Huawei opublikował pierwszy „HUAWEI XMAGE Trend Report 2023”- czyli trendy i tematy w mobilnej fotografii – co i w jaki sposób uwieczniamy?

Żyjemy w świecie, w którym obrazy stały się tak ważne dla interakcji społecznych, że zdaniem naukowców przewyższyły one inne formy komunikacji. Dzieje się tak m.in. przez dynamiczny rozwój fotografii mobilnej oraz mediów społecznościowych. Dzięki temu możemy, łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej, wykonywać zdjęcia oraz się nimi dzielić. Uwidacznia to konkurs fotografii mobilnej HUAWEI NEXT IMAGE Awards, do którego amatorzy i profesjonaliści w ciągu ostatnich 6 lat nadesłali prawie 4 mln zgłoszeń z ponad 170 krajów. Podczas ostatniej edycji konkursu Huawei współpracował z FactStory i zebrał zespół ekspertów, którzy z pomocą AI przeanalizowali zgłoszone zdjęcia i filmy. Rezultatem ich pracy jest pierwszy „HUAWEI XMAGE Trend Report 2023” – publikacja identyfikująca najważniejsze trendy i tematy w obrazach generowanych przez użytkowników smartfonów Huawei.

Według badań każdego roku na świecie wykonuje się ponad 1,4 biliona zdjęć, z czego ponad 89% za pomocą smartfonów. Obrazy nie tylko dyktują, w jaki sposób rozumiemy otaczający nas świat, ale także wpływają na to, jak postrzegamy siebie. Jakie motywy najczęściej decydujemy się uwieczniać?

 

Natura oraz zdjęcia na wolnym powietrzu

W przesłanych zgłoszeniach dominuje temat natury – sztuczna inteligencja skategoryzowała tak aż 80% zdjęć. Czasami związek z naturą jest niewielki, jeśli na przykład na zdjęciu widzimy roślinę doniczkową na balkonie, ale w zdecydowanej większości przypadków prace uwieczniają świat przyrody. Prace konkursowe świadczą też o rosnącej świadomości społecznej, dotyczącej zmian klimatycznych – użytkownicy smartfonów nie tylko pokazują, że byli w danym miejscu w określonym momencie, ale także to dokumentują. 78% zdjęć zostało zrobionych na zewnątrz i najczęściej zawierają takie elementy, jak: niebo (58%) i rośliny (42%). Popularnym tematem są również zachody słońca, stanowiące 17% zgłoszeń. Choć mogą wydawać się one banalne, nie bez powodu nas pociągają. Wizualnie dramatyczne, z niebem płonącym w blasku czerwieni, pomarańczy i magenty, zachody słońca mogą mieć również wiele symbolicznych znaczeń, wśród których jest nadzieja i upływ czasu.

Większość krajobrazów została skadrowana w ujęciu poziomym, ale zdarzają się także pionowe:

 

Zachodnia tradycja wykorzystuje format poziomy i zasadę trójpodziału, ale te pionowe pejzaże nawiązują do tradycyjnego malarstwa chińskiego i są piękne – mówi fotografka Jessica Hromas, jedna z ekspertek raportu.

 

Ludzie, a właściwie ich brak

Na zdecydowanej większości zdjęć (aż 73%) nie zobaczymy ludzi, a tylko 6% wizualizuje grupy. W tym podzbiorze dominują rodziny, zwłaszcza te z dziećmi. Brak osób na obrazach sugeruje, że przyroda kojarzy się z samotnością, dającą wytchnienie od miast.

 

Natomiast – jeśli w obrazie jest element ludzki, np. kamper na tle Drogi Mlecznej, siła tego doświadczenia jest wzmocniona – zauważa Jessica Hromas.

