Grupa AB konsekwentnie realizuje strategię zdywersyfikowanego rozwoju – Wyniki za rok 2017 potwierdzają mocną pozycja nr 1 na rynku w Polsce i w całym regionie CEE
Grupa AB konsekwentnie realizuje strategię zdywersyfikowanego rozwoju – Wyniki za rok 2017 potwierdzają mocna pozycja nr 1 na rynku w Polsce i w całym regionie CEE
- Mocna pozycja nr 1 na rynku w Polsce i w całym regionie CEE; solidne zyski, bezpieczne wskaźniki finansowe, najniższe w branży koszty SG&A wypracowane w otoczeniu wymagających warunków rynkowych;
- Dynamiczny wzrost znaczenia projektów, które Grupa AB konsekwentnie rozwija: wzrosty o ponad 20% rdr w segmentach RTV/AGD, Digital Signage, Cloud – dystrybucja oprogramowania w chmurze; wzrost obrotów w oparciu o narzędzia e-commerce i wykorzystanie automatyzacji procesów logistycznych;
- Sukces sprzedaży oferty produktowej dedykowanej dla graczy – projekt gaming (+107% rdr w PL, +62% rdr w CZ/SK); konsekwentny rozwój sieci franczyzowej X-Play w Czechach (146 POS) oraz ekspansja na rynku słowackim
W trzecim kwartale roku finansowego 2017/2018, tożsamym z pierwszym kwartałem kalendarzowym roku 2018, Grupa AB zanotowała stabilne rok do roku przychody ze sprzedaży o wartości 1,8 mld PLN. Wynik EBITDA miał wartość 21,6 mln PLN, a zysk netto to ponad 10 mln PLN przy jednoczesnym ruchu podstawowych wskaźników zadłużenia do strefy konserwatywnej struktury finansowania – wskaźnik zadłużenia ogółem oraz wskaźnik zadłużenia finansowego netto do kapitałów własnych poprawiły się o 5 pkt. proc., do odpowiednio 62% i 49%. W czterech ostatnich kwartałach narastająco Grupa AB wypracowała 109 mln PLN wyniku EBITDA i 62 mln PLN zysku netto przy ponad 8,4 mld PLN przychodów ze sprzedaży.
„W pierwszym kwartale pokazaliśmy siłę operacyjną na tle rynku dystrybucji IT oraz dynamicznie rozwijaliśmy nowe projekty. Wyniki pierwszego kwartału roku 2018 pokazują, że w każdych warunkach potrafimy generować dobre zyski w oparciu o mocny bilans – zdrowe zapasy, bezpieczne należności i optymalne finansowanie oraz bardzo dobre ratingi w bankach i instytucjach ubezpieczeniowych. Potrafimy także w praktyce realizować strategię rozwoju z wpisanym w nią bezpieczeństwem. – komentuje Andrzej Przybyło, założyciel, twórca sukcesu i Prezes Zarządu AB SA. – Co więcej, Grupa AB przez blisko 28 lat swojej historii udowodniła, że z każdej fali zmian rynkowych wychodzi jeszcze silniejsza. Obecnie umacniamy się na pozycji nr 1 w Polsce i regionie CEE oraz awansowaliśmy pod koniec zeszłego roku na pozycję nr 8 w skali całej Europy. To zapewnia nam liczne możliwości dalszego rozwoju biznesu.” – dodaje Prezes Przybyło.
Przy analizie rezultatów I kw. 2018 roku należy zwrócić uwagę na zdywersyfikowany geograficznie i produktowo rozwój Grupy AB. Jednocześnie w omawianym okresie widać było w Polsce istotną presję na marże, przede wszystkim w segmencie dystrybucji IT do sieci handlu detalicznego, co jest wynikiem agresywnej polityki handlowej konkurentów. Choć czynnik ten może zostać sklasyfikowany jako przejściowy, to w obecnej sytuacji tym bardziej uwidacznia się siła biznesowa Grupy AB.
„Na rynku czeskim i słowackim Grupa AB konsekwentnie umacnia swoją dominującą pozycję na rynku dystrybucji IT. W minionym kwartale poszczególne obszary biznesowe podlegały dalszemu rozwojowi. Jedynie w grupie urządzeń mobilnych na rynku dostępne były produkty w korzystnej ofercie cenowej spoza autoryzowanego kanału sprzedaży, co można wiązać ze osłabieniem dolara (EUR/USD powyżej 1,20)” – wskazuje Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.
W Grupie AB w minionym kwartale, podobnie jak w poprzednich okresach, dynamikami wzrostu przekraczającymi 20% w ujęciu rok do roku wyróżniały się zarówno relatywnie nowe obszary produktowe, m.in. rozwiązania chmurowe (cloud), jak również bardziej dojrzałe projekty biznesowe, jak digital signage czy segment AGD/RTV. W przypadku segmentu cloud computing platforma AB jest pierwszym wyborem klientów, a partnerem strategicznym Grupy AB jest światowy lider rynku software’owego – Microsoft. Grupa AB już w minionych okresach wypracowała pozycję nr 1 jako dystrybutor w modelu Cloud Solution Provider, dzięki czemu poprzez długoterminowy charakter współpracy z użytkownikami znajduje się w uprzywilejowanej pozycji do zyskiwania na zmianach modelu dystrybucji.
