GUS: 55,6% polskich przedsiębiorstw korzysta z chmury obliczeniowej
Ponad połowa przedsiębiorstw korzysta z płatnych usług w chmurze obliczeniowej. Najpopularniejszą usługą pozostaje e-mail, z którego korzysta 37,8% firm. W porównaniu z 2021 rokiem wzrosło też zainteresowanie udostępnianym w tej formie oprogramowaniem biurowym.
Jak wynika z raportu „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2023 roku” opublikowanego przez Główny Urząd Statystyczny, w porównaniu z 2021 rokiem znacznie, bo aż o 27 p.p. wzrósł odsetek przedsiębiorstw kupujących usługi w chmurze. Dwie na trzy firmy mają swoją stronę internetową, a 4% swoim klientom udostępnia aplikację mobilną.
Popularne pozostają także media społecznościowe, które służą przede wszystkim do kreowania wizerunku marki i rekrutacji pracowników. Z takiej możliwości korzysta prawie co druga firma, a w przypadku przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 250 osób, aż 81% korzysta z tego kanału komunikacji. Nieco mniej chętnie za to firmy płacą za reklamę w internecie. O ile w 2018 roku 26% deklarowało, że wykupiło płatną promocję w sieci, w tym roku w ten sposób dotrzeć do klienta zdecydowało się jedynie co piąte przedsiębiorstwo.
Polscy przedsiębiorcy chętniej za to inwestują w narzędzia do zarządzania organizacją. Ponad jedna trzecia firm (36%) wykorzystuje w swojej działalności oprogramowanie typu ERP, nieco mniej popularne są programy klasy CRM (28,5%). Analitykę biznesową w swojej działalności prowadzi 18% przedsiębiorstw, a w co dziesiątym wdrożono rozwiązania BI.