IDC: Światowe dostawy tabletów wzrosły o 20,4% w III kwartale 2024 roku

Światowe dostawy tabletów wzrosły o 20,4% w III kwartale 2024 r., osiągając łącznie poziom 39,6 mln sztuk, zgodnie ze wstępnymi danymi z International Data Corporation (IDC) Worldwide Quarterly Personal Computing Device Tracker. 

Kiepskie wyniki rynkowe w 2023 r. podkreślają wzrost w porównaniach rok do roku. Optymizm w branży nieśmiało rośnie. W ostatnich kwartałach nastąpiło kilka odświeżeń urządzeń, a aktywne zgłoszenia kanałów zostały przeprowadzone w celu przygotowania się do głównych wydarzeń promocyjnych i okresu świątecznego. Innowacje AI przynoszą falę bardzo potrzebnego optymizmu na rynku tabletów, wzbudzając zainteresowanie konsumentów i potencjalnie wyższe średnie ceny sprzedaży.

Apple sprzedało 12,6 miliona sztuk, odnotowując skromny wzrost o 1,4% rok do roku w tym kwartale. Sezon powrotu do szkoły pomógł zwiększyć sprzedaż nowo wprowadzonego modelu iPada Air. Nowy iPad Pro wypadł poniżej oczekiwań, ponieważ jego ceny są zbyt wysokie i nieatrakcyjne na rynkach wschodzących.

Samsung miał świetny II kw. z 7,1 milionami dostarczonych sztuk i wzrostem rok do roku o 18,3%. W tym kwartale wprowadzili na rynek więcej tabletów premium, takich jak Galaxy Tab S10 Ultra i Galaxy Tab S10+ z funkcjami AI. W III kwartale ich modele Galaxy A9 z niższej półki napędzały sprzedaż w większości regionów. Wdrożenia komercyjne również odegrały kluczową rolę w napędzaniu dostaw Samsunga.

Amazon.com powrócił do pierwszej piątki i zapewnił sobie trzecią pozycję w III kwartale z dostawą 4,6 miliona sztuk i wzrostem rok do roku o 111,3%. Ich udział w rynku wzrósł również o 6 punktów procentowych. Firma odświeżyła swój model Fire HD 8 o kilka nowych narzędzi AI do końca kwartału. Sprzedaż w III kwartale pochodziła głównie z ich ofert Prime Day. Dostawca miał dwa Prime Days w tym roku i oferował zniżki na większość swoich modeli.

Huawei pozostał na czwartej pozycji w tym kwartale i odnotował solidny wzrost o 44,1% rok do roku i dostawy 3,2 miliona sztuk. Huawei wprowadził na rynek kilka nowych produktów zarówno na rynek konsumencki, jak i komercyjny, co pomogło zwiększyć wzrost dostaw w III kwartale. Spośród tych nowych modeli MatePad SE 11 wniósł znaczący wkład do wzrostu ze względu na swoją konkurencyjną cenę.

Z kolei Lenovo spadło na piątą pozycję w tym kwartale. Mimo to sprzedaż firmy wzrosła o 14,7% rok do roku z 3 milionami dostarczonych sztuk. Ze względu na niższą bazę porównywalną z III kwartałem 2023 roku, większość regionów odnotowała wzrost w tym kwartale. Odnotowano również znaczną poprawę wyników na rynku komercyjnym. Największy wzrost nastąpił w ChRL i Europie Zachodniej.

„Istnieje kilka atrakcyjnych możliwości dla dostawców, aby zwiększyć swoją obecność na rynku tabletów – współpraca z instytucjami edukacyjnymi, rozrywka i gry, łączność między urządzeniami, integracje w opiece zdrowotnej i wiele innych. Wdrożenie funkcji opartych na sztucznej inteligencji w celu ulepszenia doświadczeń użytkownika ułatwi wzrost w tych obszarach. Ostatnie innowacje w dziedzinie sztucznej inteligencji zaczęły przyciągać konsumentów chętnych do płacenia wyższej ceny – powiedziała Anuroopa Nataraj, starsza analityczka ds. badań w IDC Mobility and Consumer Device Trackers. – W miarę rozwoju funkcji i aplikacji sztucznej inteligencji coraz więcej konsumentów będzie priorytetowo traktować te zaawansowane możliwości przy kolejnych zakupach”.