Globalny rynek smartfonów wraca do formy – wyniki z najnowszego badania podsumowującego rok 2024

Globalny rynek smartfonów wraca do formy. Xiaomi i vivo w ofensywie, Apple wciąż liderem segmentu premium
Po dwóch latach spadków globalny rynek smartfonów w 2024 roku zanotował wzrosty – wynika z najnowszego raportu Counterpoint Research. Liczba sprzedanych urządzeń wzrosła o 4% rok do roku, a przychody ze sprzedaży – o 5%. Średnia cena sprzedaży (ASP) osiągnęła rekordowe 356 dolarów.
Największymi wygranymi ubiegłego roku są Xiaomi i vivo. Chińskie marki odnotowały odpowiednio 16% (Xiaomi) i 20% (vivo) wzrostu – pierwszy przypadek w historii, gdy vivo wyprzedziło OPPO i niemal zrównało się z Apple w kilku kluczowych rynkach azjatyckich. Xiaomi z kolei zyskało na przejrzystym portfolio i ekspansji na rynki wschodzące.
Największy udział w rynku globalnym utrzymał Samsung, mimo niewielkiego spadku wolumenu. Firma zwiększyła przychody o 2% dzięki rosnącej sprzedaży flagowej serii Galaxy S24 oraz mocnej obecności w Europie Zachodniej. Wprowadzenie Galaxy AI, z funkcjami opartymi o GenAI, pozwoliło Samsungowi odzyskać widoczność w segmencie premium i umocnić pozycję w Europie Zachodniej oraz USA. Cztery modele Samsunga znalazły się w globalnym TOP 10 najlepiej sprzedających się smartfonów w 2024 roku.
Apple pozostaje niekwestionowanym liderem segmentu premium. iPhone 15 był najlepiej sprzedającym się smartfonem 2024 roku, a modele Pro stanowiły ponad połowę wszystkich sprzedanych iPhone’ów. Średnia cena sprzedaży iPhone’a przekroczyła 900 dolarów – nowy rekord. W 2024 roku iPhone 15 był najchętniej kupowanym smartfonem na świecie, a trzy pierwsze miejsca globalnego rankingu sprzedaży zajęły wyłącznie modele Apple.
Xiaomi
Xiaomi było najszybciej rosnącym producentem w TOP 5 pod względem liczby dostaw (16% wzrost r/r). Sukces zawdzięcza przemyślanej reorganizacji portfolio, ekspansji w Ameryce Łacińskiej, na Bliskim Wschodzie i w Afryce oraz udanym wejściom w segment premium – zwłaszcza w Chinach. Marka poprawiła również swój wizerunek poprzez rozwój branży EV, co wpłynęło na wzrost zainteresowania jej smartfonami.
vivo
vivo odnotowało największy wzrost przychodów w 2024 roku spośród wszystkich marek z TOP 5 – aż o 20% r/r. Firma wzmocniła swoją pozycję dzięki sukcesom w Indiach i Chinach, gdzie była liderem wolumenu. Dobrze przyjęły się m.in. jej średniopółkowe modele oferujące funkcje premium, a także rozwój submarki iQOO.
OPPO
OPPO spadło o jedno miejsce, notując spadek dostaw, choć zakończyło rok ze wzmocnioną pozycją dzięki nowym seriom Reno i Find. Mimo tego, marka utrzymała silną obecność na kluczowych rynkach azjatyckich. Ciekawym kierunkiem rozwoju OPPO jest inwestycja w funkcje GenAI w urządzeniach ze średniej półki cenowej.
W 2024 roku:
- Smartfony premium (≥600 USD) stanowiły już 25% wszystkich sprzedanych urządzeń,
- 40% tej kategorii należało do urządzeń ultra-premium (≥1000 USD),
- Apple miał 67% udziału w segmencie premium, przed Samsungiem (18%),
- Xiaomi, vivo i Huawei zyskały na znaczeniu w Chinach i Indiach, skutecznie rywalizując z Apple.
W Europie rynek odżył – w IV kwartale 2024 roku sprzedaż smartfonów wzrosła o 4% r/r. Samsung umocnił się na pozycji lidera dzięki popularności serii A i S24, a Apple i Xiaomi skutecznie rywalizowały o segment premium i średni.
Rok 2025 przyniesie dalszy wzrost, szczególnie dzięki upowszechnianiu technologii GenAI w smartfonach oraz ekspansji 5G w tańszych urządzeniach.