Google ma nowy sposób na obronę przed dezinformacją w wyszukiwarce

Google aktualizuje swoją wyszukiwarkę, aby ograniczyć wprowadzające w błąd zajawki i poprawić sposób, w jaki informuje ludzi, dodając więcej informacji kontekstowych. Innymi słowy, Google rozszerza swoje wysiłki w celu wyeliminowania dezinformacji w całej swojej usłudze wyszukiwania.

Zajawki to tekst podświetlony na górze strony z wynikami wyszukiwania, który ma zapewnić szybką odpowiedź. Podczas gdy źródła na poparcie informacji są dostępne dopiero po kliknięciu w link, były przypadki zajawek, które nie kierowały do źródła, tylko do innych niepowiązanych z tematem stron. W tym, co jest prawdopodobnie największą zmianą w aktualizacji, to zajawki będą miały informacje, które są oparte na „wielu wysokiej jakości źródłach”. Ulepszone zajawki będą wspierane przez Google AI o nazwie Multitask United Model (MUM). AI będzie aktywnie sprawdzać wyróżnione zajawki i porównywać te informacje z innymi źródłami, aby sprawdzić, czy wszystkie się zgadzają lub, czy konieczne są zmiany. Google twierdzi, że ta „technika znacząco poprawiła jakość i pomocność …” zajawek.

MUM pomoże także w walce z wprowadzającymi w błąd informacjami, nie wyświetlając zajawek dla pytań, na które nie ma odpowiedzi lub które są uznawane za „fałszywą przesłankę”. Google w testowym scenariusz, w którym użytkownik szuka informacji dotyczącej „dnia, w którym Snoopy z Peanuts zamordował prezydenta Abrahama Lincolna.” To się nigdy nie wydarzyło, więc dokładne poinformowanie użytkownika jest niemożliwe i może skutkować mylącą zajawką lub wywołać błędne wrażenie.

Firma przyznaje, że sytuacje, w których wyszukiwarka tworzy mylące zajawki są rzadkie, ale się zdarzają. Firma chce zapobiegawczo zwalczyć tę sytuację. Google twierdzi, że zajawki oparte na tych „fałszywych przesłankach” spadły już o 40 procent w ramach aktualizacji.

 

IT RESELLER nr. 345/2022 „Jesteśmy gotowi na świat pracy hybrydowej” – podkreśla Kamil Sojka, NEE Video Collaboration Lead w firmie Logitech.