Globalni odbiorcy nieufnie podchodzą do newsroomów opartych na sztucznej inteligencji
Globalne obawy dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji w produkcji wiadomości i dezinformacji rosną, jak wynika z raportu opublikowanego przez Reuters Institute for the Study of Journalism, stawiając nowe wyzwania przed redakcjami, które już walczą o zaangażowanie odbiorców.
Opublikowany w poniedziałek coroczny raport Digital News Report instytutu, który w tym roku opiera się na ankietach przeprowadzonych wśród prawie 100 000 osób w 47 krajach, przedstawia obraz przeszkód, z jakimi borykają się media informacyjne, aby zwiększyć przychody i utrzymać działalność.
Newsroomy na całym świecie pracują nad sprostaniem nowemu wyzwaniu związanemu z generatywną sztuczną inteligencją, ponieważ giganci technologiczni i start-upy, takie jak Google i OpenAI, tworzą narzędzia, które mogą oferować podsumowania informacji i przejmować ruch z serwisów informacyjnych.
Raport wykazał jednak, że konsumenci są podejrzliwi co do wykorzystania sztucznej inteligencji do tworzenia treści informacyjnych, szczególnie w przypadku drażliwych tematów, takich jak polityka.
Według badania, 52% respondentów ze Stanów Zjednoczonych i 63% respondentów z Wielkiej Brytanii stwierdziło, że czuliby się niekomfortowo z wiadomościami tworzonymi głównie za pomocą sztucznej inteligencji. W raporcie przebadano 2000 osób w każdym kraju, zauważając, że respondenci byli bardziej zadowoleni z zakulisowych zastosowań sztucznej inteligencji w celu usprawnienia pracy dziennikarzy.
„Zaskakujący był poziom podejrzliwości – powiedział Nic Newman, starszy pracownik naukowy w Reuters Institute i główny autor raportu Digital News Report. – Ludzie powszechnie obawiali się, co może się stać z wiarygodnością i zaufaniem do treści”.
Kolejnym wyzwaniem stojącym przed organizacjami informacyjnymi jest ogólna niechęć odbiorców do płacenia za subskrypcje wiadomości. Po pewnym wzroście w czasie pandemii, 17% respondentów w 20 krajach stwierdziło, że płaci za wiadomości online, a liczba ta pozostaje niezmieniona od trzech lat, czytamy w raporcie.
Znaczna część subskrybentów wiadomości w Stanach Zjednoczonych prawdopodobnie płaciła również obniżone stawki ze względu na okresy próbne lub promocje, a 46% płaciło mniej niż pełną cenę za swoje subskrypcje.