Grupa AB opublikowała skonsolidowane wyniki finansowe – Kolejne wzrosty wyników, w stosunku do rekordowego 2016 r. potwierdzają pozycję lidera w dystrybucji.
Grupa AB po Q1 2017: kolejne wzrosty wyników, dynamiczny rozwój segmentów VAD, gaming i cloud computing. Kolejny udany kwartał ze wzrostami rezultatów pomimo wysokiej bazy porównawczej; silne kapitały własne, duża przestrzeń do rozwoju biznesu w oparciu o dostępne finansowanie dłużne i limity ubezpieczeniowe. Sprzedaż w kanale dystrybucji z wartością dodaną (VAD) +57%, sukces nowego projektu gamingowego w Czechach, zdobycie wiodącej pozycji dostawcy usług chmurowych oferowanych przez dystrybutorów; sprzedaż AGD/RTV +55%. Awans na pozycję nr 1 w sektorze IT na Liście 500 „Rzeczpospolitej”, wyprzedzając producentów gier, producentów oprogramowania i innych dystrybutorów.
Podsumowanie skonsolidowanych rezultatów finansowych w ujęciu rok do roku:
Grupa AB mocnym nr 1
Grupa AB, największy dystrybutor IT, RTV/AGD i elektroniki użytkowej w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, po pierwszym kwartale 2017 r. (III kw. roku finansowego 2016/2017) kolejny raz powiększyła przewagę nad konkurentami. Na trudnym rynku zwiększyła przychody o blisko 9% w ujęciu rok do roku, do 1,85 mld PLN, wypracowując 24,3 mln zł wyniku EBITDA (stabilnie rdr) i 13,2 mln zł zysku netto (+6,2% rdr).
– Potrafimy rosnąć nawet w porównaniu do rekordowego roku 2016, w którym przekroczyliśmy próg 8 mld zł przychodów. To efekt skutecznie realizowanej długoterminowej strategii rozwoju z bezpieczeństwem i ostrożnością wpisanymi w nasze DNA – mówi Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.
– Motorem wzrostu w minionym kwartale był dla nas rynek polski. Na rynku czeskim i słowackim nastąpiła stabilizacja po ogromnym sukcesie rynkowym naszej spółki AT Computers i serii kwartałów z dwucyfrowymi wzrostami. Czynniki makroekonomiczne, w tym wzrost gospodarczy w naszym regionie i bogacenie się społeczeństw, napływ środków UE z nowej perspektywy finansowej do przygotowywanych projektów informatycznych w Polsce i Czechach czy oczekiwany w końcu przez branżę wpływ programu 500+ w Polsce sprawiają, że z optymizmem patrzymy w przyszłość – dodaje Prezes Przybyło.
Należy podkreślić, że wyniki jednostkowe AB SA nie oddają w pełni osiągnięć Grupy AB na rynku polskim, gdyż nie są wprost porównywalne rok do roku. Chodzi chociażby o fakt, że wraz z powstaniem nowego centrum dystrybucyjnego w Magnicach obsługa logistyczna jest już wykonywana przez powołaną w tym celu spółkę B2B, która jest również bezpośrednim beneficjentem dofinansowania tej innowacyjnej inwestycji ze środków UE.
Najsilniejsze finanse
Grupa AB nie tylko wielokrotnie przewyższa konkurentów pod względem skali biznesu i osiąganych wyników finansowych, ale również cieszy się zaufaniem instytucji finansowych.
– Grupa AB utrzymuje wysoką rentowność na tle branży, ma też najniższe koszty SG&A i to już po pierwszych 9 miesiącach kalibrowania procesów logistycznych w nowym, w pełni zautomatyzowanym magazynie w Magnicach – podkreśla Rafał Michalczuk, CFO Grupy AB SA.
Grupa AB od lat może się też pochwalić najwyższymi kapitałami własnymi w branży – ich wartość na koniec I kw. 2017 r. to już 640 mln zł, czyli 33,5% sumy bilansowej. Są to poziomy nawet wielokrotnie wyższe niż u najbliższych konkurentów. Grupa AB ma wzorcową strukturę finansowania w 1/3 kapitałami własnymi i 2/3 kapitałami obcymi (w tej kategorii prawie połowa to długoterminowe obligacje i kredyty), co jest zgodne z zasadą bezpieczeństwa wpisanego w strategię rozwoju.
