Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

FTC domaga się podziału Amazonu – amerykański koncern miał zarobić miliard dolarów na ustalaniu cen

Amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC) oskarżyła Amazon o wykorzystywanie swojej pozycji na rynku e-commerce poprzez zmuszanie sprzedawców do podwyższania cen produktów. Według urzędników gigant e-commerce w samych Stanach Zjednoczonych miał w ten sposób zarobić dodatkowo ponad miliard dolarów.

Według pozwu, jaki FTC pod koniec września złożyła w sądzie zachodniego okręgu stanu Waszyngton, Amazon miał nadużywać dominującej pozycji na rynku, poprzez wykorzystywanie algorytmu do ustalania cen produktów. Według śledczych koncern stosował nieuczciwe metody, ograniczające konkurencję m.in. poprzez ograniczanie widoczności sprzedawców, którzy wystawiali swoje produkty w konkurencyjnych serwisach po niższych cenach. Jednocześnie Amazon wymagał, aby sprzedawcy korzystali z usług kurierskich firmy i wprowadził wysokie koszty w postaci 30% ceny produktów. Według FTC, po podliczeniu wszystkich kosztów, włączając koszty płatnej promocji w serwisie, Amazon w skrajnych przypadkach pobierał od przedsiębiorców nawet połowę utargu.

Według danych Amazonu, na platformie zakupowej giganta działa ponad pół miliona indywidualnych sprzedawców, w wyniku czego występuje zjawisko „idealnej konkurencji”, na czym korzysta gigant e-commerce, który może swobodnie dyktować warunki poprzez promowanie jednych użytkowników kosztem innych. Służyć ma do tego algorytm o nazwie „Project Nessie”. Jego działanie powoduje, że sprzedawcy nie mają wyjścia i podwyższają ceny. W ten sposób, zdaniem FTC, Amazon miał zarobić dodatkowo ponad miliard dolarów.

Na platformie zakupowej Amazonu dostępnych jest ponad miliard różnego rodzaju produktów, a według FTC, która to agencja powołuje się na dane z 2021 roku, Amazon kontroluje 77% amerykańskiego rynku. Z tego powodu Federalna Komisja Handlu domaga się w niedawno złożonym pozwie podziału przedsiębiorstwa, które według agencji obecnie można uznać za monopolistę.