„Czy technologia ma płeć? Zdecydowanie nie, ale na pewno jest rodzaju żeńskiego” – to motto 2-dniowego hackatonu Girls in AI, skierowanym do dziewcząt, młodych fanek programowania i technologii.

„Czy technologia ma płeć? Zdecydowanie nie, ale na pewno jest rodzaju żeńskiego” – to motto 2-dniowego hackatonu, który odbył się właśnie nad Wisłą. W skierowanym do dziewcząt wydarzeniu uczestniczyło ponad 70 młodych fanek programowania i technologii. W Centralnym Domu Technologii w Warszawie odbył się Girls in AI – międzynarodowy cykl warsztatów na temat technologii sztucznej inteligencji oraz tego, jak wpłynie ona na naszą przyszłość. Podczas hackatonu dziewczęta pracowały w parze ze sztuczną inteligencją szukając rozwiązań i pomysłów na wykorzystanie AI w kreowaniu lepszego świata i trosce o środowisko.

 

Kim jest Alice?

To prawdziwa dziewczyna przyszłości. W świecie nowych technologii czuje się jak ryba w wodzie. Szczególnie pasjonuje ją sztuczna inteligencja i techniki uczenia maszynowego – uważa je za dziedziny najsilniej oddziałujące na rozwój świata przyszłości. Alicja jest wyjątkowo ambitna i pracowita. Chętnie angażuje się w działania na rzecz ekologii i wyrównywania szans społecznych. Prywatnie uwielbia podróżować. Uważa, że wyjazdy kształcą i rozwijają ludzką wrażliwość. Chętnie zawiera nowe znajomości, a umiejętność pracy zespołowej jest dla niej jedną z kluczowych wartości wyniesionych ze szkoły. W jej słowniku nie występują określenia „nie mogę”, „nie da się zrobić”, „to niemożliwe”. Z nieskrywanym optymizmem patrzy w przyszłość. Ciągle chce się rozwijać i w tym celu czerpie wzorce od najlepszych. Uważa, że różnorodność to naturalny fundament do realizowania fantastycznych inicjatyw, szczególnie w obszarze nowych technologii. Ma ogromne oczekiwania wobec kształtu świata za 5-10 lat. Ale wie także, że przed nami jeszcze sporo do zrobienia…

 

Alice mogłaby być każda spośród ponad 70 uczestniczek hackatonu Girls in AI. Stworzony przez Microsoft międzynarodowy cykl warsztatów na temat technologii AI kierowany jest do młodych dziewcząt ze szkół ponadpodstawowych, które chcą aktywnie uczestniczyć w kreowaniu lepszego świata i stawiać czoła realnym wyzwaniom przyszłości. I chcą to robić za pomocą technologii AI.

 

Girls in AI Hackathon

 

Inicjatywa Microsoft jest bezpośrednią odpowiedzią na wyniki badań dot. zainteresowania inicjatywami z obszaru nauk ścisłych i IT. Przeprowadzone w 2017 r. badania na próbie 11,5 tys. dziewcząt i kobiet w wieku 11-30 lat wykazały, że największe zainteresowanie naukami ścisłymi występuje wśród najmłodszych dziewczyn w wieku pomiędzy 11 a 15 rokiem życia (wraz z wiekiem tendencja ta wyraźnie spada). Jednym z powodów tego stanu rzeczy może być niska samoocena młodych kobiet, a także brak wiary w to, że mogą one dorównać swoim męskim rówieśnikom – jedynie 20 proc. młodych Polek wskazało, że ma szansę być tak dobra w przedmiotach ścisłych jak ich koledzy.

 

– Świat jest różnorodny, a talent nie ma płci. W każdej organizacji warto budować narzędzia, które pozwalają zatrudniać zarówno kobiety i mężczyzn, osoby w różnym wieku, o rozmaitych przekonaniach i doświadczeniach. Możemy wtedy działać nie tylko efektywniej, ale też lepiej reagować na zmiany, które dzieją się na rynku” – powiedział Mark Loughran, dyrektor generalny polskiego oddziału Microsoft.