– Silna baza kapitałowa i odpowiedzialnie prowadzony biznes sprawiają, że jesteśmy wiarygodnym i rzetelnym partnerem dla dostawców, klientów i instytucji finansowych. Zarówno banki, jak i instytucje ubezpieczeniowe doceniają siłę finansową Grupy AB. Mamy dużo przestrzeni do sfinansowania dalszego wzrostu, zarówno od strony dostawców, jak również klientów – podkreśla Rafał Michalczuk.
Warto również odnotować, że Grupa AB znacząco zmniejsza zadłużenie odsetkowe. Dług netto na koniec grudnia 2016 r. w ujęciu rok do roku spadł o aż 20%, czyli nominalnie o ponad 87 mln zł. W I kw. 2017 r. w porównaniu do I kw. 2016 r., pomimo wzrostu skali obrotów, dług odsetkowy netto został zmniejszony o 13,5 mln zł, a jego relacja do wyniku EBITDA to bezpieczne w branży dystrybucji 2,9 (spadek z 3,2 przed rokiem). W trakcie czterech ostatnich kwartałów Grupa AB poprawiła przy tym przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej o ponad 58 mln zł w ujęciu rok do roku.
Cloud i gaming z dużym potencjałem
Jak wynika z prognoz IDC Poland, cały rynek cloud computingu w Polsce w 2016 roku miał wartość 630 mln zł, a w tym roku powinien przekroczyć próg 800 mln zł, rosnąc do 2019 r. pięć razy szybciej niż rynek tradycyjnych usług IT.
– Świat idzie w kierunku chmury, a Grupa AB już na wczesnym etapie rozwoju tego rynku wypracowała pozycję lidera wśród dystrybutorów. Istotne jest tu nasze strategiczne partnerstwo z firmą Microsoft, dedykowana polskiemu rynkowi autorska platforma chmurowa i ponad 200 partnerów (resellerów) – podkreśla Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlu w AB SA.
Istotny potencjał biznesowy Grupa AB widzi również w segmencie produktów dla graczy. Rynek gaming w regionie Europy Środkowej i Wschodniej w 2016 r. miał wartość 3 mld USD, z czego blisko 570 mln USD przypadało na Polskę i Czechy.
– Rynek ten rośnie w tempie około 7% rocznie, a Grupa AB posiada już w ofercie wszystkie kategorie produktowe dla graczy. Możemy pochwalić się dużym sukcesem naszego nowego projektu z zakresu sektora gaming, jaki uruchomiliśmy w Czechach. Chodzi o X-play – mówi Patrycja Gawarecka, Dyrektor Sprzedaży w AB SA.
X-play to sieć punktów sprzedaży w formule shop-in-shop, która wystartowała w III kw. 2016 r. i obejmuje już 89 punktów sprzedaży. Grupa AB posiada w swojej ofercie blisko 7 tys. produktów dla graczy: konsole, specjalistyczne komputery klasy PC – w tym produkowane we własnej fabryce, monitory, a także akcesoria, komponenty i gry. W ramach marki Optimus została stworzona e-sportowa linia produktów, a sieć franczyzowa Alsen jest patronem technologicznym A-Team, profesjonalnej organizacji e-sportowej, która zdobyła m.in. 1. miejsce w QPAD Arctic Cup FIFA16.
AB dystrybutorem pierwszego wyboru
W I kw. 2017 r. Grupa AB podpisała nowe lub rozszerzyła dotychczasowe umowy dystrybucyjne z m.in. firmami Canon (zaawansowane drukarki i kopiarki), Epson (zaawansowane projektory do kina domowego), LG (smartfony), Socomec (bezpieczeństwo IT), TCL (RTV), Zyxel (rozwiązania sieciowe). Do najważniejszych kontraktów dystrybucyjnych z 2016 roku, których efekty sprzedażowe widać już w wynikach Grupy AB, można zaliczyć umowy z firmami: Microsoft (konsole Xbox, urządzenia Surface), Fractal Design (obudowy PC), Legrand (UPS i listwy zasilające), Samsung (AGD), Philips (RTV), Lenovo (smartfony), OKI (drukarki i materiały eksploatacyjne). Warto zauważyć, że Grupa AB jest głównym partnerem w regionie dla globalnych gigantów IT jak m.in. Apple, Microsoft, HP, Lenovo, Asus czy Dell. Łącznie Grupa AB posiada w ofercie dostępnej na magazynie blisko 100 tys. indeksów produktowych.
