Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

GfK – An NIQ Company: Cena pozostaje królem na rynku elektroniki!

Polscy nabywcy sięgający po elektronikę konsumencką wciąż w pierwszej kolejności kierują się ceną. Ekologia pozostaje istotna, ale znaczenie ma najczęściej wówczas, gdy pozwala wygenerować oszczędność pieniędzy. Dla konsumentów ważne są również specyfikacja techniczna i marka. Takie dane płyną z najnowszych analiz opartych na badaniu gfknewron Consumer.

Od lat cena pozostaje najważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe polskich nabywców na rynku elektroniki konsumenckiej. Detale mają tu jednak kluczowe znaczenie. Zaskakująco niewielki wzrost wpływu ceny (biorąc pod uwagę kryzys inflacyjny) GfK – An NIQ Company zaobserwowała w II kwartale 2022 r. (z 68 do 70 proc.) i ten wynik utrzymał się aż do III kwartału ubiegłego roku. Tuż za ceną znalazły się specyfikacja techniczna (wynik nieco ponad 60 proc.), marka (ok. 40 proc.), a następnie promocje (32-34 proc. na przestrzeni ostatnich kwartałów).

 

Wahania, choć z pozoru niewielkie, drastycznie przekładają się na strategie cenowe i marketingowe wszystkich marek działających na polskim rynku. W branży wartej kilkadziesiąt miliardów złotych przegapienie momentu wzrostu znaczenia kryterium niskiej ceny – albo jakiegokolwiek innego o dużym wpływie – może mieć dla firm silne konsekwencje. Dziś ewidentnie widać, że to właśnie cena, decyduje o przyciągnięciu i zatrzymaniu konsumentów. Niewiele przy tym wskazuje, by trend w najbliższych miesiącach uległ zmianie – mówi Maciej Piekarski, Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.

 

Ekologia na drugim planie

W przypadku promocji cenowych konsumenci najczęściej korzystali z rabatów (52 proc. przy zakupach telewizorów i 50 proc. dla pralek). Mniejszą popularnością w 2023 r. cieszyły się odroczona płatność (największe zainteresowanie w przypadku smartfonów) oraz raty (najczęściej wybierane przy zakupie laptopa).

Choć trend proekologiczny wyhamował wraz z nadejściem pandemii, wciąż nie pozostaje on bez wpływu na wyniki rynku, zwłaszcza w sektorze elektroniki konsumenckiej. Dla nabywców najważniejszym kryterium jest jednak oszczędność energii, a co za tym idzie – pieniędzy. Tak wskazało 32 proc. badanych. Nieco niższy wynik uzyskały trwałość i materiał, z którego sprzęt został wykonany.

 

Wrażliwość na komunikację proekologiczną zależy od kategorii i segmentu nabywców. I tak w przypadku Baby Boomersów znaczenie oszczędności energii i trwałość produktu są absolutnie kluczowe. Wśród osób z niskim dochodem i dla generacji Z nie jest to aż tak istotne. „Zetki” bardziej niż inne grupy nabywców doceniają za to ekologiczny materiał, z którego powstał produkt oraz fakt, że generuje on niewielki ślad węglowy – wylicza Maciej Piekarski.

 

Konsumenci doceniają łatwość obsługi

Jednym z kluczowych czynników wyboru produktów technologicznych pozostaje także łatwość użytkowania. Według badania gfknewron Consumer najmocniej widać to w kategorii drukarek (72 proc.), odkurzaczy (61 proc.) i pralek (56 proc.). Najmniej wśród lodówek (36 proc.), telewizorów (41 proc.) i laptopów (44 proc.).

Podobnie jak w przypadku ekologii znaczenie „łatwego użytkowania” jest różne wśród poszczególnych grup nabywców. Najważniejsze stało się ono dla Baby Boomersów (62 proc.). Najmniej istotne jest dla Millenialsów i Generacji Z (po 45 proc.).

Badanie gfknewron Consumer jest oparte na powtarzanych co kwartał wywiadach na grupie 1000 osób, które dokonały zakupu sprzętu technologicznego w poprzednich 3 miesiącach. Dotyczy 8 kategorii, w których znajdują się takie produkty jak telewizory, smartfony, tablety, laptopy, drukarki, pralki, lodówki i odkurzacze.

 

MWC 2024: Huawei otwiera nową erę w telekomunikacji dzięki technologii 5.5G