FTC: Użytkownicy social mediów zupełnie nie mają kontroli nad danymi wykorzystywanymi przez AI

Firmy mediów społecznościowych gromadzą, udostępniają i przetwarzają ogromne ilości informacji o swoich użytkownikach, oferując jednocześnie niewielką przejrzystość lub kontrolę, w tym także nad sposobem ich wykorzystania przez systemy wykorzystujące sztuczną inteligencję, stwierdziła amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC) w raporcie opublikowanym w czwartek. 

Raport analizuje sposób, w jaki Meta Platforms, TikTok, platforma gier Twitch i inne zarządzają danymi użytkowników, stwierdzając, że zasady zarządzania danymi i ich przechowywania w wielu firmach były „żałośnie niewystarczające”.

YouTube, platforma mediów społecznościowych X, Snap, Discord i Reddit zostały również uwzględnione w raporcie FTC, chociaż jego ustalenia zostały zanonimizowane i nie ujawniły praktyk konkretnych firm.

Jak referuje Reuters, duże firmy technologiczne starają się pozyskać źródła danych do szkolenia swoich nowych technologii sztucznej inteligencji. Transakcje dotyczące danych są rzadko ujawniane i często obejmują prywatne treści zablokowane za płatnymi ścianami i ekranami logowania, z niewielkim lub żadnym powiadomieniem dla użytkowników, którzy je opublikowali. Oprócz gromadzenia danych o tym, jak użytkownicy korzystają z ich usług, większość firm, które sprawdziła FTC, zbierała wiek i płeć użytkowników lub zgadywała je na podstawie innych informacji. Niektóre zbierały również informacje o dochodach użytkowników, wykształceniu i statusie rodzinnym, podała FTC.

Ponadto firmy gromadziły dane o osobach, które nie korzystały z ich usług, a niektóre nie były w stanie zidentyfikować wszystkich sposobów, w jakie gromadziły i wykorzystywały dane, poinformowała FTC.

Discord, platforma komunikacyjna, stwierdziła, że ​​raport grupuje bardzo różne modele biznesowe w jedną kategorię i że w czasie przeprowadzania badania nie oferowała reklam. Rzecznik X powiedział, że raport opiera się na praktykach z 2020 r., kiedy strona była znana jako Twitter, którą X od tego czasu ulepszyło.

Firmy mediów społecznościowych gromadzą dane za pomocą technologii śledzenia stosowanych w reklamie internetowej i kupowaniu informacji od brokerów danych oraz innymi środkami, podała FTC.

Prywatność danych, szczególnie w przypadku dzieci i nastolatków, jest kwestią drażliwą. Izba Reprezentantów USA rozważa ustawy uchwalone przez Senat w lipcu, mające na celu rozwiązanie problemu wpływu mediów społecznościowych na młodszych użytkowników. Meta niedawno wprowadziła konta dla nastolatków, które zawierają ulepszone funkcje kontroli rodzicielskiej.