Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Intel prognozuje, że rozwój autonomicznych pojazdów doprowadzi do rozwoju nowej „ekonomii pasażerskiej” wartej 7 bilionów dolarów.

Intel przeprowadził badanie „Passenger Economy” dotyczące potencjalnych skutków gospodarczych popularyzacji autonomicznej jazdy. Z prognoz opracowanych przez firmę analityczną Strategy Analytics wynika, że w niedalekiej przyszłości może czekać nas gwałtowny wzrost w analizowanym sektorze — od poziomu 800 miliardów USD w roku 2035 do 7 bilionów USD w roku 2050.

 

Historia pokazuje, że technologia jest katalizatorem poważnych zmian społecznych, a firmy stają przed wyzwaniem dostosowania się do nich, w przeciwnym razie ryzykując rynkową porażkę. Nowe modele biznesowe oparte na nowych technologiach i wszechobecnej łączności i doprowadziły do powstania całkowicie nowych rodzajów ekonomii. Nie inaczej będzie z samochodami bez kierowców.

 

„Firmy już teraz powinny zacząć myśleć o strategii dotyczącej autonomicznego prowadzenia pojazdów” — powiedział Brian Krzanich, dyrektor generalny firmy Intel. „Niecałe dziesięć lat temu nikt nie mówił jeszcze o możliwej ekonomii współdzielenia (ang. sharing economy) ani o powszechnym wykorzystywaniu takich rozwiązań, bo nic nie zapowiadało ich pojawienia się. Właśnie dlatego rozmawiamy o ekonomii pasażerskiej już teraz. Chcemy uświadomić ogromne możliwości, jakie się pojawią, kiedy samochody staną się najpotężniejszymi urządzeniami mobilnymi, a ich kierowcy staną się pasażerami”.

 

Fundamentem ekonomii pasażerskiej będą autonomiczne pojazdy i inteligentne technologie miejskie. Czas, który dotychczas kierowcy poświęcali na prowadzenie pojazdów, otworzy przed nimi nowe możliwości, prowadzące do stopniowej rekonfiguracji całych branż i kreowania nowych sektorów „Przyszłość mobilności, rozwój gospodarczy i nowe szanse wzrostu, takie jak ekonomia pasażerska, wymagają ciągłego dialogu. Cieszę się na myśl o współpracy z Intelem, prowadzeniu otwartej dyskusji i przyglądaniu się możliwym rozwiązaniom z perspektywy różnych branż, które będą kształtować naszą przyszłość — począwszy od producentów aut, poprzez inwestorów i decydentów, a skończywszy na startupach” — zauważa Greg Lindsay, urbanista i futurysta zajmujący się tematyką mobilności.

 

W przygotowanym raporcie starano się ocenić wartość nowych możliwości gospodarczych, uwzględniając punkt widzenia zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorstw. Rozpoczęto tworzenie scenariuszy użytkowych umożliwiających opracowanie realistycznych strategii zmian.  „Technologia autonomicznego prowadzenia pojazdów doprowadzi do zmian w wielu branżach i wykreowania nowej rzeczywistości. Jej pierwsze elementy będzie można obserwować w sektorze B2B” — uważa prezes firmy Strategy Analytics i współautor badania, Harvey Cohen. „Różnorodne opcje związane z pojazdami bez kierowców pojawią się najpierw na rynkach rozwiniętych, prowadząc do zmian w sektorze dostaw kurierskich i transportów towarowych na długich trasach. Zmniejszą problem niedoborów kierowców na świecie i będą odpowiadać za dwie trzecie przychodów prognozowanych w początkowym okresie”.

 

Najważniejsze wnioski płynące z raportu:

  • Biznesowe wykorzystanie mobilności jako usługi (ang. Mobility as a Service, MaaS) powinno wygenerować 3 biliony USD przychodu, czyli 43% całej ekonomii pasażerskiej.
  • Według prognoz konsumenckie wykorzystanie oferty MaaS osiągnie wartość 3,7 biliona USD, jeśli chodzi o przychody, czyli prawie 55% całej ekonomii pasażerskiej.
  • Kolejne 200 miliardów USD przychodu ma zostać wygenerowane z coraz powszechniejszego wykorzystywania przez konsumentów innowacyjnych aplikacji i usług, które rozwijać się będą wraz z popularyzacją autonomicznej jazdy.
  • Można oczekiwać, że w latach 2035–2045 samochody bez kierowców przyczynią się do uratowania życia 585 tys. osób.
  • Pojazdy tego typu mają umożliwić dojeżdżającym do pracy w najbardziej zatłoczonych miastach świata zaoszczędzenie ponad 250 milionów godzin.
  • Dzięki ekonomii pasażerów w latach 2035–2045 koszty bezpieczeństwa publicznego związane z wypadkami drogowymi mogą się zmniejszyć o ponad 234 miliardy USD.

 

  • Kluczowe elementy przyszłych scenariuszy analizowanych w badaniu:
    • Auto-wygoda. Jadące samochody staną się miejscem, w którym można robić niemal wszystko. Pojazd będzie można przekształcić w restaurację na kołach, mobilny gabinet lekarski, salon kosmetyczny, a nawet skromny hotel.
    • Reklama zależna od lokalizacji. Reklama oparta na lokalizacji będzie zyskiwać na znaczeniu, otwierając nowe możliwości przed reklamodawcami
    • Mobilność jako dodatkowa zachęta. Pracodawcy, budynki biurowe, kompleksy apartamentowe, kampusy uniwersyteckie i osiedla mieszkaniowe będą oferować MaaS w formie wartości dodane do swojej oferty lub dodatek do wynagrodzenia.

 

Z całym raportem i materiałami dodatkowymi można zapoznać się pod linkiem.