Ford by dogonić Teslę, zamierza kupować tańsze baterie od chińskiego producenta CATL
Ford Motor Co w czwartek poinformował, że będzie importował tańsze baterie litowo-żelazowe dla swoich północnoamerykańskich elektrycznych pickupów i SUV-ów od chińskiego lidera baterii CATL, ponieważ pracuje nad szerszym porozumieniem z CATL i szeregiem oddzielnych umów, aby zabezpieczyć baterie i materiały akumulatorowe w następnej dekadzie.
Wiceprezes Forda Lisa Drake powiedziała, że producent samochodów planuje wyprodukować baterie litowo-żelazowe (LFP) w nowej fabryce o mocy 40 GWh w Ameryce Północnej od 2026 roku. Drake nie powiedziała, czy ta fabryka będzie budowana przez CATL. Reuters doniósł w maju, że CATL przyglądał się amerykańskim lokalizacjom, aby zbudować zakład produkujący baterie do samochodów elektrycznych, który miałby dostarczać baterie Fordowi i BMW.
Decyzja Forda o zastosowaniu baterii litowo-żelazowych w swoich najlepiej sprzedających się północnoamerykańskich EV jest najnowszym znakiem, że niższy koszt tych baterii o około 10~15%, wart jest kompromisu, w postaci mniejszego zasięgu pojazdu EV. Podobnie postępuje Tesla, oferując akumulatory LFP w niektórych tańszych modelach 3 sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych.
Drake powiedziała, że Ford chce zabezpieczyć więcej baterii i materiałów akumulatorowych z Ameryki Północnej, ale ostrzegła: „Nie powiedziałbym, że mamy 100% pewności, że wszystkie z nich mogą być pozyskane lokalnie…To ciężka praca”.
Decyzja Forda o zastosowaniu baterii litowo-żelazowo-fosforanowych CATL w nowym Mustangu Mach-E od przyszłego roku i w F-150 Lightning od 2024 roku, oznacza istotne korzyści dla chińskiego producenta baterii i zmianę strategii marketingowej Forda w USA.
Akumulatory litowo-żelazowe zazwyczaj zapewniają mniejszy zasięg niż porównywalne akumulatory wykorzystujące nikiel i kobalt, a do niedawna producenci samochodów trzymali się droższych technologii niklowo-kobaltowych na rynku amerykańskim, gdzie dłuższy zasięg jazdy jest kluczowym czynnikiem konkurencyjności.
„Wiemy, że koszt baterii będzie kluczowy i to tam wojna zostanie wygrana,” Drake powiedziała podczas rozmowy telefonicznej czwartek. „LFP da największą redukcję w kosztach”. Niższe ceny baterii mogłyby pozwolić Fordowi na obniżenie cen za modele Lightning i Mach-E lub zwiększyć marże.