Gartner ostrzega przed spadkiem liczby użytkowników aplikacji mobilnych na rzecz AI
Gartner prognozuje, że korzystanie z aplikacji mobilnych spadnie o 25% do 2027 roku z powodu wzrostu znaczenia asystentów opartych na AI.
Firma badawcza stwierdziła, że użytkownicy smartfonów będą coraz częściej korzystać z asystentów AI dostarczanych przez Apple, OpenAI, Google, Meta Platforms i inne. Gartner wyjaśnił, że aplikacje „zostaną skonsolidowane w ramach oddzielnych marek i firm, tworząc partnerstwa lub konsorcja aplikacji mobilnych, aby dotrzeć do większej liczby użytkowników na aplikację na dużą skalę i pokryć koszty tworzenia i utrzymania”.
Emily Weiss, starsza dyrektor w Gartnerze, powiedziała, że marketerzy muszą zacząć planować wpływ zmniejszonego korzystania z aplikacji mobilnych. Wyjaśniła, że „utrata użytkowników aplikacji spowoduje również utratę gromadzenia danych własnych i możliwości dotarcia do mniejszej liczby użytkowników za pośrednictwem powiadomień push na urządzeniach mobilnych”.
„Utrata ruchu generowanego przez wyszukiwanie z powodu zmian algorytmicznych w głównych wyszukiwarkach spowodowałaby namacalny, negatywny wpływ komercyjny na każdą organizację” – podkreśliła Weiss. Dodała też, że firmy muszą szukać pracowników „z silnym zrozumieniem tego, w jaki sposób genAI i szersze wpływy AI wpływają na wydajność ich treści w algorytmach wyszukiwania”.