Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

ISG: Europa w IV kwartale obserwuje wzrost w sektorze chmury utrzymywany głównie przez AI

Według najnowszego raportu o stanie branży przygotowanego przez Information Services Group (ISG), popyt na usługi w chmurze napędzał ogólny wzrost na europejskim rynku usług informatycznych i biznesowych w IV kwartale, nawet gdy popyt na usługi zarządzalne spadał. 

Indeks EMEA ISG Indx, który mierzy umowy outsourcingu komercyjnego o rocznej wartości kontraktu (ACV) wynoszącej 5 milionów USD lub więcej, pokazuje, że ACV dla połączonego rynku (zarówno usług zarządzalnych, jak i usług w chmurze jako usługi) wzrósł o 17%, do 8,3 miliarda USD, w IV kwartale, ale spowolnił o 7% sekwencyjnie w porównaniu z rekordowym III kwartałem.

„Europa odnotowała rekordowo wysoki popyt na usługi zarządzalne w III kwartale, ponieważ ciągła niepewność gospodarcza i napięcia geopolityczne ciążyły na rynku w IV kwartale – powiedział Steve Hall, prezes ISG EMEA. – Z drugiej strony popyt na usługi w chmurze wzrósł do najwyższego poziomu w historii kwartału, ponieważ przedsiębiorstwa przyspieszyły przechodzenie do chmury, szukając ogólnych oszczędności kosztów oraz większej wydajności i innowacji dzięki sztucznej inteligencji”.

Wartość ACV usług zarządzalnych w IV kwartale spadła o 5% rok do roku, do 3,7 miliarda dolarów i była niższa o 25% sekwencyjnie od rekordowego III kwartału. W tym kwartale przyznano 283 kontrakty na usługi zarządzalne, co stanowi wzrost o 10% w porównaniu z rokiem poprzednim, ale spadek o 8% kwartał do kwartału. W IV kwartale przyznano tylko jedną mega-umowę (kontrakt o rocznej wartości 100 milionów dolarów lub więcej), co oznacza znaczny spadek w porównaniu z sześcioma mega-umowami zawartymi w III kwartale.

Na drugim końcu spektrum, transakcje w kategorii od 5 do 9 milionów dolarów amerykańskich, najmniejsze mierzone indeksem ISG, wzrosły o 12% w porównaniu z rokiem poprzednim. W ramach usług zarządzalnych outsourcing IT (ITO) spadł o 7% rok do roku, do 2,7 miliarda dolarów amerykańskich, co było spowodowane 18% spadkiem usług aplikacji i rozwoju, największego segmentu ITO. Tymczasem outsourcing procesów biznesowych (BPO) wzrósł o 2%, do 992 milionów dolarów amerykańskich, napędzany przez zarządzanie obiektami i usługi HR.

ACV w segmencie usług w chmurze (XaaS) wzrósł o 42% w porównaniu z rokiem poprzednim, do 4,6 miliarda dolarów amerykańskich i wzrósł o 14% w porównaniu z poprzednim kwartałem. Wzrost procentowy rynku rok do roku był największy w kwartale od II kwartału 2022 roku. W ciągu ostatnich czterech kwartałów popyt na usługi w chmurze w Europie wzrósł średnio o 23,5%a na kwartał. Zarówno segment infrastruktury jako usługi (IaaS), jak i oprogramowania jako usługi (SaaS) odnotowały silne wyniki w IV kwartale. IaaS wzrosło o 52% rok do roku, do 3,4 miliarda dolarów, podczas gdy SaaS wzrosło o 21%, do 1,2 miliarda dolarów.

