GSMA będzie koordynować działania nowopowstałej grupy, której celem jest zwiększenie dostępności smartfonów dla najuboższych krajów
GSMA, organizacja zrzeszająca największych operatorów telekomunikacyjnych GSM, twierdzi, że szerszy dostęp do smartfonów pomógłby w demokratyzacji internetu.
Operatorzy mobilni, dostawcy technologii, Grupa Banku Światowego, ITU oraz inne instytucje dołączyły do nowej globalnej koalicji, której celem jest zwiększenie dostępności i przystępności cenowej smartfonów dla najuboższych populacji świata. Inicjatywę koordynuje GSMA.
„Tworząc kreatywne rozwiązania, które umożliwią dostęp do mobilnego internetu osobom najbardziej tego potrzebującym, wierzymy, że możemy znacznie zmniejszyć lukę w użytkowaniu i pomóc milionom ludzi w pełnym wykorzystaniu ich potencjału online,” powiedział Mats Granryd, dyrektor generalny GSMA.
Według GSMA, mimo że mobilny internet jest głównym, a często jedynym sposobem dostępu do sieci w krajach o niskich i średnich dochodach, trzy miliardy ludzi, czyli 38% światowej populacji, żyje w obszarach objętych zasięgiem mobilnego internetu, ale nie korzysta z niego z powodu barier innych niż potencjalny dostęp. GSMA wskazuje, że do tych barier należą m.in. niskie umiejętności cyfrowe, brak odpowiednich treści oraz bezpieczeństwo online. Jednak największą przeszkodą jest brak przystępnych cenowo urządzeń. Mówiąc wprost: smartfony są zbyt drogie.
„Nowa koalicja oceni różne sposoby obniżenia kosztów wejścia do gospodarki cyfrowej dla osób o niskich dochodach, koncentrując się szczególnie na krajach o niskim i średnim dochodzie i obszarach, gdzie dostępność cenowa urządzeń jest największym wyzwaniem, takich jak Afryka Subsaharyjska i Azja Południowa. Poprzez badanie nowych rozwiązań, w tym mechanizmów finansowania, koalicja wzmocni i uzupełni bieżące wysiłki na rzecz rozszerzenia dostępu cyfrowego i przystępności” – stwierdziło GSMA.
W skład koalicji wchodzą główni globalni operatorzy mobilni, dostawcy technologii, firmy z ekosystemu urządzeń, organizacje międzynarodowe oraz instytucje finansowe. Łatwo zrozumieć motywację ich dążenia. Mowa o potencjalnie wielkiej liczbie nowych abonentów.