Generatywne AI stają się kluczowym elementem rozwoju smartfonów – wynika z badania IDC

GenAI to dziś jeden z najważniejszych trendów technologicznych, który wpływa bezpośrednio także na rozwój innych kierunków rozwoju technologii. 

Generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) staje się coraz bardziej powszechna w smartfonach, stając się kluczowym czynnikiem projektowym dla producentów urządzeń mobilnych. Według najnowszych prognoz IDC, dostawy smartfonów z funkcjami GenAI wzrosną o 364% w 2024 roku, osiągając 234,2 miliona sztuk, a do 2028 roku liczba ta wzrośnie do 912 milionów sztuk, co oznacza roczną składaną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 78,4% w latach 2023-2028.

W ciągu ostatniego roku wielu producentów zapowiedziało swoje narzędzia AI, które wprowadzają zmiany w doświadczeniu użytkownika. Narzędzia te oparte są na różnych modelach bazowych, zarówno dużych, jak i małych modelach językowych (LLM i SLM). Jak zauważa IDC, GenAI w smartfonach jest swojego rodzaju hybrydą— lokalne przetwarzanie na urządzeniu dla prostszych zadań oraz chmura dla bardziej wymagających obliczeniowo operacji.

Choć wiele z funkcji AI na smartfonach jest obecnie dostępnych jedynie w smartfonach klasy premium, można się spodziewać, że dzięki rozwiązaniom chmurowym stopniowo będą one dostępne także w tańszych modelach, choć z ograniczoną funkcjonalnością. Jesteśmy jednak dopiero na początku AI w smartfonach. IDC podjęło próbę określenia tego, jak będzie się zmieniać smartfonowe GenAI.

  • Unikalne funkcjonalności od różnych producentów

Większość kluczowych producentów ogłosiła funkcje związane z edycją zdjęć i wideo, pisaniem i edytowaniem tekstów, tłumaczeniem i interpretacją, podsumowywaniem, ulepszaniem wyszukiwania itp. Z punktu widzenia użytkowników najważniejszy jest efekt końcowy, na przykład zdjęcie portretowe, a nie to, jakie technologie zostały użyte do jego stworzenia. Popularność zdobyły takie funkcje jak „Circle to Search” od Google, powiązane z Androidem 14 i wspomniane przez Samsunga jako najczęściej używana funkcja, oraz „Eraser” od OPPO. Kolejną przydatną funkcją jest tłumaczenie na żywo, które pozwala pokonać bariery językowe, nawet w trybie offline. Wzrasta również zainteresowanie funkcjami związanymi z wellness, takimi jak wykrywanie snu i chrapania przez Google, wykrywanie bezdechu sennego przez Samsunga, a Apple koncentruje się na monitorowaniu parametrów zdrowotnych.

  • AI jako element tożsamości marki

Podczas gdy funkcje GenAI spełniają te same potrzeby użytkowników, producenci OEM używają ich jako rozszerzenia swojego przekazu marki, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Apple wprowadziło GenAI jako „Apple Intelligence”. Apple korzysta z własnych modeli językowych, a w zadaniach wykraczających poza ich możliwości współpracuje z OpenAI.  Google kontynuuje tradycję używania oprogramowania do zwiększania możliwości smartfonów i widać to znakomicie w Pixel 8 Pro, który oferuje wiele funkcji GenAI na urządzeniu, takich jak zarządzanie połączeniami (Clear Calling, blokowanie spamowych połączeń, Asystent połączeń), edycja zdjęć i wideo (Photo/Audio Eraser, Best Take), komunikacja (korekta, inteligentne odpowiedzi, podsumowanie, Magic Compose) itd. OPPO, kontynuując swoje skupienie na funkcjach związanych z aparatem i fotografią, wprowadziło funkcje takie jak AI Best Face, AI Eraser, AI Studio i AI Clear Face, jednocześnie rozszerzając zastosowanie AI na komunikację i produktywność. Samsung natomiast wprowadził narzędzia Galaxy AI w swojej flagowej serii Galaxy S24 oraz skłądanych Galaxy Z6 , rozszerzając niektóre z tych funkcji na starsze modele, skupiając się na komunikacji i produktywności. Wyróżniające się funkcje to tłumaczenie na żywo oraz tłumacz w czasie rzeczywistym. Galaxy AI obejmuje Photo Assist, Instant Slow-Mo, podsumowywanie AI, Asystenta czatu oraz narzędzia do pisania/edycji Magic Compose. Funkcje takie jak tryb dual-screen dla tłumacza są dostosowane do formy składanej. Podobnych rozróżnień dokonują też inni, mniejsi producenci.

  • AI jako kluczowy element rozwoju UX na smartfonach

Dla producentów OEM okazją i wyzwaniem jest zapewnienie doświadczenia użytkownika (UX), które będą odpowiadać na wysokie oczekiwania związane z AI. Producenci mogą wykorzystać AI, aby uprzyjemnić funkcje, które obecnie są realizowane w mniej przyjazny sposób. Podobne zmiany widzieliśmy już wcześniej – np. pisanie głosowe i edycja zdjęć została wyraźnie ulepszona w ostatnich latach.

Czy AI zmieni smartfony?

Ogólnie rzecz biorąc, bardziej spersonalizowane, intuicyjne i przyjazne dla użytkownika doświadczenia, które nie zakłócają normalnego przebiegu pracy, mogą zwiększyć lojalność użytkowników wobec danej marki. Podczas gdy użytkownicy iPhone’ów są lojalni wobec swojej marki, w przypadku użytkowników Androida sytuacja jest inna.

IDC twierdzi, że chociaż radykalna zmiana np. polegająca na całkowitym zastąpieniu wielu wyspecjalizowanych aplikacji multifunkcjonalnym AI nam w najbliższym czasie nie grozi, to AI będzie przejmowało pewne elementy korzystania ze smartfonów.

Badanie zwraca także uwagę na inny aspekt: łączności. Odegra ona kluczową rolę w zapewnieniu szybszego, płynniejszego połączenia i bezproblemowego korzystania z funkcji AI, zwłaszcza jeśli przetwarzanie odbywa się w chmurze. Wraz z szybszym przetwarzaniem na urządzeniu, sieci Wi-Fi 6E/7 i 5G pomogą w szybszej reakcji przy mniejszym opóźnieniu. Pomoże to także w demokratyzacji AI, umożliwiając większej liczbie smartfonów dostęp do funkcji chmurowych AI. Mówiąc wprost – dla słabszych urządzeń łączność wysokiej jakości będzie konieczna, by z nowych funkcji korzystać.