Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Humanoidalne roboty Atlas wkraczają do fabryki Hyundaia w USA

Hyundai Motor Group wdraża humanoidalne roboty Atlas firmy Boston Dynamics w swojej nowej fabryce Metaplant America w stanie Georgia. Inwestycja stanowi kluczowy element amerykańskiego programu automatyzacji o wartości 21 miliardów dolarów i ma na celu nie tylko zwiększenie efektywności produkcji, ale i wzmocnienie pozycji Hyundaia na rynku pojazdów elektrycznych w USA.

 

Przełomowy krok ku automatyzacji

Hyundai ogłosił, że do końca 2025 roku roboty Atlas będą odpowiedzialne za nawet 40% zadań związanych z montażem pojazdów w zakładzie Metaplant America w stanie Georgia. Maszyny, opracowane przez Boston Dynamics – firmę przejętą przez koreańskiego producenta w 2021 roku – będą zastępować ludzi w zadaniach wymagających siły fizycznej, takich jak montaż drzwi i przenoszenie ciężkich komponentów.

Oprócz humanoidalnych robotów Atlas, Hyundai od dłuższego czasu korzysta już z czteronożnych robotów Spot, które realizują inspekcje przemysłowe. Koncern planuje rozszerzenie automatyzacji także na inne etapy produkcji, w tym prasowanie i spawanie.

Współpraca z Boston Dynamics ma charakter długofalowy – Hyundai zamierza zakupić dziesiątki tysięcy robotów, co ma umożliwić globalną transformację jego zakładów produkcyjnych w kierunku pełnej automatyzacji.

 

Boston Dynamics

 

USA kluczowym rynkiem w cieniu wojny celnej

Automatyzacja stanowi istotną część planu inwestycyjnego Hyundaia w USA, który opiewa na 21 miliardów dolarów. Z tej sumy aż 6 miliardów przeznaczono bezpośrednio na innowacje technologiczne, automatyzację i partnerstwa strategiczne. Równocześnie firma zmaga się z konsekwencjami amerykańskich taryf celnych na pojazdy importowane, co dodatkowo motywuje do lokowania produkcji bezpośrednio na terenie Stanów Zjednoczonych.

Mimo globalnego spadku sprzedaży o 2% w ubiegłym roku, wyniki Hyundaia w USA poszły w górę o 4%, osiągając poziom 1,9 miliona sprzedanych pojazdów. To właśnie Ameryka Północna pozostaje największym rynkiem zbytu koreańskiego producenta.

Nowa fabryka w Georgii ma w pierwszym etapie produkować 100 tysięcy pojazdów elektrycznych i hybrydowych rocznie. W dalszej perspektywie Hyundai planuje zwiększenie mocy produkcyjnych do 500 tysięcy pojazdów rocznie w tym zakładzie, a także rozbudowę możliwości wytwórczych w fabryce w Alabamie. Celem jest osiągnięcie poziomu 1,2 miliona pojazdów rocznie produkowanych w USA – o 70% więcej niż w 2024 roku.

 

Koszt, konkurencyjność i sztuczna inteligencja

Według analityka Lee Jae-ila z Eugene Investment & Securities, „pojazdy hybrydowe o korzystnym stosunku ceny do jakości znacząco wzmocniły pozycję marki Hyundai”. Dzięki inwestycjom w automatyzację producent liczy na dalsze obniżenie kosztów jednostkowych i utrzymanie konkurencyjnych cen, zwłaszcza w kluczowym dla siebie segmencie średniej klasy.

Jak zaznaczył prezes Hyundai Motor America, Jose Munoz, firma nie planuje podnosić cen przed czerwcem, mimo rosnących kosztów. To element strategii utrzymania pozycji na rynku w obliczu niepewności gospodarczej i możliwych dalszych zmian w polityce celnej USA.

Roboty Atlas, obok swojej „siły fizycznej”, mają być w przyszłości również nośnikiem zaawansowanej analityki i sztucznej inteligencji, co w połączeniu z danymi z czujników i systemów predykcyjnych ma otworzyć drogę do w pełni inteligentnych linii produkcyjnych.