Intel podaje wyniki finansowe za Q4 2022.
Intel opublikował wyniki finansowe. Przychody firmy za czwarty kwartał spadły zarówno sekwencyjnie, jak i rok do roku, a firma straciła 700 milionów dolarów, ponieważ jej marże spadły poziomu najniższego od lat. To jednakże nie oznacza wcale złej kondycji giganta z Santa Clara.
Intel podał wyniki finansowe za ostatni kwartał minionego roku. Zdawać by się mogło, że przy zdecydowanie bardziej atrakcyjnym portfolio produktów, premierze 13 generacji procesorów Core i debiucie (chociaż nieśmiałym) kart graficznych Arc, Intel powinien prezentować dziś raczej solidne liczby. Nie napawają one jednak optymizmem, ale są w znacznej mierze pokłosiem wielu zjawisk makroekonomicznych zachodzących zwłaszcza w drugiej połowie roku.
Przychody Intela w czwartym kwartale roku budżetowego 2022 spadły do 14 miliardów dolarów, czyli wyniosły aż o 32% mniej niż w tym samym kwartale rok temu. Marża brutto firmy spadła do 39,2% z 53,6% w czwartym kwartale roku podatkowego 2021. Marża brutto na poziomie 39,2% to najniższa marża brutto, jaką Intel odnotował od lat, jeśli nie od dziesięcioleci. Ponadto firma straciła w tym kwartale 664 miliony dolarów, co jest niemal największą kwartalną stratą firmy w historii (gorzej było jedynie w Q4 2017).
Wyniki za cały rok również nie wyglądają dobrze: przychody Intela w 2022 r. wyniosły 63,1 mld USD, co oznacza spadek o 20% r/r, a marża brutto spadła do 42,6%, podczas gdy zysk netto spadł do 8 mld dol., czyli o 60% r/r.
Chociaż firma utrzymała rentowność w 2022 r., zapowiedziała, że jej zyski spadną jeszcze bardziej w bieżącym kwartale, ponieważ jej klienci będą agresywnie zmniejszać swoje zapasy. Intel spodziewa się dalszego spadku sprzedaży w następnym kwartale. Firma twierdzi również, że musiała dostosować swoje koszty operacyjne, dokonać przeglądu planów działania, a nawet zmniejszyć zatrudnienie.
„Pomimo przeciwności ekonomicznych i rynkowych, w czwartym kwartale nadal czyniliśmy znaczne postępy w zakresie naszej strategicznej transformacji, w tym rozwijaliśmy naszą mapę drogową produktów oraz ulepszaliśmy naszą strukturę operacyjną i procesy w celu zwiększania wydajności przy jednoczesnym dostarczaniu na najniższym poziomie naszego zalecanego asortymentu” — powiedział Pat Gelsinger, CEO Intela – „W 2023 roku będziemy nadal stawiać czoła krótkoterminowym wyzwaniom, jednocześnie starając się wywiązać z naszych długoterminowych zobowiązań, w tym dostarczać wiodące produkty zakotwiczone na otwartych i bezpiecznych platformach, napędzane przez produkcję na dużą skalę i doładowywane przez nasz niesamowity zespół”.
Przyglądając się podziałowi na części działalności Intela, Client Computing Group, a więc grupa odpowiadająca za rozwiązania klienckie, w tym konsumenckie i biznesowe komputery osobiste, laptopy i stacje robocze, zapewniła 6,6 miliarda dolarów przychodu. Rok wcześniej było to 10,3 miliarda. Jednocześnie, przy marzy 11% ten dział przyniósł Intelowi 700 milionów zysku non-GAAP.
Grupa biznesowa Datacenter and AI (której przeznaczenia raczej wyjaśniać nie trzeba) zapewniła przychody na poziomie 4,3 miliarda (rok wcześniej 6,4 mld) dolarów. Tym samym przyniosła zysk non-GAAP jedynie 400 milionów dolarów. Słabszą kondycję tego działu chyba można zrozumieć, biorąc pod uwagę opóźnioną o rok premierę układów Xeon Scalable „Sapphire Rapids” oraz silną presję ze strony AMD.
Grupa Network and Edge Group (NEX) utrzymała przychody w wysokości 2,1 miliarda dolarów (stała liczba rok do roku), ale jej rentowność spadła z 352 milionów dolarów w czwartym kwartale roku budżetowego 2021 do 58 milionów dolarów w czwartym kwartale roku budżetowego 2022. Widać więc, że koszty własne grupy wzrosły dramatycznie.
Chociaż powyższe wyniki spektakularne nie są, to wypadają nadal korzystnie w tym sensie, że grupy NEX, CCG i DCAI w ogóle przyniosły zysk. Tymczasem nie można tego samego powiedzieć o Accelerated Computing Systems and Graphics Group (AXG), odpowiadającej przede wszystkim za szeroko rozumiane karty graficzne. Grupa ta straciła 441 milionów dolarów przy 245 milionach dolarów przychodów. To jednak zrozumiałe o tyle, że mowa o grupie, której produkty nie miały jeszcze czasu, by się upowszechnić.
Jeśli chodzi o usługi Intel Foundry Services firmy, jej przychody wzrosły o 30% do 319 milionów USD w porównaniu z tym samym okresem rok temu. Jednak według Intela oddział ten nadal generował stratę operacyjną w wysokości 31 milionów dolarów, ponieważ potrzebował funduszy na wsparcie strategicznego wzrostu.
MobileEye to także część działalności wykazująca stały wzrost rok do roku pomimo zawirowań gospodarczych. Zarezerwował 565 milionów dolarów przychodów, co stanowi wzrost o 59% w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Ponadto wygenerował również 210 milionów dolarów zysku netto, w porównaniu ze 123 milionami dolarów rok wcześniej.
Jak widać, najsilniej przychody Intela stopniały w obszarze rozwiązań klienckich, a więc tych, które na co dzień goszczą na naszych biurkach. Nie jest tajemnicą, że sprzedaż komputerów na świecie spada. W obliczu kryzysu gospodarczego, niepewności geopolitycznej i inflacji w wielu krajach, zarówno odbiorcy indywidualni, jak i firmy, unikają nadmiernych wydatków. Mimo iż dziś Intel posiada naprawdę ciekawe portfolio produktów w obszarze klienckim, to zjawiska w skali makro uniemożliwiają dobrą kapitalizację na tych produktach.