Ford stracił 5 miliardów na autach elektrycznych, ale zapowiada nowe modele

Ford odnotował w 2024 roku stratę na poziomie 5,1 miliarda dolarów w swoim segmencie pojazdów elektrycznych, co oznacza wzrost w porównaniu do 4,7 miliarda dolarów rok wcześniej. Co więcej, firma przewiduje, że 2025 rok przyniesie jeszcze większe trudności, a straty mogą sięgnąć nawet 5,5 miliarda dolarów.
Mimo tych problemów amerykański producent samochodów wciąż widzi przyszłość w elektryfikacji i zapowiada kolejne modele. Jednocześnie firma osiągnęła solidny wynik finansowy dzięki sprzedaży pojazdów spalinowych – łączny roczny dochód netto wyniósł 5,9 miliarda dolarów, a skorygowany zysk operacyjny osiągnął poziom 10,2 miliarda dolarów.
Ford poinformował o poprawie efektywności kosztowej swojej dywizji Model e, uzyskując oszczędności na poziomie 1,4 miliarda dolarów. Jednak spółka ostrzega, że bieżący rok może być jeszcze trudniejszy, głównie z powodu rosnących kosztów wprowadzania nowych modeli i spadających cen samochodów.

Na horyzoncie pojawiają się także potencjalne problemy związane z polityką handlową. Ford nie uwzględnia jeszcze wpływu groźby wprowadzenia 25-procentowych ceł na import samochodów z Meksyku i Kanady, zapowiedzianych przez Donalda Trumpa. CEO Forda, Jim Farley, przyznał, że choć krótkoterminowe cła byłyby „możliwe do przełknięcia”, to długotrwałe obciążenia tego typu mogłyby „mieć ogromny wpływ na całą branżę, eliminując miliardy dolarów zysków i negatywnie wpływając na miejsca pracy w USA”.
Rywalizacja na rynku EV i plany na przyszłość
Ford stoi w obliczu silnej konkurencji ze strony General Motors, który w ubiegłym roku wprowadził na rynek kilka nowych modeli elektrycznych, w tym Chevroleta i Cadillaca. Ford ma w swojej ofercie jedynie trzy modele w pełni elektryczne i anulował plany dotyczące elektrycznego SUV-a z trzema rzędami siedzeń.
Jednak firma nie zamierza rezygnować z elektryfikacji – zamiast tego planuje rozwój różnych układów napędowych, łączących silniki elektryczne i spalinowe. Farley zapowiedział, że Ford zaoferuje szeroką gamę rozwiązań, w tym pojazdy w pełni elektryczne, hybrydy plug-in oraz modele z przedłużonym zasięgiem, wykorzystujące niewielkie silniki benzynowe do doładowywania akumulatorów. Według zapowiedzi nowe pojazdy mają osiągać nawet 700 mil (około 1126 km) zasięgu.