„Chmura oznacza dla Grupy AB budowę dużego obszaru biznesowego, opartego o przychody abonamentowe. Z kolei klientom finalnym chmura pozwala na elastyczność i skalowalność biznesu, nie obciążając ich kosztami inwestycyjnymi. Firmy cenią sobie rozwiązania abonamentowe również ze względu na fakt, że posiadają dostęp do najbardziej aktualnego oprogramowania i profesjonalnych narzędzi. Model abonamentowy jest wybierany nie tylko przez dojrzałe organizacje, ale też przez start-upy, które z natury nie mają środków na inwestycje w profesjonalny sprzęt w swojej organizacji. – podkreśla Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB SA. – Antycypujemy zmiany rynkowe daleko przed konkurencją, dzięki czemu w coraz większym stopniu zamierzamy korzystać na wypracowanej z wyprzedzeniem wiodącej pozycji na tak perspektywicznych rynkach jak wspomniany cloud. Dobrym kolejnym przykładem jest sektor produktów związanych z grami komputerowymi.” – dodaje Zbigniew Mądry.
Pierwszy kwartał był kolejnym okresem dynamicznego rozwoju sprzedaży sprzętu dla graczy (+107% rdr w Polsce, +62% rdr w Czechach i na Słowacji). Grupa AB oferuje w tym zakresie kompleksową ofertę ponad 7 tys. produktów, w tym Microsoft X – Box oraz Logitech. Co więcej, w zakresie obszaru gaming Grupa AB wykorzystuje kompetencje stworzone w ramach AT Computers, spółki – córki z rynku czeskiego i słowackiego. Wprowadziła ona na lokalny rynek nową sieć franczyzową w formacie shop-in-shop (X-Play) najpierw w Czechach, w ostatnim okresie na Słowacji – łącznie to już 185 POS. Siłę rynkową Grupy AB wspiera największa w regionie sieć sklepów franczyzowych, licząca już blisko 1,9 tys. punktów sprzedaży detalicznej – w Polsce to marki Alsen (sprzęt IT, sponsor drużyny e-sportowej A-Team), Optimus (integratorzy), Kakto (RTV/AGD) i Wyspa Szkrabów (zabawki). Sieci franczyzowe Grupy AB to lojalny kanał, poprzez który w I kw. 2018 roku sprzedaż tylko w Polsce wzrosła o 11% rdr.
„Budowany przez blisko 28 lat kanał partnerski to unikalna wartość dodana w skali regionu CEE. Z kolei restrykcyjna polityka kosztowa, zoptymalizowane procesy operacyjne oraz poczynione duże inwestycje w zakresie nowoczesnych rozwiązań logistycznych i automatyzacji procesów sprzedażowych sprawiają, że Grupa AB od lat utrzymuje najniższy w branży wskaźnik kosztów ogólnego zarządu i sprzedaży w relacji do obrotów – SG&A dla Grupy to zaledwie 2,7%. To pozwala nam wygrywać w zmieniającym się otoczeniu zewnętrznym bez względu na fazę cyklu koniunkturalnego.” – podkreśla Prezes Andrzej Przybyło.
Efektem realizowanej strategii zdywersyfikowanego i bezpiecznego rozwoju jest fakt, że Grupa AB jest największym dystrybutorem IT i elektroniki użytkowej w regionie CEE z ofertą blisko 100 tys. produktów dostępnych na magazynie, która nadal systematycznie jest poszerzana. Grupa AB jest także głównym partnerem w regionie dla globalnych gigantów IT,jak m.in Apple, Microsoft, HP Inc., Hewlett Packard Enterprise (HPE), Intel, Dell czy Samsung. Niezwykle ważny jest przy tym dla niej obszar e-commerce, gdzie jesteśmy świadkami kolejnych etapów trwającej rewolucji w zakresie wzrostu znaczenia cyfrowych kanałów sprzedaży.
„Jesteśmy liderem w obsłudze partnerów e-commerce. Przodujemy w innowacjach i automatyzacji procesów sprzedażowych. Opieramy nasze przewagi również na zaawansowanej automatyce magazynowej. To są kolejne filary, na których budujemy nie tylko obecne wyniki, ale przede wszystkim przewagi konkurencyjne na kolejne okresy.” – mówi Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB SA.
W I kw. 2018 r. wygenerowane w sposób całkowicie automatyczny poprzez XML (pełna integracja systemów) obroty wzrosły o 20% rdr, a na dynamikę wzrostu w kolejnych okresach będzie miało pozytywny wpływ przeprowadzenie o 58% więcej rok do roku nowych integracji poprzez XML. O jedną trzecią wzrosła wartość zamówień poprzez moduł Allegro, a 2,5-krotnie wzrosła liczba profesjonalnych prezentacji produktów w trybie 360 stopni, udostępnianych klientom przez Grupę AB.