Intel Xe 2 będzie skupiać się wyłącznie na zastosowaniach klienckich.
Pomysł Intela, by jedną architekturę GPU stosować we wszystkich segmentach rynku nie okazał się idealny. Dlatego też, firma planuje zmiany.
W niedawnym wywiadzie dla HardwareLuxx, przedstawiciel Intel Graphics Group, Tom Petersen, przyznał, że podział architektury Xe na odmiany dla różnych segmentów rynku (układy zintegrowane, mobilne, dla graczy, dla centrów danych i HPC) nie okazał się tak opłacalny, jak początkowo sądzono. Właśnie dlatego Intel chce teraz przeprowadzić mniej uciążliwą segmentację dla przyszłych iteracji, przy czym nadchodząca generacja Xe 2 ma skupić się tylko na dwóch gałęziach: Xe2-LPG dla iGPU i Xe2-HPG dla dGPu. Celem jest ostatecznie posiadanie jednego niezmodyfikowanego projektu obsługującego wszystkie segmenty.
Serwis Videocardz zwraca uwagę, że Intel planuje również zaktualizować obecną architekturę Xe o gałąź Xe-LPG opracowaną specjalnie dla układów mobilnych Meteor Lake, które zostaną wprowadzone na rynek jeszcze w tym roku. W 2024 roku układy Lunar Lake nowej generacji zaprojektowane wyłącznie dla ultracienkich laptopów najprawdopodobniej zostaną wprowadzone na rynek wraz z gałęzią Xe2-LPG. W ten sposób jednostki iGPU Lunar Lake mogą zawierać ponad 128 jednostek wykonawczych XMX i stanowić konkurencyjną alternatywę dla iGPU RDNA3 firmy AMD. Z drugiej strony Xe2-HPG może najpierw zostać uruchomiony z procesorami graficznymi Arc Battlemage do komputerów stacjonarnych, zastępującymi obecne modele Alchemist.