FTC domaga się podziału Amazonu – amerykański koncern miał zarobić miliard dolarów na ustalaniu cen

Amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC) oskarżyła Amazon o wykorzystywanie swojej pozycji na rynku e-commerce poprzez zmuszanie sprzedawców do podwyższania cen produktów. Według urzędników gigant e-commerce w samych Stanach Zjednoczonych miał w ten sposób zarobić dodatkowo ponad miliard dolarów.

Według pozwu, jaki FTC pod koniec września złożyła w sądzie zachodniego okręgu stanu Waszyngton, Amazon miał nadużywać dominującej pozycji na rynku, poprzez wykorzystywanie algorytmu do ustalania cen produktów. Według śledczych koncern stosował nieuczciwe metody, ograniczające konkurencję m.in. poprzez ograniczanie widoczności sprzedawców, którzy wystawiali swoje produkty w konkurencyjnych serwisach po niższych cenach. Jednocześnie Amazon wymagał, aby sprzedawcy korzystali z usług kurierskich firmy i wprowadził wysokie koszty w postaci 30% ceny produktów. Według FTC, po podliczeniu wszystkich kosztów, włączając koszty płatnej promocji w serwisie, Amazon w skrajnych przypadkach pobierał od przedsiębiorców nawet połowę utargu.

Według danych Amazonu, na platformie zakupowej giganta działa ponad pół miliona indywidualnych sprzedawców, w wyniku czego występuje zjawisko „idealnej konkurencji”, na czym korzysta gigant e-commerce, który może swobodnie dyktować warunki poprzez promowanie jednych użytkowników kosztem innych. Służyć ma do tego algorytm o nazwie „Project Nessie”. Jego działanie powoduje, że sprzedawcy nie mają wyjścia i podwyższają ceny. W ten sposób, zdaniem FTC, Amazon miał zarobić dodatkowo ponad miliard dolarów.

Na platformie zakupowej Amazonu dostępnych jest ponad miliard różnego rodzaju produktów, a według FTC, która to agencja powołuje się na dane z 2021 roku, Amazon kontroluje 77% amerykańskiego rynku. Z tego powodu Federalna Komisja Handlu domaga się w niedawno złożonym pozwie podziału przedsiębiorstwa, które według agencji obecnie można uznać za monopolistę.