Grupa Spyrosoft na koniec 2023 r. z przychodami wyższymi o 26% r/r, pomimo widocznego spowolnienia w branży
W 2023 r. do grona klientów Grupy dołączyło 98 nowych firm, a łącznie na koniec omawianego okresu Grupa obsługiwała 146 klientów. Nowi klienci zostali odnotowani we wszystkich spółkach należących do Grupy.
W grudniu ubiegłego roku, do grona nowych klientów Grupy dołączył brytyjski publiczny nadawca telewizyjny – BBC. Grupa Spyrosoft podpisała trzyletni kontrakt na dostawę usług. Zgodnie z umową ramową Spyrosoft będzie zewnętrznym partnerem świadczącym usługi rozwoju i testowania oprogramowania. Dzięki temu kontraktowi Grupa uruchomiła właśnie nowe biura (Londyn i Manchester) i stopniowo zwiększa zatrudnienie w UK, realizując tym samym cele ze Strategii związane ze wzrostem obecności na rynkach zagranicznych.
– W 2023 roku cała branża IT odczuwała negatywne skutki spowolnienia gospodarczego, które miało hamujący wpływ na proces digitalizacji przedsiębiorstw. Jednak my zwiększyliśmy przychody o 26% rok do roku, realizując założenia naszej „Strategii na lata 2022-2026”, zgodnie z którą wzrost ten ma wynosić średnio od 25% do 35% rocznie. Na zrealizowaną sprzedaż wpływ miała zarówno liczba nowo pozyskanych klientów, rosnąca baza wszystkich aktywnych w minionym roku klientów oraz znaczące wzrosty sprzedaży w USA i Skandynawii. Musieliśmy jednak także – podobnie jak większość firm IT na całym świecie – skonfrontować się z szeregiem wyzwań i rosnącymi kosztami. W naszym przypadku wpływ na wyższe koszty miało przede wszystkim świadome utrzymanie tzw. ławki, która w 2023 roku stanowiła 6% kosztów bezpośrednich vs. 2% we wcześniejszych okresach oraz umocnienie się złotówki w stosunku do dolara, euro i funta. Finalnie, powyższe czynniki przełożyły się na niższą niż w 2022 roku rentowność na poziomie EBITDA. Po rekordowym wyniku w 2022 roku, marża EBITDA za 2023 rok znalazła się nieznacznie poniżej celu z naszej Strategii, który zakłada przedział 11%-14% – mówi Konrad Weiske, prezes zarządu Spyrosoft S.A.
Zdywersyfikowana struktura przychodów Grupy Spyrosoft w podziale na geografie ukształtowała się w 2023 r. bez istotnych zmian – rynkami wiodącymi pozostają region DACH (27%), Wielka Brytania (28%), następnie – Polska (16%), Stany Zjednoczone (13%) i Skandynawia (9%). Struktura przychodów ujmowana z punktu widzenia branż obsługiwanych przez Grupę Spyrosoft również nie uległa znaczącym zmianom.
Przez cały ubiegły rok zatrudnienie w Grupie utrzymywało się na stabilnym poziomie. Na koniec grudnia 2023 r. całkowita liczba współpracowników Grupy Spyrosoft wyniosła 1 500 osób.
Perspektywy na kolejne kwartały
Przyglądając się perspektywom na kolejne kwartały 2024 r. Zarząd Grupy zaznacza, że nie należy spodziewać się istotnych zmian względem bieżącej sytuacji biznesowej, a jej poprawa może nastąpić nie wcześniej niż za kilka kwartałów.
Perspektywa Grupy Spyrosoft na rozwój biznesu na głównych rynkach obsługiwanych przez Grupę pozostaje stabilna. Spółka nie obserwuje także większych zmian w ramach branż, w których działa.
Jeśli chodzi o rynek pracy, Zarząd obserwuje większą dostępność pracowników, w tym także na rynkach międzynarodowych (co przekłada się na obniżone koszty działań rekrutacyjnych) oraz wyhamowanie wzrostu wynagrodzeń.
Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Spyrosoft:
Mln zł | 2023 | 2022 | zmiana r/r |
Przychody netto | 416,1 | 331,5 | +25,5% |
EBITDA | 42,0 | 53,7 | -21,8% |
Zysk z działalności operacyjnej | 30,9 | 45,1 | -31,4% |
Zysk netto | 19,7 | 26,7 | -26,2% |
Mln zł | 4Q 2023 | 4Q 2022 | zmiana r/r |
Przychody netto | 105,4 | 100,1 | +5,3% |
EBITDA | 10,2 | 15,8 | -35,7% |
Zysk z działalności operacyjnej | 7,3 | 13,2 | -44,5% |
Zysk netto | 8,4 | 7,0 | +19,6% |