ID Logistics: blisko połowa polskich firm uważa swoje środowisko za innowacyjne, ale tylko 23% wdraża jakiekolwiek innowacje
Raport „Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?” zrealizowany na zlecenie ID Logistics pokazał, że aż 19% firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty ściśle łączy swoje przetrwanie z rozwojem AI.
„Prawie połowa firm w Polsce postrzega się jako innowacyjne, jednak własne rozwiązania z tego obszaru wdraża zaledwie co czwarta. Jednocześnie zaledwie 19% przedsiębiorstw swoje przetrwanie na rynku uzależnia od rozwoju sztucznej inteligencji. Główną korzyścią wynikającą z implementacji AI jest optymalizacja procesów. Zdecydowanie największą barierą inwestycji pozostają wysokie koszty wdrożeń. Takie dane płyną z najnowszego raportu przygotowanego przez K+Research na zlecenie firmy ID Logistics. W badaniu wzięło udział 400 przedstawicieli firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty” – napisano w notatce dołączonej do badania.
Na pytanie, czy dana firma sama wdraża innowacyjne rozwiązania, średnia odpowiedzi pozytywnych była równa 23%, a największy odsetek własnych wdrożeń deklarują przedstawiciele sektora e-commerce (31%). Najsłabiej wypadło FMCG z wynikiem 16%.
Co ciekawe, badanie pokazuje, że 47% firm postrzega swoje środowisko pracy jako innowacyjne, zaś neutralny stosunek do tego zagadnienia ma co 3 respondent. Najwyżej pod tym względem oceniły się firmy z branży retail (53%), zaś najsłabiej fashion&beauty (42%). Jako innowacyjne częściej postrzegają się firmy większe i działające również poza granicami Polski.
Ponad połowa (54%) firm uczestniczących w badaniu dostrzega wzrost znaczenia innowacyjności w branży, w której działają. Najczęściej wskazywanym kierunkiem rozwoju jest automatyzacja (52%).
Na drugim miejscu, jeśli chodzi o innowacyjność, znalazła się sztuczna inteligencja (34%). Bez względu na rodzaj narzędzia kluczową korzyścią wynikającą z wdrożeń – zdaniem respondentów – jest przyspieszenie procesów (53%). Dalej we wskazaniach znalazły się oszczędność energii i wzmocnienie oferty. W przypadku największych barier nad pozostałymi odpowiedziami górują wysokie koszty wdrożeń (58%). Co szczególnie istotne i optymistyczne, znacznie mniej firm wskazało na niewystarczającą technologię i niechęć do podjęcia ryzyka, podano także.
„Z badania ID Logistics wynika także, że niewielki odsetek firm w Polsce korzysta z rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję. Przyznaje się do tego jedynie 21% respondentów. Częściej z takich procesów korzystają firmy z branży e-commerce oraz przedsiębiorstwa, które osiągnęły w 2023 roku wysokie przychody (powyżej 20 mln zł), działające także poza polskim rynkiem. Część obaw związanych w wdrożeniem AI dotyczy także kwestii bezpieczeństwa danych (cyberbezpieczeństwa)” – podsumowano dalej.