjność i założyć fundamenty pod przyszłe możliwości sztucznej inteligencji.
  • Ujednolicenie platform danych: Modernizacja technologii danych w celu uproszczenia infrastruktury i wspierania zaawansowanej analityki biznesowej.

 

– Rozwiązania oparte na generatywnej sztucznej inteligencji uwalniają ludzki potencjał, eliminując konieczność wykonywania powtarzalnych, manualnych zadań. Dzięki temu wzrasta efektywność i kreatywność w pracy, a w organizacjach rozwija się kultura innowacji. Nowoczesne technologie AI pozwalają znacząco usprawniać procesy w różnych branżach, w tym w opiece zdrowotnej, gdzie dostępne już badania potwierdzają efektywność narzędzi AI we wspieraniu lekarzy w szybszym i bardziej precyzyjnym diagnozowaniu pacjentów, zwłaszcza w złożonych przypadkach.  W sektorze usług finansowych, project managerowie i marketerzy wykorzystują Gen AI do analizy danych klientów i tworzenia spersonalizowanych ofert, np. dotyczących kart kredytowych. Z kolei Copilot M365 wspiera ich w szybkim opracowywaniu dopasowanych komunikatów i atrakcyjnych wizualizacji komentuje Bartłomiej Antczak, Country Manager Avanade w Polsce.

 

O metodologii

Na zlecenie Avanade, firmy McGuire Research Services i Vanson Bourne przeprowadziły badanie dotyczące doświadczeń średnich przedsiębiorstw w opracowywaniu i wdrażaniu rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji oraz innych nowych technologiach. W sierpniu i wrześniu 2024 r. przeprowadzono dwie niezależne ankiety, w których udział wzięło 4100 kadry zarządzającej wyższego szczebla oraz specjalistów IT z Australii, Brazylii, Francji, Niemiec, Włoch, Japonii, Holandii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i USA. Badaniem objęto przedsiębiorstwa o rocznych przychodach od 500 mln do 5 mld dolarów, działające w branżach takich jak: bankowość, towary i usługi konsumenckie, energetyka, administracja publiczna, ochrona zdrowia, biotechnologia i farmacja (LS), produkcja oraz handel detaliczny, a także organizacje non-profit. Wywiady przeprowadzono online, przy zastosowaniu starannie zaplanowanego, wieloetapowego procesu selekcji uczestników, który zapewnił reprezentatywność wyników.