IDC: spada liczba dostarczanych na rynek urządzeń typu wearables. Mamy dostatecznie dużo smartwatchy?
Nowe badania przeprowadzone przez IDC za pośrednictwem IDC Tracker ujawniły, że rynek rozwiązań noszonych tzw. wearables stanął przed trudnym drugim kwartałem, a globalne dostawy spadły o 6,9% rok do roku do 107,4 miliona sztuk.
Badania pokazują, że popyt na urządzenia do noszenia spadł z powodu takich czynników, jak rosnąca inflacja, obawy związane z recesją, zwiększone wydatki na inne kategorie niezwiązane z technologią. Nie bez znaczenia jest także to, że rynek ten ma za sobą gwałtowny wzrost w ciągu ostatnich dwóch lat. Kluczowi gracze rynkowi sektora nadal pozostają tacy sami. Nie zmienia się także struktura, wedle której mniejsze marki nadal dążą do niższych punktów cenowych, co z kolei wywiera presję na obniżenie średnich cen sprzedaży.
Jitesh Ubrani, kierownik ds. badań w IDC Mobility and Consumer Device Trackers, mówi, że chociaż popyt jest niski, a kursy walut dodatkowo komplikują rynek, firmy kontynuują wprowadzanie na rynek dużych produktów: „To niefortunne, że firmy takie jak Apple, Samsung i Google są w trakcie wypuszczania większej liczby inteligentnych zegarków premium w czasie, gdy apetyt na drogie produkty pozostaje pod znakiem zapytania (…) I chociaż ceny niektórych nowych produktów pozostają takie same jak w poprzedniej generacji, siła dolara amerykańskiego utrudnia zakup w lokalnych walutach na całym świecie”.
IDC prognozuje, że dostawy na cały rok 2022 pozostaną na niezmienionym poziomie 535,5 mln sztuk, ale przewiduje również, że wzrost powróci w 2023 r., ponieważ popyt na zegarki i inne urządzenia do noszenia wzrośnie z powodu nowych nabywców na rynkach wschodzących i wymiany na rynkach dojrzałych.
„Ponieważ rynek urządzeń do noszenia robi powolne kroki w kierunku dojrzałości, w końcu obliczy przypływy i odpływy między rekordowymi wolumenami, które widzieliśmy podczas pandemii, a tym, co widzimy dzisiaj. Ale ogólnie rzecz biorąc, trend utrzymuje się w górę, tylko w wolniejszym tempie, konsumenci szukają zamienników, a liczba nowych użytkowników zaczyna spadać” – powiedział Ramon T. Llamas, research director, Mobile Devices, AR/VR w IDC.
Badanie zostało poparte danymi z IDC Tracker, który zapewnia dokładną i terminową wielkość rynku, udział dostawców i prognozy dla setek rynków technologicznych z ponad 100 krajów na całym świecie. Korzystając z własnych narzędzi i procesów badawczych, Trackery IDC są aktualizowane co pół roku, co kwartał i co miesiąc.