Firmy outsourcują średnio dwie do trzech funkcji IT i tyle samo biznesowych. Rozwiązania udostępniane jako usługa konsekwentnie przekonują do siebie biznes.

Te warte podkreślenia wnioski pochodzą z najnowszej publikacji Tech Pro Research „Everything as a Service: Why companies are making the switch to SaaS, IaaS, PaaS nad more”. Przedstawia ona aktualne trendy światowe związane z usługami IT typu XaaS (wszystko jako usługa).

 

Twórcy raportu postanowili zestawić wskazywane przez użytkowników usług XaaS pozytywne i negatywne doświadczenia dotyczące wykorzystania rozwiązań dostarczanych w tym modelu. Bilans szans i zagrożeń zdecydowanie przemawia na korzyść tych pierwszych. Jedynie nieco ponad 20% firm zgłosiło problemy związane z obsługą klienta, wyraziło zaniepokojenie częstymi zmianami personalnymi po stronie dostawcy czy zauważalnym wzrostem cen usług. Jeżeli chodzi o benefity 55% przedsiębiorstw podkreśliło brak konieczności zajmowania się obsługą techniczną infrastruktury, a 36% przyznało, że dostawcy są w stanie rozwiązywać problemy niemożliwe do rozwiązania przez własny personel. Dla 35% główną przewagą związaną z outsourcingiem w modelu usługowym jest gwarancja nieprzerwanego dostępu do danych dzięki rozwiązaniu Disaster Recovery. Tyle samo ankietowanych nie kryło faktu, że budowanie zarządzania procesami organizacji na bazie różnych usług typu XaaS przynosi wymierne oszczędności.

 

Głównym powodem, dla którego firmy przechodzą od utrzymywania wewnętrznego środowiska IT do zakupu usług wspierających poszczególne obszary IT i biznesu, jest automatyzacja zarządzania wszystkimi systemami i narzędziami – na ten aspekt wskazała połowa uczestników badania. Nie bez znaczenia jest także kwestia optymalizacji kosztów i czas potrzebny do uruchomienia w pełni funkcjonalnej infrastruktury.

 

E-mail wciąż na szczycie

Analitycy Tech Pro Research wyszczególnili trzy najczęściej wybierane przez przedsiębiorstwa funkcje w modelu XaaS, określane jako biznesowe. Na szczycie uplasowały się usługi poczty elektronicznej (61%), drugie miejsce przypadło aplikacjom wykorzystywanym w pracy biurowej, w tym arkuszom kalkulacyjnym i edytorom tekstu (35%), a podium zamykają rozwiązania obsługujące wideokonferencje (31%).

 

Usługi centrodanowe numerem 1

W obszarze IT firmy najczęściej korzystają z wynajmu zasobów i zakupu mocy obliczeniowej w ośrodkach data center (36%) oraz rozwiązań wspierających utrzymanie ciągłości biznesowej z zakresu Backup/Disaster Recovery (35%). Trzecie miejsce najchętniej wybieranych obszarów outsourcingu IT (29%) dzielą natomiast ex aequo sprzęt i oprogramowanie tworzące infrastrukturę sieciową oraz bazy danych.

 

„IT w modelu usługowym odgrywa coraz większe znaczenie, głównie dzięki przewagom tego typu rozwiązań względem klasycznego środowiska teleinformatycznego w modelu in-house. Wskazują na nie same firmy korzystające z tych rozwiązań. Dla połowy z nich kluczowym czynnikiem przemawiającym za usługami XaaS jest rezygnacja z konieczności własnoręcznego zarządzania systemami czy aplikacjami i oddanie ich pod opiekę dostawcy usług. 45% respondentów wskazuje także na niższe koszty utrzymania personelu technicznego czy cyklicznej wymiany sprzętu i aktualizacji oprogramowania. Tyle samo uczestników badania zwróciło uwagę na znacznie krótszy czas uruchomienia wynajmowanej infrastruktury – dostępnej niemal od zaraz – w porównaniu do czasochłonnego budowania własnego środowiska IT i koniecznością spełnienia szeregu procedur.” – dodaje Adam Dzielnicki z Atmana, lidera polskiego rynku data center.