 

Dlatego też idea gender diversity jest tak ważna w inicjatywach edukacyjnych podejmowanych przez Microsoft. Pierwszy hackaton dla dziewcząt odbył się w Atenach w sierpniu 2018 r. Kolejne edycje miały miejsce w Nowym Jorku, San Francisco, Seattle i Bukareszcie (2019). W tym roku tytułowa Alicja zawitała do Warszawy, gdzie w ramach 2-dniowych warsztatów, uczennice stały przed nie lada wyzwaniem – starały się znaleźć rozwiązania na aktualne dla świata problemy środowiskowe. A wszystko to przy wykorzystaniu technologii sztucznej inteligencji i pod czujnym okiem mentorów Microsoft i ekspertów z niezależnych organizacji edukacyjnych.

 

– Jesteśmy tu dopiero od kilku godzin, a już czujemy pozytywną energię tego wydarzenia. Przyjechałyśmy tutaj aż z Gdańska, dlatego też bliskie są nam problemy zanieczyszczenia plaż i terenów wokół. Nasz projekt zgłoszony na Hackaton polegał na zbudowaniu specjalnego Drona, który za pomocą sztucznej inteligencji będzie monitorował odpady porozrzucane po plaży – szkło, plastik i metal. Naprawdę uważamy, że to jest realne do zrobienia i na pewno poprawi to sytuację na naszych plażach teraz i na przyszłość – powiedziały Martyna i Weronika, uczennice IX Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku.

 

Dziewczyny i technologia na pomoc środowisku

By wziąć udział w hackatonie, każda z uczestniczek musiała postawić się w roli przedstawicielki podmiotu wnioskującego o fundusze na realizację konkretnego projektu. Jakiego rodzaju projekty można było zgłaszać? Tu uczestników ograniczała wyłącznie ich kreatywność. Czy to będzie plan na lepsze zagospodarowanie odpadów w szkołach, czy też celem ma być poprawa jakości wody pitnej w lokalnej społeczności – wszystko zależy od realnych problemów, jakie leżą im na sercu – czy to w kontekście ich lokalnej społeczności, czy też wyzwań globalnego świata.

 

Ideę projektu należało przedstawić w krótkim, 3-minutowym wideo, którego wartość jury oceniało pod kątem kilku kryteriów:

  • Stopień wykorzystania AI do rozwiązania danego problemu
  • Kreatywność i pomysłowość
  • Umiejętności prezentacji problemu i sposób argumentacji
  • Znajomość języka angielskiego (wszystkie aplikacje są w języku angielskim).

 

 

– Rozwój nowoczesnych technologii daje ogromne możliwości kreowania rzeczywistości. Dlatego wczesnoszkolna edukacja w tym zakresie jest ogromnym kapitałem społecznym. Uczestniczki naszego hackatonu to wspaniałe, kreatywne i pełne zapału osoby, które chcą zmieniać świat. Ale co jeszcze ważniejsze – mają pomysł jak to zrobić! Za kilka lat te dziewczyny będą miały największy wpływ na kształtowanie otaczającego nas świata. Dlatego jako Microsoft, chcemy dać im niezbędne narzędzia i wiedzę, aby pomóc jeszcze bardziej wykorzystać drzemiący w nich potencjał. Potencjał do kreowania lepszego jutra – powiedziała Cecylia Szymańska, Dyrektor ds. Edukacji w Microsoft Polska.

 

Hackathon Girls in AI odbywał się w dniach 5 i 6 marca w Warszawie. Patronat nad wydarzeniem objęło Ministerstwo Cyfryzacji. Partnerami wydarzenia są również Centralny Dom Technologii, Fundacja Polskiego Funduszu Rozwoju, Girls in Tech Poland, Synerise, AI Schools & Academy, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Perspektywy Women in Tech Summit, Microsoft Azure Users Group Poland, Data Community Poland, Fundacja Orange, Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką, YEP.Academy, Girls Code Fun, Fundacja Zwolnieni z Teorii i portal Onet.

 

https://itreseller.pl/itrnew40965-2/