Innowacyjność – kompetencje mają kluczowe znaczenie, szczególnie, że zmiany zachodzące na rynku nie będą zwalniać tempa i coraz trudniej będzie za nimi nadążyć.

Przedsiębiorcy dostrzegają potencjał drzemiący w cyfrowej transformacji. 92% przedstawicieli europejskiego sektora MŚP, którzy wzięli udział w badaniu Ricoh wskazuje, że ta ma znaczący wpływ na ich branżę, ale tylko 41% z nich jest gotowa na zmiany, które przyniesie. 41% badanych przyznaje, że przegapiło szansę na rozwój, ponieważ byli niewystarczająco innowacyjni, a 33% próbowało wdrożyć nowe rozwiązania, ale bezskutecznie. Ogromne znaczenie w tym procesie mają kompetencje i postawa pracowników. Szczególnie, że zmiany zachodzące na rynku nie będą zwalniać tempa i coraz trudniej będzie za nimi nadążyć.

 

Jakie czynniki mają największe znaczenie dla zmian, których jesteśmy obecnie świadkami? Zdaniem badanych najważniejsze to: niepewność gospodarcza (25%), rosnąca automatyzacja (27%), zmiany prawne (27%), rosnące oczekiwania konsumentów (31%) i coraz większa konkurencja (31%).

 

Co ma kluczowe znaczenie dla rozwoju innowacyjności?

 

Nowoczesne technologie

Nowoczesne technologie to według badanych narzędzia, które pozwolą ich firmie działać w sposób bardziej innowacyjny, 46% przyznaje, że lepszy dostęp do technologii cyfrowych pomógłby im we wprowadzaniu innowacji. 59% uznaje dostęp do technologii klasy korporacyjnej (59%) i stworzenie innowacyjnego środowiska pracy (58%) za elementy, które wpłyną na poprawę ich pozycji względem konkurencji. Barierą powstrzymującą firmy od inwestycji w tym obszarze pozostają koszty. Wskazuje ją 50% badanych.

 

Zasoby ludzkie i kompetencje

Bardzo duże znacznie mają również umiejętności i postawa pracowników. 45% przedstawicieli firm z sektora MŚP chce zachęcać pracowników do dzielenia się pomysłami i większej kreatywności w działaniu. Wiąże się to z inicjowaniem innowacyjności wewnątrz organizacji i z odchodzeniem od tradycyjnego, sztywnego modelu zarządzania. W związku z tym, 41% badanych planuje wprowadzić dodatkowe nagrody za nieszablonowe podejście do wykonywanych obowiązków. 48% badanych chce rozwijać zespół ludzi o wyższym poziomie kompetencji cyfrowych i technologicznych. Co ważne, nie liczą się jedynie twarde kwalifikacje. 68% precyzuje, że te osoby muszą również charakteryzować się wysokimi umiejętnościami komunikacyjnymi.