Interbrand Best Global Brands 2017 (Top 100) – Apple, Google i Microsoft najcenniejszymi markami na świecie, piąty Amazon, szósty Samsung, ósmy Facebook, dziesiątkę zamyka IBM.
Apple, Google i Microsoft to trzy najbardziej wartościowe marki 2017 roku według rankingu opublikowanego przez Interbrand. W pierwszej dziesiątce najliczniej reprezentowane są firmy z sektora technologii, których jest 7. Interbrand podkreśla, że pierwszych 10 podmiotów na liście prezentuje 42 proc. wartości wszystkich marek zamieszczonych w zestawieniu.
Interbrand podkreśla, że na wartość konkretnej marki w jego corocznym zestawieniu mają wpływ trzy najważniejsze czynniki: kondycja finansowa, znaczenie marki dla wyborów dokonywanych przez konsumentów, a także jej zdolność do kształtowania cen na rynku. Kryteria te są zgodne z metodologią stosowaną przez Międzynarodową Organizację Standaryzacji. W porównaniu z ub.r. miejsce lidera rankingu pozostało bez zmian – zajął je koncern Apple, którego wartość finansowa wzrosła o 3 proc. do kwoty ponad 184,1 mld dol. Na 2. miejscu znalazł się, podobnie jak rok wcześniej Google (ponad 141,7 mld dol., wzrost o 6 proc.). Zmiana nastąpiła natomiast na ostatnim miejscu podium – obecnie należy ono do Microsoftu wycenianego na z górą 79,9 mld dol., który zepchnął na 4. miejsce koncern Coca-Cola. Na piąte miejsce wskoczył Amazon, która zanotował 29% wzrost (jest to drugi najwyższy wzrost w zestawieniu). Z siódmego miejsca na szóste awansował Samsung, za jego plecami uplasowała się Toyota. Najwyższym wzrostem aż o 48% wykazał się Facebook, który awansował na ósmą pozycję.
Marką, która w br. najwięcej zyskała na wartości (o 48 proc.) okazał się Facebook, który wyprzedził pod tym względem Amazona (29 proc.) oraz Adobe (19 proc.). Facebook dzięki dynamicznym wzrostom po raz pierwszy trafił do dziesiątki najcenniejszych marek na świecie.
W zestawieniu pojawiły się 3 nowe firmy – Netflix, który z wartością na poziomie ponad 5,5 mld dol. zajął 78. miejsce, Salesforce (84. pozycja, ponad 5,2 mld dol.) oraz Ferrari (88. miejsce, ponad 4,8 mld dol.)
W raporcie zwrócono także uwagę, że w ciągu ostatnich 10 lat prowadzenia rankingu wartość wszystkich występujących w nim marek wzrosła o 54 proc. osiągając w br. poziom przekraczający 1,8 bln dol.