Innowacyjność nie jest dzisiaj już wyborem, ale koniecznością, aby firma mogła się utrzymać na konkurencyjnym rynku, ale głównym wyzwaniem jest postawa menedżerów którzy się jej obawiają.

Innowacyjność nie jest dzisiaj dla firmy wyborem, ale koniecznością, aby utrzymać się na konkurencyjnym rynku. Innowacyjna firma to niekoniecznie ta, która inwestuje najwięcej w działy badań i rozwoju czy wykorzystuje najbardziej zaawansowane technologie. Innowacyjność to sposób myślenia i działania, których podstawą jest otwartość na różnorodność, elastyczność i zwinność. Kultura innowacyjności może rozkwitać tam, gdzie panują warunki sprzyjające takim właśnie postawom. Great Culture to Innovate®, firma doradcza, która pomaga firmom wzmacniać ich potencjał w obszarze innowacyjności, przeprowadziła ogólnopolskie badanie na reprezentatywnej próbie osób pracujących[1], aby dowiedzieć się, jak postrzegana jest innowacyjność firm działających w Polsce oraz jakie stoją przed nimi wyzwania.

 

Okazało się, że aż 62% respondentów zgodziło się z ogólnym stwierdzeniem „Kultura tej organizacji zachęca pracowników do poszukiwania innowacji.”. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że kultura innowacyjności w polskich firmach ma się całkiem dobrze. Ankietowanych poproszono jednak jeszcze o różne szczegółowe oceny dotyczące funkcjonowania firmy oraz pracy w niej. Co ciekawe, głównym pozytywem okazała się własna wiedza respondentów o mocnych i słabych stronach firmy oraz o jej otoczeniu. Choć trudno powiedzieć, czy taka samoocena jest adekwatna, to jednak zdaje się być symptomem dobrego samopoczucia czy pewności siebie. Kolejnym atutem było poczucie swobody w wykonywaniu powierzonych zadań. Ten drugi atut akurat koresponduje z preferencjami wyrażonymi przez respondentów, ponieważ 70% osób woli osobiście odpowiadać za wyniki wykonywanych zadań niż dzielić tę odpowiedzialność z innymi.

 

 

Dobra wiedza, pewność siebie i samodzielność czy też swoboda to niewątpliwie sprzymierzeńcy innowacyjności. Potrzeba jednak jeszcze bardzo mocnego wsparcia ze strony organizacji. I tu sondaż ujawnił pewne niedobory polskich firm. Poza tym, że często brakuje środków (materialnych) na nowe inicjatywy, to w ocenie respondentów menedżerowie nie spieszą ze wspieraniem rozwoju innowacyjności. Zaledwie 49% ankietowanych jest innego zdania, w tym tylko 45% osób zajmujących stanowiska niekierownicze.

 

 

Czy powodem takiej postawy menedżerów jest niedobór środków materialnych? Mogłyby o tym świadczyć dane mówiące o częstym braku nagród dla osób, które wnoszą coś ważnego dla organizacji. Tyle, że nagrody mogą być materialne, jak i niematerialne w formie uznania. Chodzi także o coś innego – o raczej niską tolerancję porażek inicjatyw podejmowanych przez pracowników.

 

Wydaje się, że priorytetem w rozwijaniu kultury innowacyjności w polskich firmach powinien być wysiłek w takie przygotowanie menedżerów, aby stanowili oni wsparcie dla kreatywności i samodzielności pracowników. Liderzy, którzy sami potrafią sprostać wyzwaniom, jakie towarzyszą zmianom, a także dzielić się ważnymi informacjami ze swoim zespołem, wzbudzają u pracowników chęć wyjścia poza rutynę i otwarcia na zmiany. Nagroda za inicjatywę, a także pewność, że konsekwencją ewentualnej porażki nie będzie kara, stanowią dla pracowników jasny przekaz, że firma jest zdecydowana sprzyjać innowacyjnemu podejściu do powierzanych zadań.

 

 

***

Great Culture to Innovate®, to zespół ekspertów, których celem jest wspieranie organizacji dążących do tworzenia i wspierania w firmie kultury promującej innowacyjność.

[1] Sondaż został przeprowadzony w marcu 2019 r. na zlecenie Great Culture to Innovate® w Polsce przez firmę NORSTAT metodą CAWI i objął reprezentatywną próbę 1047 osób pracujących, będących użytkownikami internetu (z wyłączeniem osób pracujących w sferze budżetowej).