Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Globalna awaria sieci utrudnia loty i zakłóca funkcjonowanie wielu przedsiębiorstw

W piątek globalna awaria technologiczna zakłóciła działalność wielu branż: linie lotnicze wstrzymywały loty, niektórzy nadawcy wyłączyli się z anteny, a problemy systemowe dotknęły wszystko, od bankowości po opiekę zdrowotną. 

American Airlines, Delta Airlines, United Airlines i Allegiant Air uziemiły loty, powołując się na problemy z komunikacją. Doniesienie pojawiło się wkrótce po tym, jak Microsoft oznajmił, że rozwiązał awarie usług w chmurze, które dotknęły kilku tanich przewoźników, choć nie było od razu jasne, czy były one ze sobą powiązane.

Jak podaje Reuters, rząd Australii stwierdził, że awarie, których doświadczyły tamtejsze media, banki i firmy telekomunikacyjne, wydają się powiązane z problemem w globalnej firmie Crowdstrike zajmującej się bezpieczeństwem cybernetycznym.

Według alertu wysłanego przez Crowdstrike do klientów i sprawdzonego przez Reuters, oprogramowanie „Falcon Sensor” firmy powoduje awarię systemu Microsoft Windows i wyświetlanie niebieskiego ekranu, zwanego nieformalnie „niebieskim ekranem śmierci”.

Alert, który został wysłany w piątek o godzinie 05:30 GMT, zawierał również ręczne obejście problemu. Nie było żadnych informacji sugerujących, że przerwa była incydentem związanym z bezpieczeństwem cybernetycznym, podało w poście na X biuro australijskiej krajowej koordynatorki ds. bezpieczeństwa cybernetycznego Michelle McGuinness.

Branża turystyczna ucierpiała najbardziej, a lotniska na całym świecie, w tym w Tokio, Amsterdamie, Berlinie i kilka hiszpańskich lotnisk, zgłosiły problemy z systemami i opóźnienia.

Międzynarodowe linie lotnicze, w tym Ryanair, największa linia lotnicza w Europie pod względem liczby pasażerów, ostrzegały przed problemami z systemami rezerwacji i innymi zakłóceniami.

W Wielkiej Brytanii systemy rezerwacji używane przez lekarzy nie działały, jak podają liczne raporty urzędników medycznych w stacji X, natomiast Sky News, jeden z głównych nadawców wiadomości w kraju, był wyłączony z nadawania i przepraszał za niemożność transmisji na żywo.

Banki i inne instytucje finansowe od Australii po Indie i RPA ostrzegały klientów o zakłóceniach w ich usługach, natomiast Grupa LSEG zgłosiła awarię swojej platformy danych i wiadomości Workspace. Dostawca usług chmurowych AWS dla Amazon przekazał w oświadczeniu, że „bada raporty dotyczące problemów z łącznością z instancjami Windows EC2 i obszarami roboczymi w AWS”.

Jeśli chodzi o Polskę, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował na platformie X, że „obecnie w Polsce systemy infrastruktury krytycznej działają płynnie. Globalna awaria systemów Microsoft jest monitorowana przez polskie służby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo. Na bieżąco będziemy informować o sytuacji, a na tę chwilę nie ma powodów do niepokoju”.