IDC: globalny rynek oprogramowania AI do 2027 roku osiągnie niemal 280 miliardów dolarów
AI to nie tylko ChatGPT, Dall-E czy inne modele generatywne. Chociaż ich obecność została, z wiadomych względów, najbardziej dostrzeżona przez masowego odbiorcę, stanowią one jedynie pewną część potężnego rynku, który intensywnie rośnie.
Sztuczna inteligencja to do całkiem niedawna był głównie branżowy buzzword – pewnego rodzaju hasło, które było nośne, ale nie stało za nim zbyt wiele widocznych gołym okiem zastosowań. Te pozostawały schowane przez zwykłym obserwatorem, nawet jeśli w jakimś sensie wspomagały technologiczną rzeczywistość. Dziś jest inaczej. AI to rynek, a najnowsze prognozy IDC ukazują jego potencjał w najbliższej przyszłości. Zdaniem analityków, pomimo potencjalnych zagrożeń i wyzwań organizacje są przekonane, że wdrożenie sztucznej inteligencji będzie nadal miało kluczowe znaczenie dla zabezpieczenia ich działalności biznesowej na przyszłość i wyprzedzenia konkurencji.
Z ostatniej prognozy IDC wynika, że światowy rynek oprogramowania opartego na sztucznej inteligencji (AI) wzrośnie z 64 miliardów dolarów w 2022 r. do prawie 251 miliardów dolarów w 2027 r., odnotowując CAGR na poziomie 31,4%. Prognoza obejmuje różnorodne formy oprogramowania korzystającego z algorytmów sztucznej inteligencji. Nie obejmuje jednak platform i aplikacji generatywnej sztucznej inteligencji, które według IDC wygenerują przychody w wysokości 28,3 miliarda dolarów do 2027 roku. Razem to prawie 280 miliardów dolarów!
„Firmy zdają sobie sprawę, że korzystanie z najnowocześniejszych technologii jest nie tylko strategiczną koniecznością, ale także kluczowym czynnikiem osiągnięcia długoterminowego sukcesu. Pomimo potencjalnych zagrożeń i wyzwań organizacje są przekonane, że przyjęcie „sztucznej inteligencji będzie nadal miało kluczowe znaczenie dla przyszłości” sprawdzanie operacji biznesowych i wyprzedzanie konkurencji” – powiedział Raghunandhan Kuppuswamy, kierownik ds. badań w dziale Sztucznej Inteligencji i Automatyzacji, IDC.
Aplikacje AI są obecnie największą kategorią oprogramowania AI i do 2023 r. będą stanowić około jedną trzecią całkowitych przychodów rynku. Kategoria ta obejmuje wspólne zarządzanie treścią i przepływem pracy, zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa (ERM), kontrolę łańcucha dostaw, produkcję i operacje, inżynierię . oraz aplikacje do zarządzania relacjami z klientami (CRM). Wzrost przychodów w kategorii aplikacji AI będzie opóźniony w stosunku do całego rynku z pięcioletnim CAGR na poziomie 21,1%.
Drugą co do wielkości kategorią pod względem przychodów w 2023 roku są platformy sztucznej inteligencji. Przy drugiej najszybszej stopie wzrostu w okresie prognozy 2023–2027 (na poziomie 35,8%) platformy sztucznej inteligencji będą przez większość prognozy największą kategorią przychodów. Platformy AI ułatwiają opracowywanie modeli i aplikacji sztucznej inteligencji, takich jak inteligentni asystenci, którzy mogą naśladować ludzkie zdolności poznawcze.
Analitycy zwracają jednak uwagę na aspekty, które często wymykają się podstawowym prognozom biznesowym dla rynku AI. Ritu Jyoti, wiceprezes grupy ds. usług doradczych i badań rynku globalnego w dziale Sztuczne Inteligencja i automatyzacja w IDC. „Ponieważ firmy nadal inwestują w sztuczną inteligencję, muszą być przygotowane na sprostanie wyzwaniom i priorytetowe traktowanie kwestii etycznych, aby zmaksymalizować długoterminowy zwrot z inwestycji”.
Obraz w nagłówku tego tekstu to też efekt pracy AI. Poprosiłem generatywny model o stworzenie autoportretu.