Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Gartner wskazał Top 10 technologicznych trendów na lata 20, które mają kształtować rzeczywistość najbliższej przyszłości.

Zdaniem firmy badawczej Gartner czeka nas wiele nowych trendów, które dość drastycznie zmienią to jak żyjemy i pracujemy. 

Firma analityczna stara się przewidzieć najbliższą przyszłość technologii oraz jej wpływu na rzeczywistość. I chociaż do podobnych przewidywań należy podejść z pewnym dystansem, to z całą pewnością jest to interesująca wizja.

„Te trendy mają głęboki wpływ na ludzi i przestrzeń, którą zamieszkują”, powiedział Brian Burke, wiceprezes ds. Badań w firmie Gartner. „Zamiast budować stos technologii, a następnie badać potencjalne zastosowania, organizacje muszą najpierw wziąć pod uwagę kontekst biznesowy i ludzki.”

Według Gartnera, do 2022 r. 70 procent przedsiębiorstw będzie eksperymentować z technologiami immersyjnymi do użytku konsumenckiego i korporacyjnego, a 25 procent wprowadzi je do produkcji. Trendy, na które wskazuje Gartner to:

  • hiperautomatyzacja
  • chmura rozproszona
  • praktycznie wykorzystywany blockchain
  • „ulepszanie” człowieka
  • demokratyzacja wiedzy
  • przejrzystość i identyfikowalność
  • usprawnione urządzenia brzegowe
  • multidoświadczenie
  • urządzenia autonomiczne
  • AI zajmujące się bezpieczeństwem.

Większości terminów nie trzeba wyjaśniać, ale część z nich mogę wymagać wytłumaczenia. To wciąż dość mocno futurystyczne wizje, ale wiele z ich początków mamy już za sobą.

Hiperautomatyzacja to połączenie uczenia maszynowego (ML), oprogramowania i narzędzi automatyzacji. Termin ten odnosi się nie tylko do całej palety narzędzi, ale także do wszystkich etapów samej automatyzacji (odkrywanie, analizowanie, projektowanie, automatyzacja, pomiar, monitorowanie i ponowna ocena).

Multidoświadczenie (Multiexperience) to dość pojemny termin, nierozerwalnie związany jednak z tym jak odbieramy cyfrowe treści. Dziś jest to właściwie wyłącznie obraz na płaskim ekranie oraz dźwięk. Do 2028 r. tzw. doświadczenie użytkownika ulegnie głębokim zmianom. Zdaniem Gartnera, platformy konwersacyjne zmieniają sposób interakcji ludzi ze światem cyfrowym. Rzeczywistość wirtualna (VR), rzeczywistość rozszerzona (AR) i rzeczywistość mieszana (MR) zmieniają sposób postrzegania świata cyfrowego.

„Model zmieni się z osób znających się na technologii, na technologię znającą się na ludziach (…) – powiedział Brian Burke.

Demokratyzacja wiedzy specjalistycznej koncentrować się będzie na zapewnieniu ludziom dostępu do wiedzy technicznej (na przykład ML, rozwoju aplikacji) lub wiedzy biznesowej (na przykład procesu sprzedaży, analizy ekonomicznej) dzięki radykalnie uproszczonemu doświadczeniu i bez konieczności intensywnego, a przy tym kosztownego szkolenia.

Jako przejrzystość i identyfikowalność Gartner rozumie większą kontrolę nad danymi z perspektywy użytkownika. Konsumenci są coraz bardziej świadomi, że ich dane osobowe są cenne i wymagają kontroli. Organizacje dostrzegają rosnące ryzyko związane z zabezpieczaniem i zarządzaniem danymi osobowymi, a rządy wdrażają surowe przepisy prawne, aby to zapewnić. Przejrzystość i identyfikowalność to kluczowe elementy wspierające te potrzeby w zakresie etyki cyfrowej i prywatności. Przejrzystość i identyfikowalność odnoszą się do szeregu postaw, działań oraz wspierających technologii i praktyk zaprojektowanych w celu spełnienia wymogów regulacyjnych, zachowania etycznego podejścia do korzystania ze sztucznej inteligencji (AI) i innych zaawansowanych technologii oraz naprawy rosnącego braku zaufania do firm.