– Szerokość asortymentu dostępnego na magazynie, efektywność logistyczna oraz budowane od 26 lat relacje z partnerami handlowymi sprawiają, że Grupa AB znajduje się na pierwszej pozycji głównych kategorii produktowych IT i elektroniki użytkowej za 2016 rok w skali regionu CEE. Co ważne, przychody Grupy AB rosną zdecydowanie szybciej niż szeroki rynek – podkreśla Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlu w AB SA.
Grupa AB korzysta z silnej pozycji w segmencie Enterprise, gdzie prowadzi dystrybucję z wartością dodaną (VAD) oraz rozwija ogólnopolską sieć integratorów, zrzeszoną pod marką Optimus.
– W I kw. 2017 r. zwiększyliśmy sprzedaż do partnerów z sektora Enterprise o blisko 60% rok do roku. To sukces naszego zespołu specjalistów, inżynierów i product managerów, którzy dostosowują ofertę zarówno dla resellerów, jak i integratorów. Prowadzimy szereg inicjatyw w zakresie VAD, jak chociażby Centrum Kompetencyjne, Akademię Integracji, DemoLab czy Noc IT – podkreśla Patrycja Gawarecka, Dyrektor Sprzedaży w AB SA.
Dynamicznie rozwija się również dystrybucja asortymentu spoza IT. W I kw. 2017 r. obrót w segmencie RTV/AGD wzrósł o 55% rok do roku po skoku o 83% w całym 2016 roku. Sieć franczyzowa Kakto ma już 231 punktów sprzedaży w całej Polsce.
Doceniony sukces Grupy AB
Grupa AB sukcesywnie osiąga nowe szczyty biznesowego świata. W najnowszej edycji Listy 500 dziennika „Rzeczpospolita” (kwiecień 2017 r.) awansowała na pozycję nr 1 w branży IT, wyprzedzając Asseco Poland, innych dostawców oprogramowania, producentów gier czy innych dystrybutorów IT. W ogólnym zestawieniu Grupa AB została sklasyfikowana jako 36. największe przedsiębiorstwo w Polsce (+ 2 pozycje rdr).
Warto również zauważyć, że po raz szósty z rzędu AB SA została także Dystrybutorem Roku polskiego magazynu CRN, a Grupa AB na arenie regionalnej może pochwalić się potrójnym zwycięstwem w konkursie Context ChannelWatch (badanie wśród ponad 5 tys. resellerów). Czwarty raz z rzędu Grupa AB otrzymała też tytuł Dystrybutora Roku od HP Inc., została też Dystrybutorem Roku HP Enterprise (również w skali całego regionu). Spółka została uhonorowana także nagrodą Microsoftu „2016 – Partner of the Year – Distributor” za największy wzrost sprzedaży usług chmurowych na polskim rynku (5-krotny wzrost rok do roku) oraz najbardziej dynamiczny wzrost sprzedaży rozwiązań online w modelu Indirect Cloud Solution Provider. Nagrody posypały się również od innych vendorów. Grupa AB została uhonorowana tytułem „Perła polskiej gospodarki” magazynu Polish Market. Natomiast magazyn „Reseller News” nagrodził AB podwójnym tytułem Złoty AS IT – w kategorii Dystrybutor oraz Wydarzenie Roku (otwarcie Centrum Dystrybucyjnego Grupy AB w Magnicach).
Na podstawie głosów resellerów Prezes Andrzej Przybyło został uhonorowany przez magazyn CRN tytułem „Postać roku IT”, a Pani Patrycja Gawarecka zwyciężyła w kategorii „Szef kanału partnerskiego”. Prezes Andrzej Przybyło jest laureatem nagrody Pracodawców RP „Wektor” oraz posiada tytuł Przedsiębiorcy Roku Ernst&Young.