Łączna wartość ACV rynku wzrosła o 14% w całym roku, do rekordowych 32,6 miliarda dolarów, przewyższając poprzedni rekord roczny w 2022 roku o 8%. W 2023 roku łączna wartość rynku spadła o 5%. Usługi zarządzalne miały rekordowy rok, z wartością ACV wynoszącą 16,6 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 5,6%, chociaż cały wzrost w tym roku był napędzany przez silny wzrost w III kwartale. ITO, na poziomie 12,4 miliarda dolarów, wzrosło o 6%, podczas gdy BPO, na poziomie 4,1 miliarda dolarów, wzrosło o 4%. Łącznie w 2024 r. przyznano 1164 kontrakty na usługi zarządzalne, co stanowi wzrost o 11% w porównaniu z rokiem poprzednim. Trzynaście z nich to mega transakcje, w porównaniu z 12 w roku poprzednim, mimo że łączna roczna wartość mega transakcji spadła o 12%.

Nowy zakres ACV wzrósł o 10%, do rekordowych 10,7 miliarda dolarów. Według branży, podróży i transportu ACV wzrosło o 84% w porównaniu z rokiem poprzednim, dzięki dużym kontraktom w Niemczech. Energetyka, handel detaliczny i produkcja odnotowały niewielki wzrost, podczas gdy największy sektor zaopatrzenia w regionie, bankowość, usługi finansowe i ubezpieczenia (BFSI), spadł o 22%. Rynek XaaS wygenerował ACV w wysokości 16,0 mld USD, co stanowi wzrost o 23%, przekraczając poprzedni roczny szczyt w 2022 r. o 9%, po spadku o 11,5% w 2023 r. IaaS wzrósł o 30%, do 11,6 mld USD, podczas gdy SaaS wzrósł o 8%, do 4,4 mld USD. XaaS stanowił 49% łącznego rynku w 2024 r., w porównaniu z 45% w 2023 r.

W IV kwartale największy rynek regionu, czyli Wielka Brytania, zmalał o 33% w porównaniu z poprzednim rokiem, do 935 mln USD ACV usług zarządzalnych, co jest jego najsłabszym kwartałem od dwóch lat po wyprodukowaniu siedmiu kolejnych kwartałów z ACV przekraczającym 1 mld USD. Tymczasem DACH, drugi co do wielkości rynek regionu, odnotował wzrost ACV o 4%, do 719 milionów USD, podczas gdy trzeci rynek, Francja, spadł o 11,5%, do 708 milionów USD. W całym roku Wielka Brytania wygenerowała 4,4 miliarda USD ACV z usług zarządzalnych, co stanowi spadek o 23%. DACH osiągnął 4,3 miliarda USD, co jest równe wzrostowi rzędu 64%, wspieranemu przez kilka dużych kontraktów. Kraje nordyckie urosły o 12%, do 1,6 miliarda USD, a rynek Beneluksu zakończył się wzrostem o 16%, do 1,4 miliarda USD. Tymczasem Francja ile, spadł o 5%, do 2,1 miliarda dolarów amerykańskich. Prognoza globalna na rok 2025 Na cały rok ISG prognozuje 4,5% wzrost przychodów z usług zarządzalnych, w porównaniu z 1,8% wzrostem w 2024 r. i 18% wzrostem przychodów z XaaS, zgodnie z poprzednim rokiem.

„Spodziewamy się stopniowego ożywienia popytu przedsiębiorstw na usługi informatyczne i biznesowe – zaznaczył Hall. – Firmy nadal są ostrożne w obliczu trwającej niepewności gospodarczej i geopolitycznej. W Europie prawdopodobnie zobaczymy stłumiony wzrost, a nadchodzące wybory w Niemczech wywołają niepewność na rynku do drugiej połowy. Jednocześnie widzimy pewne sprzyjające wiatry w grze, które powinny pobudzić rynek globalny. Wydatki na sztuczną inteligencję nadal nabierają rozpędu, a setki miliardów są wydawane na infrastrukturę, co przygotowuje grunt pod powszechną adopcję. W usługach zarządzalnych widzimy wczesne oznaki poprawy w sektorze BFSI, ponieważ wydatki uznaniowe zaczynają rosnąć”.