Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Intel ostrożnie wchodzi w rynek produkcji układów dla klientów zewnętrznych – „niewielkie wolumeny” potwierdza CFO

Pomimo ambitnych planów rozwoju działalności foundry, Intel wciąż nie przyciągnął istotnej liczby zewnętrznych klientów do produkcji chipów w nowych procesach technologicznych 18A i 14A. Dyrektor finansowy firmy, David Zinsner, przyznał, że obecne wolumeny zamówień „nie są znaczące”.

 

Niewielkie zamówienia klientów

Podczas konferencji J.P. Morgan Global Technology, Media and Communications w Bostonie David Zinsner, dyrektor finansowy Intela, potwierdził, że liczba zamówień klientów zewnętrznych wobec nadchodzących procesów produkcyjnych firmy – 18A oraz 14A – pozostaje obecnie na niskim poziomie. Choć Intel poinformował w kwietniu, że kilku klientów testuje nowe układy, Zinsner stwierdził:

„Otrzymujemy układy testowe, a następnie niektórzy klienci się wycofują… więc obecnie wolumen zamówień nie jest znaczący”.

Ta sytuacja rzuca cień na realizację ogłoszonej w 2021 roku strategii IDM 2.0, której jednym z filarów jest rozbudowa działalności foundry – czyli produkcji układów scalonych na zlecenie innych firm technologicznych.

 

Intel 18A wafel krzemowy

 

Intel walczy o pozycję na rynku foundry

Nowym CEO Intela jest Lip-Bu Tan, znany z kierowania Cadence Design Systems oraz aktywności inwestycyjnej w sektorze półprzewodników. Mimo że przejął stery w trudnym momencie dla firmy, jego podejście nie zakłada radykalnej zmiany kursu. „To uczciwa ocena, że Lip-Bu nie myśli o wielkich zmianach” – zaznaczył Zinsner. Nowy szef Intela uprościł strukturę organizacyjną i skupił się na sprzedaży aktywów niezwiązanych z główną działalnością, takich jak część udziałów w Altera.

Pomimo braku przełomu w pozyskiwaniu zewnętrznych klientów, niektóre firmy, jak Nvidia i Broadcom, prowadzą testy produkcyjne z Intelem – poinformował Reuters już w marcu. Zinsner dodał również, że dział foundry ma osiągnąć rentowność dopiero w 2027 roku, zakładając przychody na poziomie niskich do średnich jednocyfrowych miliardów dolarów od klientów zewnętrznych.

 

Wzrost przychodów, ale głównie z produkcji własnej

W pierwszym kwartale 2025 roku segment foundry Intela wygenerował 4,7 miliarda dolarów przychodów, co oznacza wzrost o 7% rok do roku. Jednak jak zaznacza Zinsner, znaczną część tych wyników stanowią układy wytwarzane na potrzeby własne Intela, a nie klientów zewnętrznych.

Mimo zapowiedzi i inwestycji w nowe procesy produkcyjne, Intel wciąż stoi przed wyzwaniem realnego wejścia na konkurencyjny rynek foundry, gdzie dominują tacy gracze jak TSMC czy Samsung. Eksperci z branży wskazują, że bez szybkiego przyciągnięcia dużych kontraktów zewnętrznych, model biznesowy firmy w tym obszarze może napotkać poważne przeszkody – zarówno finansowe, jak i wizerunkowe.