Intel i MEN rozszerzają pilotaż pracowni AI. Do 2026 roku 12 000 szkół zyska AI PC i laboratoria sztucznej inteligencji

Polska przygotowuje się na ogólnokrajową transformację cyfrową edukacji. Po pomyślnym pilotażu laboratoriów sztucznej inteligencji w sześciu szkołach Intel i Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedzieli rozszerzenie programu na 12 000 placówek w całym kraju. Inicjatywa realizowana jest we współpracy z Dell, HP Inc., Lenovo oraz Microsoft.
Nowy wymiar edukacji – AI PC i pracownie sztucznej inteligencji w szkołach
Od 2019 roku Intel, we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej i partnerami technologicznymi, prowadzi programy edukacyjne dotyczące sztucznej inteligencji w Polsce. W ramach inicjatyw „AI for Youth” i „AI for Future Workforce” przeszkolono już ponad 250 nauczycieli i 5000 uczniów. Naturalną kontynuacją tych działań było uruchomienie pilotażu pracowni AI w sześciu szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, zarówno w miastach, jak i na terenach wiejskich.
Podczas konferencji „AI PC w edukacji” zapowiedziano rozszerzenie programu – do 2026 roku w ramach Krajowego Planu Odbudowy aż 12 000 szkół ma zostać wyposażonych w laboratoria sztucznej inteligencji. Program ma na celu rozwój kompetencji cyfrowych wśród uczniów i nauczycieli oraz integrację nowoczesnych narzędzi technologicznych z codziennym nauczaniem.

Andrzej Jankowski, ekspert ds. AI w firmie Intel
Partnerzy technologiczni – wspólne wsparcie dla edukacji cyfrowej
Pilotaż został zrealizowany dzięki zaangażowaniu Intela oraz partnerów: Dell, HP Inc., Lenovo i Microsoft. Szkoły objęte programem otrzymały m.in. zestawy specjalistycznego oprogramowania open source, umożliwiającego naukę i realizację projektów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, laptopy oraz Centrum Dystrybucji Usług – rozwiązanie wspomagające zarządzanie kontami uczniowskimi, udostępnianie materiałów edukacyjnych oraz przechowywanie sprzętu.
„Pilotaż pracowni AI wsparty przez Ministerstwo Edukacji Narodowej opiera się na sukcesie programów nauczania AI realizowanych przez Intela w Polsce. Pilotaż nie byłby możliwy bez wsparcia partnerów: firm Dell, HP Inc., Lenovo, oraz Microsoft. Połączenie ich sił pozwoliło na otwarcie sześciu pracowni AI. Cztery z nich to placówki z mniejszych miejscowości, na czym nam szczególnie zależało ze względu na chęć zapewniania uczniom jakościowego dostępu do edukacji cyfrowej, niezależnie od lokalizacji” – powiedział Michał Dżoga, Country Manager Intela w Polsce.
Program laboratoriów AI wspiera zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Oferuje interaktywne korepetycje, automatyczne ocenianie i generowanie zadań, tłumaczenia, planowanie nauki oraz dostęp do cyfrowych materiałów dydaktycznych. Co istotne – większość z tych narzędzi działa lokalnie, bez konieczności przesyłania danych do chmury.
„Programy takie jak ten są realnym wsparciem w świecie, w którym nowe technologie odgrywają coraz większą rolę” – podkreśliła Monika Widulińska ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Niepołomicach, biorącej udział w pilotażu.

Monika Widulińska, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Niepołomicach
AI PC – sprzęt nowej generacji dla uczniów i nauczycieli
Integralną częścią projektu są komputery AI PC wyposażone w procesory Intel® Core™ Ultra, umożliwiające lokalne przetwarzanie zadań związanych ze sztuczną inteligencją bez konieczności połączenia z internetem. Takie rozwiązanie nie tylko zwiększa prywatność użytkowników, ale także przyspiesza wykonywanie codziennych zadań edukacyjnych – nawet o 240 minut tygodniowo.
„Technologie oparte na AI mają coraz większy wpływ na edukację. AI PC umożliwiają użytkownikom rozwój praktycznych umiejętności i pomagają lepiej organizować codzienną naukę, a także umożliwiają skuteczne tworzenie innowacyjnych rozwiązań AI” – zaznaczył Andrzej Jankowski, ekspert ds. AI w firmie Intel.

Andrzej Jankowski i Michał Dżoga
Polscy uczniowie w czołówce światowej edukacji AI
Podczas konferencji zaprezentowano także sukcesy uczniów z Polski na arenie międzynarodowej. Zofia Remi, Tomasz Kozłowski i Wojciech Czubak – uczniowie Liceum Ogólnokształcącego w Iłży – zdobyli główną nagrodę w kategorii wiekowej 13–17 lat w konkursie Intel AI Global Impact Festival 2024. Ich projekt CMA (Comprehensive Medical Assistant) wspiera lekarzy w diagnostyce obrazowej i może zostać zintegrowany z systemami opieki zdrowotnej, aby poprawić jakość leczenia pacjentów i przeciwdziałać zjawisku wypalenia zawodowego, które – według danych – dotyka aż 60% lekarzy.

Twórcy Comprehensive Medical Assistant
Edukacja przyszłości już dziś
Program laboratoriów AI to przykład skutecznej integracji technologii z edukacją, nastawionej na równość szans, innowacyjność i bezpieczeństwo. Od 2025 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje wdrożyć kolejną inicjatywę – „Lekcja:AI” – obejmującą szkolenia z zakresu sztucznej inteligencji dla ponad 11 000 nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Nowe technologie nie zastępują nauczycieli, lecz wspierają ich w tworzeniu angażujących, interaktywnych lekcji. To również ogromna szansa dla uczniów, by już dziś rozwijać kompetencje przyszłości, niezbędne w świecie opartym na danych, automatyzacji i współpracy człowieka z AI.