Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Globalne dostawy zestawów VR spadły o 4% rok do roku. Czyżby rynek jednak nie chciał VR?

Rynek urządzeń VR bez wątpienia jest w kryzysie. Nowe urządzenia niekoniecznie sprzedają się skutecznie, a ograniczona funkcjonalność nie przekonuje klientów… ale ale nadchodzące rozwiązania AR+AI wydają się być „światełkiem w tunelu”.

Globalne dostawy headsetów wirtualnej rzeczywistości (VR) spadły o 4% rok do roku i 16% kwartał do kwartału w trzecim kwartale 2024 roku, co oznacza trzeci z rzędu kwartał spadków – wynika z raportu Counterpoint Global XR Headset Model Tracker. Główna przyczyna tego trendu to aż 50-procentowy spadek sprzedaży przewodowych, wymagających komputera, headsetów VR w ujęciu rocznym. Wciąż nieco początkujący segment autonomicznych headsetów VR zanotował natomiast wzrost o 14% rok do roku.

Wiele więc wskazuje na to, że dla użytkowników ważna jest wygoda obsługi, bardziej niż inne cechy urządzenia. Samodzielne headsety VR oczywiście nie mogą równać się mocą obliczeniową z kompletem PC+VR, ale mają przewagę użytkową w postaci braku zwisających nieprzyjemnie kabli.

Producenci headsetów VR w Q3 2024

Meta utrzymała dominację na globalnym rynku VR, zdobywając 65% udziału w trzecim kwartale. Jednak sprzedaż Meta Quest 3 zmniejszyła się, ponieważ konsumenci czekali na bardziej przystępny cenowo model Quest 3S, co wpłynęło na spadek udziału rynkowego w porównaniu do poprzedniego kwartału.

Tymczasem wicelider, Apple, odnotował dwukrotny wzrost dostaw Vision Pro kwartał do kwartału, głównie dzięki debiutowi na rynkach międzynarodowych w Chinach, Europie i regionie Azji-Pacyfiku (pierwotnie urządzenie było dostępne tylko w USA i Kanadzie). Jednak ten trend ma charakter krótkoterminowy – prognozy wskazują na spadek sprzedaży w czwartym kwartale, gdy początkowy entuzjazm związany z premierą osłabnie. Vision Pro nie zachwycił Amerykanów, nie zachwyci więc zapewne także reszty świata. Zwłaszcza biorąc pod uwagę jego cenę.

Zajmujący trzecie miejsce Pico odnotował spadek dostaw o 2% rok do roku, ale wzrost o 6% kwartał do kwartału, co wynikało z premiery modelu Pico 4 Ultra w Chinach i Europie oraz większego popytu na urządzenia dla branży turystycznej i rozrywkowej. Zajmujące miejsce czwarte Sony zanotowało spadek o 29% rok do roku, ale podwoiło swoje wyniki kwartał do kwartału dzięki wprowadzeniu adaptera do PC i promocjom w Ameryce Północnej oraz Europie. DPVR wyróżniło się imponującym wzrostem o 67% rok do roku, wspieranym przez stabilny popyt w sektorze korporacyjnym.

Trendy

Technologia Color VST (Mixed Reality) zyskała ogromną popularność – udział headsetów VR wyposażonych w tę funkcję wzrósł z 6% w trzecim kwartale 2023 roku do 80% w analogicznym okresie 2024 roku. Wraz z premierą Meta Quest 3S w czwartym kwartale udział ten może przekroczyć 90%.

Choć rynek VR zmaga się z wyzwaniami technologicznymi, takimi jak poprawa jakości wyświetlaczy, wydłużenie czasu pracy baterii i poszerzenie biblioteki treści poza grami, coraz większe zainteresowanie budzi segment AR+AI. Inteligentne okulary łączące rozszerzoną rzeczywistość z generatywną sztuczną inteligencją stają się nowym obszarem innowacji. Firmy takie jak Rokid i INMO wprowadziły w czwartym kwartale 2024 roku okulary AR+AI zintegrowane z dużymi modelami językowymi, a kolejne premiery są spodziewane w 2025 roku. Dodatkowo, planowane wprowadzenie Android XR OS w 2025 roku może przyspieszyć rozwój rynku AR+AI, przyciągając zarówno tradycyjnych producentów sprzętu, jak i gigantów technologicznych. Mimo wyzwań, perspektywy dla AR i AI otwierają nową erę w branży technologicznej.