Gry to już nie wyłączna domena młodych – wskazuje najnowszy raport dotyczący użytkowników gier. Gracze powyżej 55 roku życia to aż 15% wszystkich graczy w Polsce. W co grają najchętniej?
Nielsen, na zlecenie Intela przeprowadził badanie na losowej grupie 1300 osób, celem dowiedzenia się jak powszechne jest zjawisko tzw. silver gamingu oraz jaka jest jego charakterystyka w Polsce.
Silver gaming to zjawisko, którego istnienie jeszcze 10-15 lat temu mogłoby zaskakiwać. Chodzi o grające w gry osoby, które przekroczyły 55 rok życia. W miarę jak starzeją się pokolenia, których czasy młodości przypadały na lata 80 i wczesne 90, czyli czasy gdy gry elektroniczne (celowo nie piszę „komputerowe” bowiem w tamtej epoce występowała mnogość tak komputerów i systemów, jak i przeróżnych konsol) stawały się popularne. Powstają nie tylko dedykowane fora skupiające społeczność graczy, ale także profesjonalne drużyny biorące udział w turniejach. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Intela wynika, że aż 58% spośród graczy w wieku 55+ to kobiety.
Wizerunek gracza w ciągu ostatnich lat przeszedł niemałą metamorfozę. Wiele negatywnych określeń często w przeszłości łączonych z światem gamingu odeszło w niepamięć, dzięki czemu coraz więcej ludzi śmiało deklaruje, że lubi grać. Świadczyć o tym może między innymi wzrost średniego wieku gracza. Można zauważyć także, że wśród kobiet silver gamerki stanowią coraz większą grupę względem mężczyzn (42% wszystkich graczy 55+ to mężczyźni) oraz prawie ¼ wszystkich grających kobiet w Polsce.
Osoby w wieku 55+ grają z mniejszą częstotliwością niż inne grupy i rzadziej identyfikują się jako gracze (8% respondentów). Jednak 1/3 z nich uważa gry za swoje hobby i poświęca im dużo czasu. Wśród przebadanej grupy byli to głównie light userzy, którzy grają do 7 godzin tygodniowo (21% wszystkich badanych plasuje się w kategorii light user). Z kolei 9% badanych to heavy userzy, poświęcający na granie 14 godzin tygodniowo. Trend silver gamingu jest również popularny ze względu na bycie jedną z możliwości spędzania wolnego czasu – ponad 70% badanych deklaruje, że gry to dobry sposób na relaks, tyle samo widzi w nich możliwość treningu refleksu i zręczności.
W co grają starsi gracze? Silver gamerzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy najczęściej grali w gry logiczne oraz edukacyjne (74% wskazań), na drugim miejscu wskazywano gry przygodowe, a następnie sportowe – w tym wyścigi – oraz tak zwane strzelanki. Co ciekawe, tradycyjny i silnie kojarzony w Polsce z urzędami Pasjans został wskazany jako ulubiona gra tylko przez 8% respondentów. Ulubioną grą w przedziale wiekowym 55+ z wynikiem 25% okazała się seria gier Wiedźmin, tuż po niej The Sims (22%) i FIFA (21%). Taki sam wynik jak wyżej wspominany Pasjans otrzymały również tytuły Minecraft oraz World of Tanks. W przypadku tego ostatniego – nie czuję się zaskoczony, bowiem w grach Wargamingu rzeczywiście średnia wieku wydaje się wyższa niż w innych.
Zdecydowana większość silver gamerów (72%) zgadza się ze stwierdzeniem, że „gry rozwijają zręczność i refleks”. Równie ważną motywacją są dla seniorów także poczucie odstresowania i relaks, które wskazało 71% respondentów. Z kolei 67 % graczy 55+ podkreśliło satysfakcję z grania, gdy uda się im przejść trudny poziom lub misję i zdobyć kolejne osiągnięcie.
W Polsce przebadana grupa wiekowa najczęściej gra w trybie single player, a więc w rodzaju rozgrywki przeznaczonej dla jednego gracza, chociaż już 25% badanych przyznało, że w ostatnim tygodniu grało też online z innymi ludźmi.
„Od zawsze uważaliśmy, że granie jest dla wszystkich, niezależnie od wieku, a w tym trudnym okresie kwarantanny coraz więcej osób sięga po taką rozrywkę. Osoby 55+ to rosnąca grupa konsumentów i ciekawa szansa dla branży produkcji gier komputerowych” – podkreśliła Anna Kaźmierczak, Consumer Sales Director North East EMEA w Intelu.
Warto również dodać, że 31% polskich silver gamerów deklaruje, że gry są ich hobby. Co więcej, często nie tylko grają, ale także angażują się mocniej poprzez oglądanie rozgrywek esportowych – 26% respondentów – oraz oglądanie gamingowych influencerów – 19% ankietowanych.
https://itreseller.pl/itrnewglobalne-wydatki-na-oprogramowanie-dla-przedsiebiorstw-spadaja-po-raz-pierwszy-od-10-lat-w-tym-roku-maja-osiagnac-okolo-426-miliardow-dolarow/