 

Ludzie na zgłoszonych do konkursu zdjęciach występowali rzadko, ponieważ zgłoszenia nie były tak bardzo skoncentrowane na aspiracyjnym ja, które często widzimy w mediach społecznościowych, ale na otaczającej nas rzeczywistości. Jeśli już ludzie się pojawiali, to najbardziej widoczne były dwudziestokilkuletnie kobiety, często pozujące w taki sposób, by ukazać swoją młodość i urodę. Mężczyźni, a także kobiety w średnim wieku, na zdjęciach pojawiali się dużo rzadziej. Podczas gdy panowie w wieku od 40 do 60 lat występowali na 30% zdjęć mężczyzn, to tylko 11% zdjęć kobiet przedstawiało te w średnim wieku.

 

W przypadku panów mniej liczy się estetyczny wygląd, a bardziej to, co robią – ich praca, ile zarabiają, jacy są inteligentni, jaki sport uprawiają – wyjaśnia socjolożka dr Nichole Fernandez, jedna ze współautorek raportu.

 

Fascynacja architekturą?

Architektura jest tematem blisko połowy (47%) konkursowych zdjęć i prawie zawsze jest ukazywana z innym elementem: jeśli nie przyrodą, to z ludźmi, a często w połączeniu tych dwóch elementów.

 

Kiedy ludzie są obecni w otoczeniu zabudowań na zewnątrz, zwykle znajdują się daleko od siebie – zauważa dr Nichole Fernandez. Weźmy przykład obrazu, gdzie poruszająca się postać idąca ulicą miasta, wydaje się anonimowa. Na zdjęciu jest niewiele emocji, a to może sprawić, że pejzaż miejski wydaje się rozległy i zimny. To się całkowicie zmienia, gdy ludzie są traktowani jako nieanonimowi i są pokazani na pierwszym planie. – Jeśli na obrazie są dwie osoby, tworzymy o nich opowieść, której interpretacja zależy od tego, jak postrzegamy ich interakcje i emocje.

 

W przypadku ujęć starych budynków twórcy poruszają serca widzów, używając określonych konwencji symbolicznych.

 

Ci fotografowie są bardzo świadomi swoich odbiorców — mówi socjolog Hang San Kim. — Myślą o tym, w jaki sposób widz zaakceptuje fotografię, i mając to na uwadze, komponują swoje zdjęcia, starając się umieścić w nich nostalgiczne elementy, które łączą widzów z ich własną przeszłością.

 

Natomiast nocne ujęcia miast przedstawiają podstawowe kształty, struktury i światła, bez miejskiego nieładu widocznego w ciągu dnia, dzięki czemu kompozycje są bardziej estetyczne, geometryczne i symetryczne.

 

Powszechność smartfonów a prawo do prywatności

Kiedy ktoś podnosi telefon, aby zrobić zdjęcie, coraz częściej zastanawia się nie tylko nad tym, co i w jaki sposób chce uwiecznić, ale także, gdzie zdjęcie może być rozpowszechniane w mediach społecznościowych i czy nie naruszy to czyjejś prywatności.

 

Zauważyłem, że niektóre zdjęcia przesłane do konkursu miały rozmazane twarze i spodziewam się, że ludzie staną się bardziej wrażliwi na robienie czyichś zdjęć – twarz to rodzaj danych biologicznych. W Korei Południowej zrobienie komuś zdjęcia w miejscu publicznym może prowadzić do sporów prawnych – mówi Hang San Kim.

 

Widzę, że fotografowie stają się coraz bardziej ostrożni i świadomi tego, jak robią zdjęcia innym — stwierdza dr Nichole Fernandez. —To, że możemy zrobić zdjęcie, nie oznacza, że powinniśmy. Ludzie mogą rozważyć, czy opublikują zdjęcie swojego dziecka w internecie. Posiadanie i publikacja czyjegoś zdjęcia niekoniecznie jest etyczne.

 

Pełny raport można pobrać pod linkiem: https://www.huawei.com/en/news/studies/huawei-xmage-trend-report-2023.

 

IT RESELLER nr. 348/2023 „Proponujemy niezrównaną wiarygodność – podkreśla w wywiadzie okładkowym Mariusz Ziółkowski, TD SYNNEX