GSMA zawiązuje inicjatywę na rzecz tzw. etycznego AI
Etyka stosowania sztucznej inteligencji to jedna z istotnych odnóg dyskusji o AI. GSMA zamierza nadać tej dyskusji mocniejszy ton.
GSMA ogłosiło, że sektor telekomunikacyjny odgrywa wiodącą rolę w rozwoju odpowiedzialnej sztucznej inteligencji (AI), wprowadzając narzędzia, które mają potencjał otworzyć możliwości generowania przychodów o wartości szacowanej na 680 miliardów dolarów w ciągu 15-20 lat. To natomiast, jak wskazują władze organizacji,
Inicjatywa, której GSMA przypisuje miano pierwszej takiej branżowej współpracy, obejmuje „Maturity Roadmap”, czyli narzędzie, które ma wspierać operatorów w odpowiedzialnym korzystaniu z AI. Grupa operatorów, w tym Axiata Group, Deutsche Telekom, Orange, Telefonica oraz Telstra, wspiera ten projekt, a 19 operatorów już zobowiązało się do stosowania tej strategii. GSMA wskazało, że nowe wytyczne oferują większą jasność oraz jednolite podejście do etycznego korzystania z AI, co ma dać operatorom większą pewność i zachęcić ich do pełnego zaangażowania w tę technologię.
Mats Granryd, dyrektor generalny GSMA, podkreślił, że wdrażanie AI musi być realizowane w sposób odpowiedzialny i przejrzysty, aby przynieść korzyści. Według niego, odpowiedzialne podejście do sztucznej inteligencji to właściwa droga do odkrywania i wykorzystywania możliwości, jakie oferuje ta technologia. Roadmapa pomoże firmom telekomunikacyjnym ocenić ich obecne podejście do AI oraz określić, jakie działania są niezbędne, aby odpowiedzialnie korzystać z technologii.