General Motors przedkłada zysk nad wzrost i zapowiada mniejsze inwestycje
General Motors podniósł we wtorek całoroczne prognozy zysków, w dużej mierze dlatego, że planuje mniej inwestować w nowe produkty i obniżyć koszty operacyjne o dodatkowy 1 miliard dolarów do końca przyszłego roku.
Jak odnotowuje Reuters, GM powiedział, że dochód netto w drugim kwartale wzrósł o prawie 52% do 2,6 miliarda dolarów, ponieważ przychody wzrosły o 25% w porównaniu z tym okresem rok temu, kiedy produkcja została zahamowana przez niedobory półprzewodników.
Producent samochodów z Detroit powiedział, że obecnie spodziewa się całorocznego dochodu netto w wysokości od 9,3 do 10,7 miliardów dolarów, w porównaniu z poprzednią prognozą 8,4 do 9,9 miliardów dolarów.
W przeliczeniu na akcję GM prognozuje obecnie dochód netto w wysokości od 7,15 do 8,15 USD za rok, z przedziału od 6,35 do 7,35 USD. Nowa perspektywa nie uwzględnia jednak potencjalnych kosztów strajku związku United Auto Workers, jeśli nie uda mu się osiągnąć nowego kontraktu z GM do 14 września.
GM powiedział, że wyda w tym roku od 11 do 12 miliardów dolarów na inwestycje kapitałowe, w porównaniu z wcześniejszym planem wydania 11 do 13 miliardów dolarów. Jacobson nie zidentyfikował konkretnych projektów, które miałyby zostać wycięte.
Producent samochodów powiedział również, że rozszerzy wcześniej ogłoszone dążenie do obniżenia kosztów operacyjnych o 2 miliardy dolarów do końca 2024 roku. GM zamierza teraz przeznaczyć dodatkowy 1 miliard dolarów na koszty ogólne, marketingowe i inne koszty, powiedział Jacobson.
Decyzje GM o cięciu inwestycji w nowe produkty i kosztów operacyjnych są podejmowane w chwili, gdy marże zysku producenta samochodów są pod presją. Zysk przed opodatkowaniem GM wzrósł w porównaniu z rokiem poprzednim do 7,2% przychodów w drugim kwartale. Ale przez pierwsze sześć miesięcy roku marża GM przed opodatkowaniem spadła do 8,3% przychodów, w porównaniu z 8,9% rok temu. Wyniki GM za drugi kwartał obejmowały opłatę w wysokości 792 milionów dolarów za „nowe umowy handlowe” z południowokoreańskim producentem baterii LG Energy Solution.
GM powiedział, że zgodził się ponieść większe koszty wycofania pojazdów elektrycznych Chevrolet Bolt w celu wymiany akumulatorów LGES, które mają tendencję do palenia się. Inne umowy z LGES powinny skutkować niższymi kosztami akumulatorów dla GM w przyszłości, powiedział Jacobson, nie opracowując szczegółów.
„Koncentrujemy się na rentowności. Nasze ostatnie wyniki pokazują, że nie poświęcamy marży na rzecz wolumenu. Będziemy kontynuować tę strategię, aby pomóc w utrzymaniu zasadniczo silniejszej firmy po 2023 roku” – powiedział.
W przeciwieństwie do strategii dyrektora generalnego Tesli, polegającej na obniżaniu cen w celu przyspieszenia popytu, GM podniósł średnie ceny transakcyjne w Ameryce Północnej o 1600 USD do około 52 000 USD w ostatnim kwartale, powiedział Jacobson.
W Chinach, drugim co do wielkości rynku GM, producent samochodów odnotował zysk w wysokości 78 milionów dolarów, cofając stratę sprzed roku. Ale GM nadal zarabia znacznie mniej niż kiedyś w Chinach, ponieważ chińskie marki samochodów elektrycznych i Tesla zyskują udział w rynku.