Innovation@Amazon 2019 – internetowy gigant opowiada o domach przyszłości, zrobotyzowanych magazynach i o tym, jak można zbudować „własnego Netflixa”.
W ostatnią sobotę, w Gdańsku, odbyła się konferencja Innovation@Amazon. Firma, która zaczynała jako internetowa księgarnia jest obecnie jednym z największych przedsiębiorstw działających w sieci, więc na miejscu nie mogło nas zabraknąć. I tu przyznaję: na niewielu konferencjach w branży dostajemy tak dużą porcję wiedzy technicznej.
Na miejsce wydarzenia wybrano Teatr Szekspirowski w Gdańsku – budowlę dość niezwykłą, bo sięgającą do schematów oryginalnych teatrów z czasów elżbietańskich, ale ubranych w nowoczesną, XXI-wieczną formę. Do samej organizacji mogę mieć tylko jedno zastrzeżenie. W zapowiedzi chwalono się, że konferencję poprowadzi Alexa. To byłoby interesujące, gdyby to rzeczywiście AI Amazonu prowadziło wydarzenie, ale wydaje się, że rola Alexy była jedynie ograniczona do udostępnienia głosu. Ani razu Alexa nie wyszła poza zapowiedzenie kolejnego mówcy czy podziękowanie za wygłoszoną prelekcję. Szkoda. Niesamowicie ubarwiłoby to wydarzenie. Z drugiej strony, miało ono znacznie bardziej techniczny charakter niż większość konferencji, na których bywam, a całość miała zdecydowanie mniej marketingowej otoczki.
Na sam początek, przywitani przez Rafała Kuklińskiego, dyrektora działu Text-to-speach w gdańskim Amazon Developement Center, wysłuchaliśmy wystąpienia Barbary Pogorzelskiej o Amazon SageMaker. Jest to platforma uczenia maszynowego w chmurze, która została uruchomiona w listopadzie 2017 r. SageMaker umożliwia programistom tworzenie, szkolenie i wdrażanie modeli uczenia maszynowego w chmurze, na systemach wbudowanych i urządzeniach brzegowych. Dowiedzieliśmy się także jak realizowane jest np. rozpoznawanie obiektów na obrazach przez AI Amazonu oraz jak wykorzystywać narzędzia dostępne w chmurze AWS.
Pełen proces uczenia maszynowego, czyli jak program „uczy się” nowych rzeczy, przedstawił Giuseppe Porcelli, architekt rozwiązań ML. Proces jest oczywiście wieloetapowy, ale został nam wyjaśniony dość dokładnie.
Max Amordeluso, Lead Evangelist for Amazon Alexa EU, opowiedział o tym co potrafi Alexa. A potrafi dużo, właściwie coraz więcej. Amazon nie ukrywa, że w komunikacji głosowej z urządzeniami upatruje przyszłości naszej interakcji z maszynami. Firma wskazuje, że to właściwie naturalne następstwo rozwoju technologii. Jako pewnego przedstawienia tego faktu użyto… fragmentu filmu „Star Trek IV: Powrót na Ziemię” z 1986 roku. Konkretnie tego:
Rzeczywiście za jakiś czas może okazać się, że z maszynami częściej będziemy rozmawiali niż klikali czy stukali w klawiaturę. To zrozumiałe, bo, jak podkreślają przedstawiciele Amazonu, mowa jest naszym naturalnym sposobem komunikowania się i maszyna musi się do tego z czasem dostosować. To jaki jest stan aktualnego przystosowania do rozumienia ludzkiej mowy mogliśmy sprawdzić w specjalnie przygotowanej strefie prezentacyjnej „udającej” mieszkanie.
Tomasz Stachlewski, Principal Solutions Architect w Amazon Web Services, opowiedział o tym jak „zbudować własnego Netflixa”… przy czym sam przyznał, że tytuł prezentacji jest odrobinę clickbaitowy. Samej prezentacji to nie zaszkodziło, bowiem usłyszeliśmy o tym jak działa infrastruktura AWS, w jaki sposób można z niej skorzystać by np. mieć pewność stałego działania uruchomionych przez nas serwisów, jak sprawić, by użytkownicy z różnych krajów byli kierowani z ich zapytaniami do serwerów Amazonu znajdujących się po prostu bliżej. Zresztą na samej prezentacji się nie skończyło, bo ze sceny uruchomiono prostą stronę z trzema kreskówkami i na jej przykładzie pokazano jak zachowuje się w przypadku różnych sytuacji – np. gdy przestanie działać jeden z serwisów składowych.
Amir Saffari, Senior Applied Science Manager CoreAI, opowiedział natomiast o tym jak AI wyszukuje dla nas informacje. M.in. usłyszeliśmy o sposobie działania wyszukiwań słownikowych, kontekstowych oraz rozumieniu języka naturalnego.
Na koniec konferencji Stefano La Rovere, szef europejskiego Advanced Technology Department opowiedział m.in. o technologiach automatyzacji, jakie Amazon wykorzystuje w swoich placówkach. Usłyszeliśmy m.in. o tym jak Amazon korzysta z robotów-dostawców, sprawnie docierających na miejsce w magazynach internetowego giganta.
Miałem okazję porozmawiać zarówno z Rafałem Kuklińskim, jak i Stefano La Rovere, zarówno na tematy związane z Alexą, jak i wpływem automatyzacji na działanie przedsiębiorstw i społeczeństw. Obydwa wywiady już niedługo na łamach IT Reseller.