Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Grupa Spyrosoft opublikowała wyniki finansowe za 3Q 2023, nadal widoczne skutki spowolnienia gospodarczego

Zdywersyfikowana struktura przychodów Grupy Spyrosoft w podziale na geografie pozostaje bez istotnych zmian – rynkami wiodącymi pozostają region DACH (29%), Wielka Brytania  (28%), następnie – Polska (15%), Stany Zjednoczone (14%) i Skandynawia (7%). Struktura przychodów ujmowana z punktu widzenia branż obsługiwanych przez Grupę Spyrosoft również nie uległa istotnym zmianom. Warto podkreślić, że Grupa rozwija także swoje kompetencje w sektorze robotycznym. W 1-3Q 2023 przychody z tego obszaru wyniosły 9,3 mln zł i stanowiły 3% łącznych przychodów Grupy Spyrosoft.

  • Przychody Grupy Spyrosoft wzrosły w 1-3Q 2023 o 34,3% r/r do 310,7 mln zł.
  • Skonsolidowany zysk EBITDA w omawianym okresie spadł o 16,1% r/r do
    31,9 mln zł.
  • Marża EBITDA wyniosła 10,7% na koniec września 2023 r. vs. 17,3% w analogicznym okresie 2022 r. i 10,0% na koniec pierwszego półrocza 2023.
  • Zysk netto firmy spadł o 42,6% r/r do poziomu 11,3 mln zł.
  • Spółka utrzymuje zatrudnienie na stabilnym poziomie. W 3Q 2023 Spyrosoft miał 1 520 współpracowników, czyli o 5 więcej niż w 2Q 2023.
  • Zarząd podkreśla, że negatywny wpływ na wyniki finansowe Grupy miały w dalszym ciągu koszty związane z zachowaniem tzw. ławki (pracowników czasowo pozostających bez projektu), różnice kursowe oraz wyhamowanie podwyżek za świadczone usługi.
  • Przyglądając się perspektywom na kolejne kwartały 2024 roku, Zarząd Spółki nie spodziewa się istotnych zmian względem bieżącej sytuacji biznesowej i oczekuje, iż jej poprawa nastąpi nie wcześniej niż za kilka kwartałów.

 

– W trzecim kwartale tego roku w dalszym ciągu odczuwaliśmy negatywne skutki spowolnienia gospodarczego, które ma hamujący wpływ na proces digitalizacji przedsiębiorstw. W efekcie obserwujemy osłabienie popytu na usługi IT i nieznaczne obniżenie stawek dla klientów, co nie jest w pełni rekompensowane przez wyhamowanie tempa wzrostu płac dla naszych współpracowników. Istotniejsze jest jednak dla nas dalsze zwiększanie udziałów rynkowych. Krótkoterminowe obniżenie stawek za świadczone usługi pozwala budować długofalowe relacje z nowymi i obecnymi klientami oraz realizować nasz cel poszerzania skali działalności – mówi Konrad Weiske, prezes zarządu Spyrosoft S.A. W związku z trudniejszym czasem dla branży IT, szczególnym wyzwaniem dla nas od strony kosztowej jest obecnie utrzymanie, tzw. ławki, czyli zespołu pracowników pozostających bez przypisanego projektu. W trzecim kwartale odczuliśmy także negatywne skutki różnic kursowych jako firma działającą przede wszystkim na rynkach międzynarodowych. Ujemne różnice kursowe związane ze spadkiem kursów walut obcych zmniejszyły w efekcie nasz zysk netto o 2,9 mln zł. Podsumowując, choć poziom uzyskanych przychodów wpisuje się w cele założone w naszej Strategii (średnioroczny wzrost na poziomie 33%, od 25% do 35% rocznie), to wspomniane negatywne czynniki przełożyły się na niższą od zakładanej rentowność na poziomie EBITDA. Strategia zakłada bowiem przedział 11%-14% marży EBITDA – dodaje.

 

W samym 3Q do grona klientów Grupy dołączyło 28 nowych firm. Nowi klienci zostali odnotowani we wszystkich spółkach należących do Grupy. Jest to m.in. firma oferująca rozwiązania z obszaru OZE oraz duża linia lotnicza. Na koniec września Grupa Spyrosoft świadczyła usługi łącznie dla 152 klientów.

Zatrudnienie w Grupie zachowywane jest na stabilnym poziomie. W 3Q 2023 Grupa Spyrosoft miała 1 520 współpracowników, czyli o 5 więcej niż w 2Q 2023. Zarząd podkreśla, że w aktualnym momencie nie ma konieczności znaczącego zwiększania zatrudnienia, skoro Spółka dysponuje zespołem pracowników z „ławki”, którzy są w stanie wspierać bieżące działania w ramach Grupy. Spółka obserwuje także wyhamowanie podwyżek płac, co dotyczy obecnie całej branży IT.

 

Przyglądając się perspektywom na kolejne kwartały obecnego i przyszłego roku, nie spodziewamy się istotnych zmian względem bieżącej sytuacji biznesowej i oczekujemy, iż jej poprawa nastąpi nie wcześniej niż za kilka kwartałów. Należy w związku z tym założyć, że będziemy obserwować okresowy spadek tempa wzrostu przychodów, co jest efektem wysokiej bazy 2022 roku i spowolnienia gospodarczego. W związku z tym podjęliśmy szereg działań w różnych obszarach związanych z optymalizacją kosztów naszej działalności. Redukujemy m.in. powierzchnię biurową – np. w Krakowie przenieśliśmy się do mniejszego biura. Bez wątpienia, z uwagi na obecne trudniejsze dla IT czasy i wspomniane perspektywy – 2024 rok będzie dla nas rokiem efektywności kosztowej. Jednocześnie pracujemy intensywnie nad rozwojem naszej oferty dla klientów i poszerzaniem naszego portfolio. Skupiamy się obecnie m.in. na rozwoju i promocji konsultingu technologicznego dodaje Konrad Weiske.

 

Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Spyrosoft:

Mln zł    3Q 2023 zmiana r/r1-3Q 2023 zmiana r/r
Przychody netto105,7+15,6%310,7+34,3%
EBITDA11,4-28,0%31,9– 16,1%
Zysk z działalności operacyjnej8,33-39,7%23,60 -25,9%
Zysk netto3,7-59,2%11,3-42,6%

 

 

IT RESELLER nr 354/2023 „W dobie AI edukacja zyska jeszcze więcej” – podkreśla w wywiadzie okładkowym Jordan Chrysafidis, General Manager, WW Education Device Sales, Microsoft