Grupa AB podsumowuje rok finansowy 2023/2024: „Konsekwentnie rośniemy szybciej niż rynek” – podkreślił Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.
Grupa AB podsumowała rok finansowy 2023/2024. Chociaż w ujęciu całej branży trudno zaliczyć ten czas do szczególnie udanych, wrocławski dystrybutor po raz kolejny pokazuje, że potrafi zręcznie umknąć negatywnym trendom, jednocześnie świetnie poruszając się na fali trendów pozytywnych.
7 stycznia 2025 r. Grupa AB, największy dystrybutor IT i elektroniki użytkowej w regionie CEE, opublikowała wyniki za rok finansowy 2023/2024 (październik 2023 – wrzesień 2024). Spółka osiągnęła przychody na poziomie 14,7 mld zł, wynik EBITDA wyniósł 308,6 mln zł, a zysk netto osiągnął wartość 174,7 mln zł, co oznacza wzrost o 9,0% w porównaniu rok do roku. W samym czwartym kwartale zysk netto wzrósł o 13,1% do 37,7 mln zł. Do sukcesów należy też zredukowanie zadłużenia netto (przed MSSF16) o 74% rdr.
Grupa AB kontynuuje dynamiczny rozwój, wyraźnie przewyższając tempo wzrostu rynku i zdobywając coraz silniejszą pozycję. W minionym roku finansowym spółka awansowała na 5. miejsce wśród największych dystrybutorów IT w Europie. Dziś Grupa AB jest zdecydowanym liderem nie tylko w Polsce, ale i w regionie CEE.
– Dbamy o marże, przepływy gotówkowe i silny bilans. Na koniec roku finansowego zredukowaliśmy zadłużenie finansowe o trzy czwarte, prezentując bardzo wysokie wskaźniki płynności finansowej. Wiemy, że dzięki silnym finansom możemy z powodzeniem realizować strategię rozwoju. – podkreśla Grzegorz Ochędzan, Wiceprezes ds. Finansowych w Grupie AB.
– Konsekwentnie rośniemy szybciej niż rynek, doskonalimy doskonałość operacyjną i kosztową, budujemy wartość dla akcjonariuszy. Jesteśmy zadowoleni z zakończonego roku finansowego, podzielamy też optymizm branży i firm analitycznych co do perspektyw branży. Sprzyja nam szereg czynników rynkowych oraz programów propopytowych na szczeblu krajowym i unijnym, a wypracowana pozycja partnera pierwszego wyboru stwarza dla nas wiele szans, niedostępnych dla innych podmiotów. – podkreśla Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.
Przed wrocławską firmą rozciąga się interesująca perspektywa rozwoju, związana z szeregiem czynników, które prawdopodobnie zaważą na charakterystyce br. Eksperci rynkowi prognozują dalszy wzrost w branży ICT, napędzany między innymi przez wymianę sprzętu w związku z końcem wsparcia dla Windows 10, rosnące znaczenie urządzeń z AI (np. komputery, serwery, smartfony), wzrost wydatków na transformację cyfrową oraz cyberbezpieczeństwo, a także popularyzację standardu WiFi 7 i rozwój technologii brzegowych. Dodatkowo realizacja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) w Polsce oraz nowa strategia cyfryzacji ogłoszona w 2024 roku, przewidująca nakłady w wysokości 100 mld zł do 2030 roku, wspierają rozwój rynku.
Grupa AB kontynuuje także działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, co potwierdzają liczne nagrody i wyróżnienia, w tym 10. z rzędu tytuł Dystrybutora Roku w badaniu Context Channel Watch oraz wygrana w plebiscycie IT Champions. Według EcoVadis, Grupa AB znajduje się wśród 12% najlepszych dystrybutorów IT pod względem kryteriów ESG.
Grupa AB cieszy się także dużym uznaniem na rynku kapitałowym, co potwierdzają wszystkie znane obecnie rekomendacje analityków biur maklerskich, takich jak Ipopema Securities, DM BOŚ, Trigon DM i BM Santander. Analitycy zgodnie wyznaczyli ceny docelowe akcji spółki na poziomie od 115 do 145 zł, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z bieżącymi notowaniami na giełdzie. Spółka konsekwentnie realizuje strategię przynoszącą korzyści swoim akcjonariuszom. Jednym z elementów tej polityki jest prowadzony przez Grupę AB skup akcji własnych, którego wartość może sięgnąć 100 mln zł, przy maksymalnej cenie zakupu wynoszącej 114,5 zł za akcję. Dzięki temu rozwiązaniu spółka bezpośrednio transferuje środki do inwestorów, wspierając ich długoterminowe zaangażowanie.
Te działania wskazują na zrównoważoną strategię Grupy AB, która łączy dynamiczny rozwój z budowaniem wartości dla akcjonariuszy, co czyni ją atrakcyjnym wyborem dla inwestorów poszukujących zarówno wzrostu kapitału, jak i stabilnych dochodów. Grupa AB pozostaje liderem rynku dystrybucji nowych technologii w Polsce i regionie CEE, rozwijając swoją ofertę w obszarach takich jak chmura, e-commerce, AGD/RTV oraz zabawki. Spółka zarządza także największą siecią franczyzową w regionie, obejmującą około 2 tys. punktów sprzedaży detalicznej.