Firmy wolą płacić za oprogramowanie w modelu SaaS – wynika z najnowszego raportu Sastrify.

Zmienia się model użytkowania oprogramowania. Aż 86% firm woli oprogramowanie typu pay-per-use niż licencje. 

Płatność zgodnie z rzeczywistym użyciem może pozwolić firmom na zaoszczędzenie do 65% w porównaniu z tradycyjnymi ścieżkami zawierania umów na oprogramowanie, takimi jak miesięczne lub roczne płatne subskrypcje. Duże firmy będą w tym roku korzystać średnio z 96 platform SaaS w swojej codziennej działalności, mimo że cena tych usług zapewne wzrośnie.

Skala cen spowodowana obecną inflacją sprawi, że firmy będą preferować zakup oprogramowania biznesowego na zasadzie pay-per-use, zamiast tradycyjnego kontraktowania licencji długoterminowych, wynika z raportu „Trends in SaaS contracting 2023” przygotowanego przez Sastrify. Z dokumentu wynika, że ​​ten model — opłata za użytkowanie — może zaoszczędzić firmom do 65% w porównaniu z innymi tradycyjnymi metodami zawierania umów, takimi jak miesięczne lub roczne subskrypcje, co zwiększy ich wybór.

Raport wskazuje na większą troskę wysoko zdigitalizowanych firm o optymalizację inwestycji technologicznych. Tym samym jednym z pierwszych trendów na ten rok będzie wzrost kontraktów w modelach abonamentowych pay-per-use. Według raportu inwestorzy będą domagać się tego rodzaju abonamentu, ponieważ muszą płacić jedynie za użytkowanie lub konsumpcję wykonanego oprogramowania, co pozwala im zoptymalizować wydatki. W tym celu opierają się na takich metrykach jak liczba wysłanych e-maili, ilość przechowywanych danych czy liczba wywołań API.

Raport Sastrify identyfikuje dwa powody jako przyczyny przewidywanego przez analityków wzrostu cen narzędzi SaaS. Przede wszystkim ogólna inflacja, przez którą przechodzi gospodarka światowa i której sektor IT także nie był w stanie uniknąć. Drugim powodem jest zwiększone zainteresowanie dostawców zwiększaniem retencji klientów poprzez dłuższe umowy, w przeciwieństwie do poszukiwania nowych możliwości biznesowych.

Biorąc pod uwagę ten scenariusz, Sastrify wskazuje na rosnące zaniepokojenie wśród firm, które szeroko wykorzystują tego typu narzędzie do redukcji swoich wydatków. Choć konsumpcja tych rozwiązań nie będzie malała i duże firmy będą w tym roku korzystać średnio z 96 platform SaaS w swojej codziennej działalności. W rzeczywistości, w niedawnym badaniu Gartnera już zauważono, że światowy rynek SaaS osiągnie w tym roku rekordową wartość 675 000 milionów euro.

Jeśli chodzi o główne rynki chmury dla pozyskiwania narzędzi SaaS, raport Sastrify stwierdza, że ​​w ciągu ostatniego roku nastąpił znaczny wzrost liczby użytkowników. W ten sposób Microsoft Azure Marketplace zarejestrowało 4 miliony użytkowników miesięcznie, rynek Amazon Web Services (AWS) osiągnął 1,5 miliona subskrypcji, a Google Cloud Marketplace potroił swoją sprzedaż.

Dokument przewiduje jednak, że poza dostawcami z dużych firm technologicznych do 2023 roku zwiększy się liczba opcji dostępnych przy zakupie rozwiązań SaaS. W porównaniu z poprzednimi latami, w tym roku na znaczeniu zyskają sprzedawcy bezpośredni i zaufani dostawcy IT, a także zewnętrzne platformy handlowe i resellerzy, zarówno o niskim, jak i wysokim poziomie kontaktu.

Innym wskazanym przez autorów raportu trendem jest większe preferowanie przez firmy kontraktowania licencji przez menedżerów specjalizujących się w tego typu procesach, co ma prowadzić do oszczędności do 25% dla tych firm, które intensywnie korzystają z tego typu usług.

Wygląda więc na to, że trendy, o których mówiliśmy branżowo od przynajmniej dekady, zaczynają się rzeczywiście pojawiać w masowym ujęciu. Dzieje się to w czasie, gdy rynek hardware prawdopodobnie będzie przechodził trudny okres:

https://itreseller.pl/idc-dostawy-komputerow-pc-spadaly-w-okresie-swiatecznym-ozywienie-nadejdzie-w-2024-r/