IBM wprowadza generatywną AI, która komentuje i analizuje przebieg Wimbledonu – IBM AI Draw Analysis tworzy zupełnie nowe statystyki

IBM wspólnie z The All England Lawn Tennis Club ogłaszają wprowadzenie nowych narzędzi cyfrowych dla fanów Wimbledonu. Funkcjonalność korzystającą z generatywnej sztucznej inteligencji IBM watsonx, dzięki której tworzone będą komentarze do wszystkich najważniejszych fragmentów wideo z meczów Wimbledonu. Co ważne po raz pierwszy w historii tenisa, dzięki modułom statystycznym rozwiązania IBM AI Draw Analysis można będzie sprawdzić, jak wygląda najkorzystniejsza ścieżka dla gracza, od momentu losowania aż do potencjalnego finału.

 

IBM AI Commentary – sztuczna inteligencja komentuje Wimbledon

Nowa funkcja AI Commentary zaoferuje fanom rozgrywek komentarz dźwiękowy do najważniejszych fragmentów meczów, wraz z opisami, które będzie można włączać i wyłączać na życzenie. Ten nowy rodzaj treści będzie ciekawym uzupełnieniem komentarzy ekspertów. Narzędzie będzie dostępne w aplikacji mobilnej – Wimbledon oraz na stronie wimbledon.com.

 

„Współpracując z naszymi partnerami, ciągle wprowadzamy innowacyjne rozwiązania dla fanów Wimbledonu. Dzięki nim, bez względu na miejsce na świecie, mogą oni jeszcze intensywniej śledzić rywalizację podczas mistrzostw. W tym roku wprowadzamy nowe funkcje do naszych platform cyfrowych, wykorzystujących najnowszą technologię sztucznej inteligencji IBM. Umożliwią one fanom jeszcze lepszy wgląd w statystki dotyczące losowania gry pojedynczej i dadzą dostęp do większej liczby komentarzy z szerokiej gamy meczów” – mówi Usama Al-Qassab, Marketing & Commercial Director w The All England Club.

 

Podczas tworzenia nowych funkcjonalności, eksperci z działu IBM iX – IBM Consulting, przy współpracy z The All England Club, wykorzystali modele bazowe (ang. foundation models) platformy watsonx i dodatkowo dotrenowali je specjalistycznymi pojęciami używanymi w tenisie. Generatywna sztuczna inteligencja, stworzona na tych modelach bazowych została wykorzystana do tworzenia narracji o zróżnicowanej strukturze zdań i słownictwie, tak aby treści były jeszcze bardziej ciekawe i angażujące dla widzów.

 

 

„Poprzez zastosowanie innowacyjnych technologii, z wykorzystaniem modeli bazowych i generatywnej sztucznej inteligencji watsonx, wprowadzamy zupełnie nowe możliwości cyfrowego wglądu i tym samym zaangażowania użytkowników w Wimbledon 2023. Obserwujemy, jak te technologie przyczyniają się do zwiększenia liczby widzów poprzez tworzenie unikalnych cyfrowych doświadczeń. Platforma sztucznej inteligencji i danych, której IBM używa do tworzenia wyjątkowych wrażeń dla fanów Wimbledonu, to ta sama technologia, której używamy do napędzania transformacji biznesowej z klientami we wszystkich sektorach i branżach” – zaznacza Jonathan Adashek, Senior Vice President of Marketing and Communications, IBM.

 

IBM AI Draw Analysis sztuczna inteligencja analizuje drabinkę Wimbledonu

Kolejną nową funkcją, wprowadzoną przez IBM w tym roku, jest IBM AI Draw Analysis – pierwsza tego typu statystyka w tenisie, która wykorzystuje sztuczną inteligencję do określenia, jak korzystnie wypadło losowanie oraz jak może wyglądać najkorzystniejsza ścieżka w dotarciu do finału. Analiza wyniku losowania danego zawodnika oparta jest na wielu czynnikach, w tym meczach gracza z potencjalnymi przyszłymi przeciwnikami i tym, jak jego pozycja w losowaniu wypada w porównaniu z konkurentami. Ten nowy wgląd pomoże fanom tenisa odkryć anomalie i potencjalne niespodzianki w losowaniu gry pojedynczej, które nie byłyby widoczne, patrząc tylko na ranking graczy, inspirując do większej debaty i zaangażowania społeczności fanów.

 

„Sztuczna inteligencja (AI) jest atrybutem współczesnych, cyfrowych społeczności i jako taka towarzyszy nam od dłuższego czasu. AI jest jednym z fundamentów rozwiązań IBM – samodoskonalące się procesy i narzędzia, intuicyjna komunikacja z użytkownikami, automatyzacja to tylko przykładowe obszary AI w biznesie, rozwijane przez nas od wielu lat.  Zmiany technologiczne, w szczególności w obszarze konwersacyjnego AI, w ostatnich miesiącach jeszcze bardziej przyspieszyły i stale przyspieszają, generując nowe możliwości uzyskiwania korzyści zarówno w wymiarze biznesowym, jak i społecznym. Przykładowo na Wimbledonie, AI poszerzy i uzupełni relacje na żywo, przyczyniając się także do rozbudowy bazy wiedzy na temat kolejnych osiągnięć w tenisie” – podkreśla Marcin Gajdziński, Dyrektor Generalny IBM na Polskę, Kraje Bałtyckie i Ukrainę. 

 

Wprowadzone w tym roku, nowe funkcjonalności uzupełnią pakiet cyfrowych narzędzi AI dostępnych dla fanów w aplikacji mobilnej Wimbledon i na stronie wimbledon.com. W ich skład wejdą IBM Power Index Leaderboard (indeks mocy danego zawodnika), IBM Match Insights (analiza przedmeczowa) oraz spersonalizowane Highlights Reels (spersonalizowane najciekawsze fragmenty wideo z meczów) i rekomendacje. IBM Watson AI, w chmurze IBM przeanalizuje ponad 100 000 punktów danych powiązanych z każdym uderzeniem, jakie zostanie rozegrane podczas turnieju. Pozwoli to fanom tenisa jeszcze bardziej zagłębić się w analizę gry ulubionych zawodników, obserwować, jak wypadają na tle swoich przeciwników i trafniej typować kto ma szansę wygrać. Dzięki temu widzowie otrzymają narzędzie, ułatwiające na bieżąco zbieranie informacji na temat tych graczy, którym kibicują.

 

„Dodatkowo element statystyczny AI, w inny niż dotychczas sposób, wesprze analizę rywalizacji na korcie, dostarczając zaangażowanym użytkownikom, zupełnie nowych informacji, zestawień, a przez to wrażeń” – dodaje Marcin Gajdziński.

 

Turniej Wimbledonu trwa do 16 lipca 2023 roku. Aby sprawdzić, jak działa najnowsza technologia, odwiedź stronę wimbledon.com lub pobierz aplikację mobilną Wimbledon, dostępną w App Store oraz w Google Play Store.

 

IT Champions 2023 – Niezwykle prestiżowe nagrody branżowe, wydawnictwa IT Reseller zostały wręczone! Poznaj zwycięzców!