Internet Rzeczy połączy kibica ze światem sportu – Inteligentne stadiony zapewnią podmiotom z branży sportowej nowe źródło dochodu a zawodnikom komfort.

Coraz lepsza jakość sprzętu RTV w gospodarstwach domowych i rosnące ceny biletów powodują coraz niższą frekwencję na wydarzeniach sportowych. Nie oznacza to jednak, że sport traci na wartości. Jak wskazują autorzy raportu „Internet of Things in Sports. Bringing IoT to Sports Analytics, Player Safety, and Fan Engagement” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, Internet Rzeczy (IoT) i poprawa łączności na stadionach zapewnią kibicom spersonalizowaną obsługę w czasie rzeczywistym, wzmacniając ich wrażenia. Stworzą także dodatkowe źródło przychodów dla organizatorów.

 

Mimo, że firmy z branży sportowej coraz więcej inwestują w innowacyjne rozwiązania – chcąc uniknąć ryzyka pozostania w tyle konkurencji – potrzebują jasnej i przemyślanej strategii na ich zastosowanie. Docelowo stadiony będą działać jako platformy zrzeszające kluby, zawodników i fanów w jednym miejscu. Obecnie starsze obiekty tracą na atrakcyjności pod względem infrastruktury i technologii. Jednocześnie wraz ze wzrostem cen biletów i coraz lepszą sytuacją gospodarstw domowych, które stać na dobry sprzęt RTV, zauważalny jest ciągły spadek frekwencji na meczach.

 

„Kibice chcą odgrywać coraz większą rolę w życiu ulubionych graczy, zarówno na stadionie, jak i poza nim. Umożliwienie im tego za pomocą sieci IoT, pozwoli na zwiększenie frekwencji na stadionie, zbudowanie mocnej pozycji poszczególnych drużyn oraz zapewni stały strumień dochodu organizatorom. Stadiony jednak wciąż nie wykorzystują w pełni opcji wbudowanej łączności, co skutkuje brakiem zasięgu i Wi-Fi podczas meczu. To znacząco ogranicza doświadczenie kibica, a organizacje sportowe tracą możliwość wczesnego wykrywania usterek i ryzykują kosztowną awarią sprzętu.” – mówi Wojciech Górniak, Dyrektor, Sports Business Group Deloitte.

 

Aplikacje mobilne staną się asystentem kibica

Choć boisko nadal pozostaje centrum zainteresowania większości kibiców, kilka ulepszeń, takich jak statystyki w czasie rzeczywistym, aplikacje mobilne i integracja mediów społecznościowych zmieniają sposób, w jaki cieszą się oni sportem. W najbliższej przyszłości organizacje będą coraz bardziej wykorzystywać IoT do usprawnienia rozwiązań logistycznych przed, podczas i po meczach. Będzie to obejmowało m.in. cyfrowe nawigatory pokazujące najkrótszą drogę do wejścia i wyjścia, znalezienie parkingu oraz przemieszczanie się po stadionie za pomocą aplikacji mobilnych, kamer i czujników. Aplikacje mobilne tworzone przez zarządców stadionów i drużyny sportowe będą udostępniać szczegółowe instrukcje dotarcia do poszczególnych punktów, czas oczekiwania w kolejce, a także statystyki i filmy z gry w czasie rzeczywistym. W celu zapewnienia bezpieczeństwa podczas wydarzenia, Internet Rzeczy będzie wspomagał w obserwowaniu zachowania tłumu za pomocą monitorujących kamer oraz narzędzi do rozpoznawania twarzy.

 

„Kluczowe sieci Internetu Rzeczy, takie jak Wi-Fi, sprzęt sieciowy i wizualny (wyświetlacze) oraz systemy ERP (ang. Enterprise Resource Planning umożliwiają szczegółową analizę danych całej lokalizacji. Dopasowują także oferty do indywidualnych potrzeb każdego kibica w czasie rzeczywistym. – Poprzez programy lojalnościowe organizatorzy mogą nagradzać fanów za obecność i dokonywanie zakupów na terenie stadionu. IoT umożliwia śledzenie ich zwyczajów zakupowych oraz oferowanie kuponów i rabatów na ulubione przez kibica towary czy usługi – wyjaśnia Wojciech Górniak. – W dniu meczu organizatorzy mogą wyświetlać na powieszonych monitorach cyfrowych wybrane posty z mediów społecznościowych w celu zachęcania gości do większej interakcji, udzielenia opinii na temat udogodnień i doświadczeń z tego dnia oraz informować o kolejnych wydarzeniach.”

 

Nowe źródło przychodów

IoT pozwala firmom wykorzystywać inteligentne technologie i generować przychody w nowy i innowacyjny sposób. Stadiony są przekształcane w centra rozrywkowe i gastronomiczne, otwarte przez cały rok. Coraz większa liczba ekranów cyfrowych oferuje szereg nowych możliwości dla sprzedaży miejsca na reklamę i praw sponsorskich. Podmioty sportowe mogą także sprzedawać partnerom dane zebrane za pomocą czujników i sygnałów nawigacyjnych do przeprowadzenia badań. Inteligentne stadiony sprawią, że kupno biletów, żywności i towarów stanie się łatwiejsze i szybsze dzięki aplikacjom mobilnym. Niemniej ważne będą pakiety spersonalizowane oferujące wejście na boisko przed rozpoczęciem gry, zwiedzanie stadionu i inne wyjątkowe doświadczenia przed i po meczu.

 

Raport do pobrania dostępny jest tutaj.