Blisko połowa Polaków korzysta z GenAI po pracy, wynika z raportu Future Mind “Jak AI zmienia codzienność Polaków? Sztuczna inteligencja w pracy i życiu osobistym”

Sztuczna inteligencja coraz częściej wykracza poza sferę zawodową i towarzyszy Polakom także w życiu prywatnym. Od organizacji codziennych obowiązków po wsparcie w zdobywaniu wiedzy – możliwości AI są coraz bardziej różnorodne. Jak jednak wygląda nasz stosunek do tej technologii w kontekście ochrony danych i regulacji? Według raportu “Jak AI zmienia codzienność Polaków? Sztuczna inteligencja w pracy i życiu osobistym” firmy doradczo-technologicznej Future Mind, niemal połowa respondentów uważa, że korzystanie z tej technologii powinno być mocniej regulowane przez instytucje publiczne.
AI po godzinach
„Patrząc na wyniki naszego badania, można pokusić się o stwierdzenie, że generatywna sztuczna inteligencja „zadomowiła się” w naszym życiu. Szczególnie zauważalne jest to wśród najmłodszej grupy respondentów (20-34 lata), która jest najbardziej oswojona z innowacyjnymi technologiami. Aż 55 proc. ankietowanych z tego przedziału wiekowego korzysta z GenAI w różnym stopniu – od codziennego użytkowania, po sporadyczne. Wraz z wiekiem respondentów odsetek ten spada – odpowiednio do 45 proc. dla grupy wiekowej 35-49 lat oraz 37 proc. dla grupy wiekowej 50-65 lat. GenAI to technologia, z której warto korzystać, ale ważne, aby robić to w sposób świadomy. Wspieranie naszych działań przez inteligentne algorytmy może przynieść wiele korzyści, ale kluczowe jest zrozumienie jej możliwości i ograniczeń.” – Jakub Nawrocki, Lead UX Researcher w Future Mind
Wciąż pełni obaw
„Polacy nadal podchodzą do kwestii GenAI z dozą ostrożności i sceptycyzmu. Co ciekawe – poza zidentyfikowaniem negatywnych konsekwencji jej używania, na szerszą – nawet globalną – skalę, coraz częściej zauważamy też problemy, które mogą dotknąć nas samych, bądź naszego najbliższego otoczenia. W naszym badaniu respondenci wskazali chociażby na dehumanizację relacji międzyludzkich (35 proc.) oraz obniżenie zdolności krytycznego myślenia (25 proc.). Szybki rozwój sztucznej inteligencji zmusza nas do zastanowienia się, w jaki sposób możemy zarządzać jej rozwojem, jednocześnie wykorzystując jej innowacyjny potencjał. W tym przypadku Polacy wskazują na wdrożenie odpowiednich regulacji. Co drugi uczestnik naszego badania deklaruje, że chciałby bardziej rygorystycznych norm prawnych dotyczących AI.” – Jakub Nawrocki, Lead UX Researcher w Future Mind
W ramach prawa