Intel otrzyma prestiżową nagrodę filmową za bibliotekę Open Image Denoise

Biblioteka Intel Open Image Denoise, wykorzystywana m.in. w Blenderze i V-Rayu, została uhonorowana Nagrodą za Osiągnięcia Techniczne przyznawaną przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej. To ważny moment zarówno dla twórców tej technologii, jak i całej branży przetwarzania obrazu.
Sztuczna inteligencja w służbie kina
Intel Open Image Denoise (OIDN) to biblioteka typu open source, która znacząco przyspiesza renderowanie obrazów opartych na technice ray tracingu. Dziś – 29 kwietnia 2025 roku – Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej (Academy of Motion Picture Arts and Sciences), organizator Oscarów, nagradza to rozwiązanie prestiżową nagrodą Scientific and Technical Achievement Award.
Biblioteka została doceniona za swój wkład w nowoczesne techniki generowania obrazów w przemyśle filmowym, co wpisuje się w misję Akademii polegającą na wyróżnianiu przełomowych osiągnięć naukowych i technologicznych od 1931 roku.
„Intel nadal przesuwa granice wysokiej jakości renderingu i doznań wizualnych, przynosząc korzyści twórcom na całym świecie” – podkreśla Anton Kaplanyan, wiceprezes Intel ds. badań nad grafiką i GPU.
Krótszy czas, wyższa jakość
Ray tracing zapewnia niezwykle realistyczne obrazy, ale ma swoją cenę: potrzebuje dużej mocy obliczeniowej. OIDN wykorzystuje sztuczne sieci neuronowe, by zredukować szumy bez konieczności śledzenia ogromnej liczby promieni świetlnych. Dzięki temu możliwe jest szybsze renderowanie przy zachowaniu wysokiej jakości wizualnej, co szczególnie doceniają artyści i studia produkcyjne.
Centralnym elementem biblioteki jest architektura U-Net, znana z wysokiej skuteczności i zdolności do zachowania drobnych detali obrazu. Narzędzie umożliwia także trenowanie własnych modeli denoisingowych na bazie autorskich danych, co pozwala dostosować efekty do konkretnego stylu lub projektu filmowego.

Szeroka adopcja i dostępność
OIDN to część Intel Rendering Toolkit i jest dostępna na licencji Apache 2.0, co oznacza pełną otwartość i możliwość komercyjnego wykorzystania. Biblioteka oferuje prosty interfejs C/C++, a jednocześnie zapewnia wsparcie dla wszystkich czołowych architektur CPU i GPU – od Intela i AMD, przez Nvidię i Apple, aż po ARM.
Co więcej, Open Image Denoise jest już zintegrowana z wieloma popularnymi narzędziami do renderowania, w tym:
- Autodesk Arnold
- Blender
- Chaos V-Ray
- Chaos Corona
- Foundry Modo
- Maxon Cinema 4D
Perspektywa na przyszłość
Wyróżnienie ze strony Akademii to nie tylko ukoronowanie pracy zespołu Intela, ale także znak zmieniających się czasów – w których otwarte, dostępne dla wszystkich narzędzia AI coraz częściej trafiają do najbardziej zaawansowanych produkcji filmowych.
Nagroda pokazuje, że przyszłość tworzenia obrazów nie zależy wyłącznie od drogiego sprzętu, ale także od inteligentnych, efektywnych rozwiązań programowych, które demokratyzują dostęp do profesjonalnych narzędzi. Intel Open Image Denoise to przykład technologii, która z powodzeniem łączy świat nauki, sztuki i komercji.